• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Het nieuwe i200 i240 en 400 topic

Er wordt wel weer een i200 groep B samengebouwd op basis van de homologatie, deze zal waarschijnlijk binnen een paar jaar bij de SlSw te zien zijn, hoe dat met deze wordt is moeilijk te zeggen.

Ik weet wie Ralf is, hoe hij d'r uit ziet, maar ik ken hem echter niet persoonlijk.

Voor mij is de reis wat te ver om hier even bij te kijken, de rest wat erbij zit lijkt me niet interessant genoeg om deze trip te ondernemen.

@henk 400rr wrote:van de i (Irmscher)nrs zijn de volgende modellen gemaakt (en in productie)

i2000: Ascona B (2.0S met dubbele solex 40/45mm)

i200: Manta-B (naar keuze 2.0e met 125pk en 2.0e met 110Pk)

i240: Manta-B (2.4e met 136pk)

i400: Manta-B en Ascona-B (2.4 16V met 144pk)

i300: Manta-B (3.0e 6-cil. 180pk)

i2800: Manta-B (2.8e 6-cil.)

i3000 is geen officieel Irmscher/Opel model, evenals de i2000 manta.

verder blader dit maar eens door: http://www.mantab.secudo.net/cms/front_content.php?idcat=105

daar staat nog zo'n discussiemodel, de i400CC, eigenaar beweert dat het origineel is, anderen zijn van mening dat het om de irmscher 16V gaat die destijds in de autosalon van Geneve ten toon gesteld werd.

Ik denk eerder ook dat laatste, er zijn te veel toevalligheden.

Hoi Henk,

Kan ik zonder de nokkenas te bekijken weten of ik met een 110pk i200 of met een 125pk i200 te maken heb? De code op een irmscher nokkenas is een IKA555 had ik gehoord. Kan ik nog ergens anders afleiden of het om een 125pk gaat ?

Dank

@henk 400rr wrote:van de i (Irmscher)nrs zijn de volgende modellen gemaakt (en in productie)

i2000: Ascona B (2.0S met dubbele solex 40/45mm)

i200: Manta-B (naar keuze 2.0e met 125pk en 2.0e met 110Pk)

i240: Manta-B (2.4e met 136pk)

i400: Manta-B en Ascona-B (2.4 16V met 144pk)

i300: Manta-B (3.0e 6-cil. 180pk)

i2800: Manta-B (2.8e 6-cil.)

i3000 is geen officieel Irmscher/Opel model, evenals de i2000 manta.

verder blader dit maar eens door: http://www.mantab.secudo.net/cms/front_content.php?idcat=105

daar staat nog zo'n discussiemodel, de i400CC, eigenaar beweert dat het origineel is, anderen zijn van mening dat het om de irmscher 16V gaat die destijds in de autosalon van Geneve ten toon gesteld werd.

Ik denk eerder ook dat laatste, er zijn te veel toevalligheden.

Hoi Henk,

Kan ik zonder de nokkenas te bekijken weten of ik met een 110pk i200 of met een 125pk i200 te maken heb? De code op een irmscher nokkenas is een IKA555 had ik gehoord. Kan ik nog ergens anders afleiden of het om een 125pk gaat ?

Dank

Nou, het is als met vele zaken, je weet het pas zeker als je alles bekeken hebt, maar je hebt wel zaken die de boel aannemelijk maken, dwz: met de grens van zekerheid dat je ervanuit mag gaan dat het zo is.

De sper in de achteras bijv., als er "spezialöl" of "specialoil" in het deksel staat dan kan je ervanuitgaan dat er eentje in zit, maar niet altijd is dat zo en dat het er niet in staat wil ook weer niet zeggen dat het er niet in zit.

Dit heeft alls met de tand des tijds te maken.

De i200 motor had zo ook zijn eigen coderingen, een normale 2.0E motor had als motornr. "2.0E-(motornr)" erin staan, bij de i200 motor was dit "2.0iE-(motornr.)", ditzelfde geld voor de kop, waar normaal X20E.... staat of P20E... zou nu ook een "i" toegevoegd moeten zijn.

In zo'n geval mag je aannemen dat er een (vlgs fabrieksopgaaf) 125Pk motor in zit, de ontsteking zelf zou ook een ander nr moeten hebben en/of een andere onderdrukdoos, maar die kenmerken weet ik zo niet.

Origineel zat er op het kleppendeksel een sticker met daarbij de afstelgegevens van de nokkenas stoters.

De 110pk versie i200 was hier niet geleverd en de motor zelf was niet anders dan de motor in de GSI/GTE en de latere GT uitvoeringen.

Nou, het is als met vele zaken, je weet het pas zeker als je alles bekeken hebt, maar je hebt wel zaken die de boel aannemelijk maken, dwz: met de grens van zekerheid dat je ervanuit mag gaan dat het zo is.

De sper in de achteras bijv., als er "spezialöl" of "specialoil" in het deksel staat dan kan je ervanuitgaan dat er eentje in zit, maar niet altijd is dat zo en dat het er niet in staat wil ook weer niet zeggen dat het er niet in zit.

Dit heeft alls met de tand des tijds te maken.

De i200 motor had zo ook zijn eigen coderingen, een normale 2.0E motor had als motornr. "2.0E-(motornr)" erin staan, bij de i200 motor was dit "2.0iE-(motornr.)", ditzelfde geld voor de kop, waar normaal X20E.... staat of P20E... zou nu ook een "i" toegevoegd moeten zijn.

In zo'n geval mag je aannemen dat er een (vlgs fabrieksopgaaf) 125Pk motor in zit, de ontsteking zelf zou ook een ander nr moeten hebben en/of een andere onderdrukdoos, maar die kenmerken weet ik zo niet.

Origineel zat er op het kleppendeksel een sticker met daarbij de afstelgegevens van de nokkenas stoters.

De 110pk versie i200 was hier niet geleverd en de motor zelf was niet anders dan de motor in de GSI/GTE en de latere GT uitvoeringen.

800px-Irmscher_i240_Dakar_rear.jpg

800px-Irmscher_i240_Dakar_front.jpg

Als ik veel te veel geld zou hebben, had ik die AC Delco i400 gekocht :D Niet mee rallyrijden uiteraard, maar af en toe een rondje Amersfoort/Zeewolde, Harderwijk en terug over de A28 moet kunnen toch?

Als ik veel te veel geld zou hebben, had ik die AC Delco i400 gekocht :D Niet mee rallyrijden uiteraard, maar af en toe een rondje Amersfoort/Zeewolde, Harderwijk en terug over de A28 moet kunnen toch?

Uiteraard, d'r zijn wel meer verzamelaars met dezelfe gedachte, sommigen rijden nooit mer, een andere rijd er zo nu en dan een blokje mee om.

't is wel zo, de 1 kan de verleiding 'm even diep in te trappen wat meer weerstaan dan de ander en onderhoud van zo'n ding is erg kostbaar.

Uiteraard, d'r zijn wel meer verzamelaars met dezelfe gedachte, sommigen rijden nooit mer, een andere rijd er zo nu en dan een blokje mee om.

't is wel zo, de 1 kan de verleiding 'm even diep in te trappen wat meer weerstaan dan de ander en onderhoud van zo'n ding is erg kostbaar.

Terug
Naar boven