• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

help

Robinus

Post weinig
Hallo leden

Ik zit met een dilemma ik heb net een Opel Calibra uit 97 gekocht. het is een v6met een onderblok van een omega B van een 2.6 en boven blok 2.5 origineel Calibra gekocht (helaas nu stuk) en er zit een 4 taps automaat bak in. Nu maak ik een hoop snelweg km gemiddeld 150 per dag. Ik begrijp dat deze auto niet echt zuinig is maar gemiddeld 11/100. Nu heb ik zetten denken om G3 gas in te bouwen maar weet niet wat hier de voor en nadelen zijn als hij er tegen die tijd weer uit gaat want gebruik de auto nu voor mijn werk maar in de toekomst niet meer en is dan zonde eruit te halen. inbouw ervan is best prijzig en benzine nu ook. Ik ben eigenlijk opzoek naar dingen waarvan je auto zuiniger wordt iemand tips of ideeën groetjes

De V6 motoren draaien zeker prima op LPG, en kunnen er goed tegen.

en de kosten afweging om bij zo'n ''oude'' auto nog een LPG systeem in te bouwen is echt afhankelijk van hoelang en met name hoeveel kilometers je er nog mee wil rijden.

In NL hoef je iig niet te zoeken naar een Calibra-V6 / Vectra-V6 op gas, deze zijn er ZEER weinig, in Duitsland heb je meer kans, mocht je een andere zoeken op LPG.

Willem

De V6 motoren draaien zeker prima op LPG, en kunnen er goed tegen.

en de kosten afweging om bij zo'n ''oude'' auto nog een LPG systeem in te bouwen is echt afhankelijk van hoelang en met name hoeveel kilometers je er nog mee wil rijden.

In NL hoef je iig niet te zoeken naar een Calibra-V6 / Vectra-V6 op gas, deze zijn er ZEER weinig, in Duitsland heb je meer kans, mocht je een andere zoeken op LPG.

Willem

bedankt voor je antwoord.

ik heb net een calibra gekocht maar ik moet voor mijn werk al meer dan 20000 km per jaar gaan rijden.inbouwen kost mij zo´n 1800 euro maar weet niet of ik hier goed aan doet en hoe lang die systemen dan probleemloos mee gaan en welke onderhoud daar dan aan gepaard zit groetjes

bedankt voor je antwoord.

ik heb net een calibra gekocht maar ik moet voor mijn werk al meer dan 20000 km per jaar gaan rijden.inbouwen kost mij zo´n 1800 euro maar weet niet of ik hier goed aan doet en hoe lang die systemen dan probleemloos mee gaan en welke onderhoud daar dan aan gepaard zit groetjes

De motor zelf hoef je je geen zorgen over te maken, het onderhoud daaraan zal hetzelfde blijven.

alleen behoeft ook de LPG istallatie enig onderhoud zo nu en dan, maar dat mag normaal geen probleem zijn.

Willem

De motor zelf hoef je je geen zorgen over te maken, het onderhoud daaraan zal hetzelfde blijven.

alleen behoeft ook de LPG istallatie enig onderhoud zo nu en dan, maar dat mag normaal geen probleem zijn.

Willem

Hmnnnn de mijne V6 ook met automaat .. 2,5 motor .. liep .. 1 op 10,5 doorgaans .. de meeste kilometers maak je met Shell benzine fuel save .... 30 liter .. 340 kilometer ... ander merk b.n Tango benzinne 30 liter .. 295 kilometer ......

Het verbruik hangt veel van de rechtervoet af .. het onderhoud/ bougies/ bougiekabels/ luchtfilter/ .. bandenspanning .... de maat van de banden .. rolweerstand .. eventueel extra spoilers die de luchtweerstand vergroten ..

Het verbruik .. is voor deze auto/Calibra, het gewicht .. de motor een V6 .. ook nog automaat .. is het verbruik zeer redelijk te noemen ..

Hmnnnn de mijne V6 ook met automaat .. 2,5 motor .. liep .. 1 op 10,5 doorgaans .. de meeste kilometers maak je met Shell benzine fuel save .... 30 liter .. 340 kilometer ... ander merk b.n Tango benzinne 30 liter .. 295 kilometer ......

Het verbruik hangt veel van de rechtervoet af .. het onderhoud/ bougies/ bougiekabels/ luchtfilter/ .. bandenspanning .... de maat van de banden .. rolweerstand .. eventueel extra spoilers die de luchtweerstand vergroten ..

Het verbruik .. is voor deze auto/Calibra, het gewicht .. de motor een V6 .. ook nog automaat .. is het verbruik zeer redelijk te noemen ..

Jupzz, ik doet met een zwaardere Vectra-B 2.5 V6 handgeschakeld gemiddeld zo'n 1 op 11, snelwegritten op de cruise zo'n 1 op 14.

Willem

Jupzz, ik doet met een zwaardere Vectra-B 2.5 V6 handgeschakeld gemiddeld zo'n 1 op 11, snelwegritten op de cruise zo'n 1 op 14.

Willem

Het inbouwen van een LPG instalatie .. lijkt me wel kostbaar .. de lpg liter prijs .. is de laatste jaren klink gestegen ..

Als je voordelige kilometers wil maken .. maak dan van de Calibra een hobby auto .. en koop er een b.v een Toyota Ygo bij .. verbruik .. rond 1:18 .. en wegenbelasting vrij .....

Het inbouwen van een LPG instalatie .. lijkt me wel kostbaar .. de lpg liter prijs .. is de laatste jaren klink gestegen ..

Als je voordelige kilometers wil maken .. maak dan van de Calibra een hobby auto .. en koop er een b.v een Toyota Ygo bij .. verbruik .. rond 1:18 .. en wegenbelasting vrij .....

Ik zit dus met deze situatie in twijfel wat te doen of een kleine auto erbij en de Calibra als hobby auto eerste wens maar dit brengt ook een hoop extra kosten met zich mee en de Calibra blijft wel extra lekker rijden. Groetjes

Ik zit dus met deze situatie in twijfel wat te doen of een kleine auto erbij en de Calibra als hobby auto eerste wens maar dit brengt ook een hoop extra kosten met zich mee en de Calibra blijft wel extra lekker rijden. Groetjes

Wim

Jou, Vectra verbruik .. van 1:14 .. is snelwegverbruik met de V6, is een getal waar de meeste automobilisten jaloers op kunnen zijn ... maare ga je dan af op de boordcomputer ?

Wim

Jou, Vectra verbruik .. van 1:14 .. is snelwegverbruik met de V6, is een getal waar de meeste automobilisten jaloers op kunnen zijn ... maare ga je dan af op de boordcomputer ?

nope, lange ritten, de BC zegt dat ik niet zuiniger rijdt als hooguit 1 op 12 a 1 op 13.

die zegt dus een meer verbruik tov gemeten met tanken.

gemiddeld staat mijn BC op 10,5 liter op 100km (1 op 9,nogwat), terwijl met tanken een gemiddelde eruit komt van 1 op 11.

ik rijdt wel VEEL op de Cruise Control (120km/u), en de Vectra-B is qua inlaat en brandstof systeem wat verder doorontwikkeld.

Gemiddeld zo'n 600km op 55 liter ongeveer

Willem

nope, lange ritten, de BC zegt dat ik niet zuiniger rijdt als hooguit 1 op 12 a 1 op 13.

die zegt dus een meer verbruik tov gemeten met tanken.

gemiddeld staat mijn BC op 10,5 liter op 100km (1 op 9,nogwat), terwijl met tanken een gemiddelde eruit komt van 1 op 11.

ik rijdt wel VEEL op de Cruise Control (120km/u), en de Vectra-B is qua inlaat en brandstof systeem wat verder doorontwikkeld.

Gemiddeld zo'n 600km op 55 liter ongeveer

Willem

Automaat toch Anjo Tol ?

Dat scheelt aardig hoor in verbruik t.o.v. aan handbak !

Heb zelf een Vectra B 2.5 automaat gehad, maar die lustte 'm ook meer dan itt de handgeschakelde varianten.

Heb nu een 3.2 met 5-handbak v.e. Vectra A/Calibra in een Astra f welliswaar maar die doet gemiddeld (bij gecombineerd stads/B-wegen en snelwegen) zo 1:10,5 tot 1:11

Langere periodes langere ritten op constante snelheid hoogste versenlling B-wegen/Snelwegen resulteert in 1:12 tot 1:13 zo ongeveer, maar meestal zit ik toch rond de 1:10,5 zoiets. Daar me ritten toch uitdraaien op wat stads gebruik (kortere ritten) afgewisseld met wat B-wegen.

Zeker nu met de koude neemt verbruik wel ietsjes toe. Warme zomer dagen neemt logischer wijs af.

Zelf houdt ik vanaf begin alles bij op de tankbon aan de hand van kilometers/getankte liters.

Een betrouwbaarder beeld dan zo kan je niet krijgen denk ik.

Terug
Naar boven