• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

het Opel commodore A/B en Rekord C/D topic

ik denk dat de 4 bak met elekrtische overdrive makkelijker te vinden zijn, en in de loop van volgendjaar meschien nog wel makkelijker van wege de belasting wijziging :???:

ze zitten ook onder volvo's !

overdrive van de bak is wel het meest toegepast om de toeren omlaag te brengen, een andere achteras overbrenging zoals 3,14 op 1 is moeilijk te vinden.

Ik heb op het forum ook iets gelezen over een 4 bak met elektronische overdrive...

het klinkt alsof dit nog moeilijker te vinden is, of zijn deze nog wel te verkrijgen?

Hoe werkt die overdrive precies? Kan die vanuit de 4e apart worden ingeschakeld?

en onder welke type volvo's zit deze?

en kan deze zonder andere aanpassingen gemonteerd worden?

deze bakken zaten onder de E rekords en de C commodores en werden elektrisch ingeschakeld door een extra handel op de stuurkolom.

welke types Volvo deze bak hebben weet ik zo niet, maar er zijn er genoeg hier op het forum die dat wel weten.

de overdrive zit achter de 4 bak geschroeft en is dus in het geheel langer, het enige wat je aan moet passen is de cardanas inkorten.

uit zichzelf doet hij niets, je kunt hem inschakelen met een handel.

hij zet dan elektrisch een overdrive inwerking.

een getrag 240 5 bak is simpeler en nog makkelijker te verkrijgen ;)

Ja een 240 heb ik klaar staan voor mn 6 cilinder in de sedan. voor 100 euro op de sloop, nette prijs dacht ik, als je de hoofdprijzen op mp zo ziet.

maar mn station loopt nog met een 3gang automaat. ooit wil ik daar wat anders achter hangen. Om iig wat minder toeren te maken op de snelweg. Maar dan het liefst dus met zo min mogelijk extra werk.

minste werk voor de station is ook een 240 omdat de cardanas van een automaat zou moeten passen.

het enige aanpaswerk is dan de midden tunnel.

Zou die as dan voor mn sedan kunnen gebruiken :thumb

Nu zit ik toch te twijfelen en denk dat ik maar een 4 bak ga zoeken.

Ben ik hierbij ook de koppelomvormer nodig?

ik heb zelf ook in 2 strijd gestaan door de 4 bak te wisselen met een overdrive bak

de bak had ik al voor een erg nette prijs aangeschaft 110,- met hendel voor de stuurkolom en kabelboom

maar ik wil graag mijn commodore origineel houden van binnen

makkelijkste was de tunnel te verbouwen maar dat wil ik dus niet

schakel mechaniek op de bak zelf in korten gaat makkelijker

met de stangen van een gewone 4bak

verschil tussen de 2 bakken is +/- 16cm

maar dan komt alles wel erg hoog te zitten vind ik ( boven het overdrive gedeelte)

verder is het de tussenas inkorten en een teller kabel van een automaat monteren

rede dat ik mijn plannen niet heb door gezet zijn:

-rijd zelf erg weinig op de snel weg dus extra versnelling vond ik zelf niet echt nodig

-de overdrive bakken zijn niet zo heel erg sterk had ik mij laten vertellen

de overdrive is enkel bedoeld om het toerental naar beneden te krijgen

gebruik je hem als trekversnelling is hij dus zo stuk

-het elektrische motortje (lijkt op een kleine start motor) waar de overdrive mee word ingeschakeld zijn ook erg gevoelig en schaars ( nieuw 200,-) maar daar kan binnenkort zoals Haico zegt op de 2e hans markt wel verandering in komen

achter welk type Volvo ze gemonteerd werden weet ik ook niet

mvg Rob

hier nog een plaatje bij het praatje

DSC_1223.jpg

is al verkocht ;)

had toch nog best lang op marktplaats gestaan

vond ik voor ie weg was

P.s. Romijn had er nog een liggen dacht ik

Is een Commodore A geschikt voor LPG, en heeft dit evt nog aanpassingen nodig? En hoe of wat met inbouw? Kosten, bedrijf laten inbouwen of is er een lid die dit wil verzorgen evt?

Alvast bedankt :thumb

als je een orginele motor heb dan moet je eigenlijk geharde klepzittingen laten plaatsen maar noodzakelijk is dit niet.

ik heb zelf vaak lpg instalaties ingebouwd en wil het voor jou ook wel doen.

de prijs hangt af van wat je nodig heb, heb je een six met 1 carb of een gs met dubbele carb ?

sommige onderdelen kun je tweedehands goed gebruiken en drukt weer de kosten.

Terug
Naar boven