• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Helaas motorblok naar zijn kl.te x16xel[[UPDATE!!!!]]

@Klopper wrote:Dan weet je uiteraard ook nog niet wat je koopt als je voor een andere auto gaat.

Kostenplaatje is afhankelijk van de staat van je nieuwe motor.

Distributieset moet zonder twijfel vervangen worden. Koppelingsset is zeker een aanrader, maar niet verplicht (ligt nu open en bloot, dus je kan er makkelijk bij), inlaatpakking, uitlaatpakking en dan de prijs van de motor zelf natuurlijk, en niet te vergeten; de liters vloeistof om je blokkie te laten draaien (olie, koelvloeistof). Uitgaan van een blokje van € 300,-, distributieset € 85,- + € 50,- OF € 80,- voor de waterpomp, € 150,- OF € 180,- voor koppelingsset. Prijs van een druklager kan ik je helaas even niet geven. Pakkingen kan je rekenen op rond de € 30,-. Vloeistoffen + oliefilter rond de € 100,-. De "OF"-verschillen zijn afhankelijk van het motornummer (oudere en nieuwere motoren, zelfde motorcode).

Al met al toch rond de € 700,- a € 800,-.

Waar je ook rekening mee moet houden, zijn onvoorziene kosten (ontbreken van onderdelen, schade aan onderdelen). Hiervoor moet je toch voor de zekerheid € 200,- in gedachten houden.

Gelukkig heb ik al een onderhoudspakket aangeschaft. Alle filters en tja de bougies :puke :puke en 5w30 dexos 2 olie( 80 euro betaald bij fsrs. Gelukkig(nja gelukkig :hmmz ) had ik eerst de bougies erin gezet toen alles stuk liep. Nu heb ik de rest nog over!

Wel heb ik een aantal vragen mocht ik een ander blok erin willen zetten:

1. Hoe kan ik zien/voelen of ik de koppelingset moet worden vervangen? Auto heeft 170000km gelopen. Merk opzich niks geks aan de koppeling.

2. Wat is de functie van een druklager? En moet dit vervangen worden?

Druklager duwt je koppelingsplaten vrij van je vliegwiel zodat je kan overschakelen.

Is een onderdeel dat je met je koppeling ook (moet) vervangen, ook is het verstandig de veren te vervangen.

Beter is het om meteen te vervangen; heeft toch al 170.000 achter de kiezen en meestal is het zo als je het los haal krijg je het niet opnieuw goed gemonteerd.

Trouwens je zal de slijtage aan de koppelingsplaten kunnen zien als het los is. Je zal veel slijtplekken kunnen zien.

Kortom, je kan er makkelijk bij dus meteen vervangen. Beter nu dan later je motor weer moeten demonteren.

@koenelsenaar wrote:Haal hem bij klein gunnewiek bv. die knippen geen slangen of kabels door, scheelt veel werk.

Ik neem aan dat je het over een motorblok hebt? Ik zag toevallig op onderdelenlijn een blok voorbij komen van klein gunnewiek met garantie en al.

bedankt voor de tip!

@louwe 16 klepper wrote:@turbo.d wrote:Beter is het om meteen te vervangen; heeft toch al 170.000 achter de kiezen en meestal is het zo als je het los haal krijg je het niet opnieuw goed gemonteerd.

Dit begrijp ik niet?????????

Waarom zou je t niet weer goed gemonteerd krijgen???

Gebruikt gaat net zo makkelijk/moeilijk als nieuw

Wat je in je vorige post zegt over meteen de veren vervangen

Is me ook niet duidelijk welke veren je bedoeld??????????

Voor shane: ja als je plaat nog goed is

Kun je er eigenlijk vanuitgaan dat het druklager ook nog meekan

Slijtage aan n koppelingsplaat kun je zien

Zitten als t goed is groeven in het frictie materiaal

Als die nog redelijk aanwezig zijn. (iets diepte hebben paar mm)

Dan kan die nog n poosje mee. Zijn ze nagenoeg weg dan is vervangen aante bevelen

Trouwens je zal de slijtage aan de koppelingsplaten kunnen zien als het los is. Je zal veel slijtplekken kunnen zien.

Kortom, je kan er makkelijk bij dus meteen vervangen. Beter nu dan later je motor weer moeten demonteren.

Ik ben van mening dat je druklager wordt bediend door de arm van de koppeling en deze toch op z'n plaats met een veer :?: of zie ik dat verkeerd. Bij mijn oldtimer zitten er 2 veren in het koppeling systeem; 1 aan de buitenkant op de arm; 1 binnen in om het lager goed op de koppelingsvork te houden. Ik nam aan dat dit bij moderne auto's niet echt anders zou zijn.

@louwe 16 klepper wrote:Dit begrijp ik niet?????????

Waarom zou je t niet weer goed gemonteerd krijgen???

Gebruikt gaat net zo makkelijk/moeilijk als nieuw

Ik heb me hier niet correct uitgedrukt. Het monteren gaat idd hetzelfde als nieuw. Echter doordat de platen al 170.000 km hebben gelopen zit er slijtage in. Naar mijn idee heeft dit een aantal oorzaken

- laten slippen van de koppeling bij het weg trekken op bijv hellingen enzo

- Naar mijn idee kan het ook met balans van het vliegwiel te maken hebben.

Op het moment dat je een gebruikte set overzet kan het zijn dat je dus nu een onbalans krijg en je koppeling niet meer egaal grijpt.

Hoop dat ik me hiermee iets duidelijker heb uitgedrukt. ;)

Okay, dan begrijpen we mekaar weer :thumb

ff voor mijn gevoel, het vliegwiel wordt toch met de koppelingsplaat samen gebalanceerd :?:

dus om het netjes te houden dan moet je dus vliegwiel en koppelingsplaat samen uitwisselen.

Maar is dan je motor nog wel gebalanceerd :?:

@turbo.d wrote:

Ik ben van mening dat je druklager wordt bediend door de arm van de koppeling en deze toch op z'n plaats met een veer :?: of zie ik dat verkeerd. Bij mijn oldtimer zitten er 2 veren in het koppeling systeem; 1 aan de buitenkant op de arm; 1 binnen in om het lager goed op de koppelingsvork te houden. Ik nam aan dat dit bij moderne auto's niet echt anders zou zijn.

Nope, Hydraulisch druklager.

Ofwel Druklager en Koppelings cilinder in 1, geen veren op het systeem, alleen maar 2 cilinders en een leiding.

Druklagertje kost al gauw 200 euro.

Willem

Grappig, voor mijn X18XE betaal ik iets meer dan 100,- voor zo'n lager. Op eBay staan ze trouwens voor 37,50, maar dat vertrouw ik niet...

Ben benieuwd wat de plannen gaan worden voor het beestje.

Eindelijk na een tijdje niet gereden te hebben is er goed nieuws. Na lang zoeken heb ik een nette blok uit een schade astra uit 99' met 137710km op de klok gekocht! De motor was te beluisteren en draait heel rustig en netjes :D

6cmr.jpg

v2ey.jpg

hix9.jpg

Toen kon een neef van mij de ombouw wel doen voor een zacht prijsje! Doe hetzelver garage gehuurd en binnen 2 uur was het oude blok erruit.

dnyz.jpg

fu4n.jpg

Bij cillinder 1 lekte olie erruit, dit veroorzaakte de rookpluimen. Hier was ook de bougiestukjes ingevallen

4rmt.jpg

Vervolgens wat aanbouwdelen overgezet en filter, bougies distributieriem en vloeistoffen vernieuwd. Toen was het starten en duimen! gelukkig starte het gelijk en moest alleen de distributie iets afgesteld worden.

0yb3.jpg

Alsof er niks veranderd is :thumb ecotec deksel er later op gedaan en de overgebleven troep uit de uitlaat blazen, die bleef overigens nog wel even doorroken :jerry

Nu ondertussen al 450km meegereden en dit blok loopt iets soepeler dan de vorige. Waarschijnlijk door de 30000km minder! De bak van de nieuwe motor schakelt ook vele malen beter.

Al om al heeft het me veel geld gekost, maar ben ik hartstikke blij dat de auto weer rijd.

ps. blok staat te koop op mp.

gr.

@louwe 16 klepper wrote:Mooi dat die weer klaar is :thumbup

En dat je weer plezier van je astra hebt

Snap enkel de opmerking van

Distributie iets afstellen niet???

Maar goed auto weer klaar is t belangrijkste

:thumb

Ja ik heb er geen verstand van. Bij het starten piepte de riem ofzo. Toen iets afgestelt ofzo was het weer weg.

@Silver wrote:je kan gelukkig weer rijden :thumb

en met je eigen Astra ;)

:jerry :jerry

Terug
Naar boven