• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken??

Honen met de krukas er nog in... Hadden ze de zuigers er wel uitgehaald of alleen maar naar beneden gedraaid? :puke

Waar blijft al het slijpsel van het honen dan denk je? :hmmz

Sorry, wederom een discussiepuntje...

Is het niet zo, als inderdaad die bout niet goed gemonteerd was, je er direct last van moet hebben gehad.

Bij eerste start en/of eerste kilometers? En niet, zoals nu, een groot aantal kilometers en tijd later?

Lijkt me ook dat vermogen er ook wel mee te maken heeft. Door het grotere vermogen is de versnelling in toeren een stuk groter, dus grotere krachten.

Ik ga hier niet meer op in, in het vorige topic is alles al uitgebreid besproken dus zou ik iedereen ook graag daarnaar doorverwijzen. Restauratie verbouwing en styling, calibra turbo360pk. Topic is wel op verzoek van moderater in overleg met mij gesloten ;) . Nogmaals wat willem zegt is zo, tuurlijk zullen er mensen zijn die anders denken of andere theorieën erover hebben, maar de enige manier waardoor zo een bout kan loskomen is tog echt dat hij niet vast genoeg heeft gezeten..

Volgens niels is de krukas in maart jl blijven zitten toen de cilinderwanden gehoond werden dus is de krukaspoulie ook niet los geweest.. Lijkt me knap maar ik stond er helaas niet bij..

Daar heb je geen gelijk in.

We leven namelijk in een rechtsstaat waarin iemand onschuldig is tot het tegendeel bewezen is.

Laten we hier nu geen tweede discussietopic van maken nu het andere (tijdelijk) dicht is.

In theorie is de spie enkel bedoeld om de poelie in de goede stand te monteren, met de bout trek je het geheel vervolgens strak op de plek, de spie zit daarbij strak op zijn plaats en kan niet bewegen. De spie kan dus alleen kapot gaan als hij kan bewegen omdat de poelie speling heeft op de krukas. Die speling kan er zijn of ontstaan als de bout niet genoeg aangedraaid is...

klopt kan alleen als de poelie los zit het kan wel zijn dat de bout vast loopt op de draad of dat de poelie beschadigt is let er dan ook op dat alles goed schoon en vlak is voordat je het weer monteert

deze moet ook vervangen worden als die los is geweest ik zou zegen kijk er eens naar als die nieuw is

en het klopt dat die spie hebt voor de riem op tijd tezeten er zijn zelfs die spie loos zijn denk aan franse auto.s

zit het tandwiel gewoon los en met de bout zit die vast

Spieloze Montage Krukas: montageZonder spie is meestal schuiner konisch bevestigd..

Inderdaad wat de Alfaman zegt, Spie kan alleen kapot als de poelie kan bewegen op de krukas... en dat is wanneer deze niet strakgenoeg zit:

Aantrekken krukaspoelie:

- nieuwe bout gebruiken: JA! lichtjes met vet insmeren

- fase 1: 250Nm

- Fase 2: 40 tot 50graden doordraaien..

ik kan je melden, dat red je niet hoor, met je luchtsleutel...

Willem

Echt een kutklus...heb de mijne gedaan terwijl iemand m in de versnelling hield met het pootje op de rem. Anders is het nauwelijks te doen.

Vliegwiel blokeren op de starterkrans leek mij geen optie, risico van gebroken tanden was te groot.

Bij mijn V6 aangetrokken met 255Nm + 35graden (opel dealerinfo), op de starterkrans geblokkeerd met een heule dikke schrevendraaiert..

Willem

jupzz, die breken niet heel hard hoor...

had ik wel een goede rede de krukaskeerring te vervangen, hing ALTIJD 1 druppie aan de onderste carterbout..

Willem

@ Willem

Met een goeie luchtsleutel lukt het echt wel hoor, doe de 250nm met de momentsleutel.

En dan die 50 graden met de luchtsleutel.

Die 50 graden zal misschien wel lukken, maar de mijne doet zels met 10bar nuet verder draaien, niet een heel spannende sleutel hoor...

Willem

2011-10-22113520_zps99204ed9.jpg

Als ie goed aan zit gedraaid(geblokkeerd op vliegwiel) zou er niets moeten gebeuren. However met zulke vermogens who knows?

Dan zijn er wel zo ontzettend veel factoren die verschillen van origineel.

Vraag me af hoe ze dat bij de dealer doen, speciaal gereedschap ofzo, ben benieuwd hoe je met een luchtsleutel goed kunt zien dat je em 40 graden verder hebt gedraaid.

Die is niet bedoelt voor een luchtsleutel. Alles wat op moment of op graden moet doe je gewoon met een momentsleutel.

Terug
Naar boven