• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Hoe kan de spie op de krukaspoelie afbreken??

inderdaad gewoon met de moment sleutel.

moet zeggen ik probeer zo weinig mogelijk een centrale krukas bout los te halen. altijd de boutjes meestal 4 in de poelie los halen.

behalve bij renault en meer spieloze krukassen/ poelies

en inderdaad zoals velen zeggen spietje kan alleen maar breken als de krukas bout niet goed vast zit.

De pest is alleen dat die boutjes vaak afbreken. Maar daar helpt een goeie deblockoil wel bij.

Haal bij heel wat motoren vaak gewoon de krukasbout los, ook bij overige merken. Bij renaults met speciaal gereedschap in het onderblok zodat ie op tijd blijft staan. (spieloos)

Maar ze gaan altijd schoon terug, met locktite....en als het een rekbout is komt er een nieuwe in. En ofcourse, zoals het hoort, met een momentsleutel en op het juiste aanhaalmoment.

wat er vaak gebeurt is hup de lucht tol op die kleine boutjes, Dan willen ze wel breken :D

geef er eerst een paar tikken tegen met de hamer. zo dat het boutje ''schrikt'' moet zeggen heb er weinig problemen mee.

en bij een fatsoenlijk distributie riem set zit al een nieuwe krukas bout. Niet altijd maar kom ze vaak tegen. En zitten er niet voor niks ''bij''

ik ken mensen die gooien die bout bij een andere hoop boutjes en moertjes...

Hah ja...maar zelfs bij gates weten ze nog niet alles over die bouten.

Heb al 2 renault motoren in de soep gezien nadat er een nieuwe riem op was gezet.

Dit komt doordat de bout van een looprol breekt, en juist die krijg je er niet bij.

1 motor heb ik zelf voorzien van een nieuwe distributieset, gates, met alles er bij.

Binnen een maand liep die motor in puin, looprol los, bout doormidden.

Die andere motor was van een oude klasgenoot van me. Zelfde verhaal.

Die motor die ik destijds bij mn oude werkgever gedaan heb is geclaimed bij gates. Daar is een ruime vergoeding voor weer gekomen. Maar die bouten doen ze nog steeds niet bij die setjes in.

Sindsdien haal ik 10.8 bouten voor die spanrollen er los bij. En dat gaat goed. De originele is een 8.8 bout.

Het betreft hier de 16v motoren van Renault en Peugeot.

Alles zit er bij in die set, behalve de bout voor die ene looprol.

@Fearless wrote:Hah ja...maar zelfs bij gates weten ze nog niet alles over die bouten.

Heb al 2 renault motoren in de soep gezien nadat er een nieuwe riem op was gezet.

Dit komt doordat de bout van een looprol breekt, en juist die krijg je er niet bij.

1 motor heb ik zelf voorzien van een nieuwe distributieset, gates, met alles er bij.

Binnen een maand liep die motor in puin, looprol los, bout doormidden.

Die andere motor was van een oude klasgenoot van me. Zelfde verhaal.

Die motor die ik destijds bij mn oude werkgever gedaan heb is geclaimed bij gates. Daar is een ruime vergoeding voor weer gekomen. Maar die bouten doen ze nog steeds niet bij die setjes in.

Sindsdien haal ik 10.8 bouten voor die spanrollen er los bij. En dat gaat goed. De originele is een 8.8 bout.

Het betreft hier de 16v motoren van Renault en Peugeot.

Alles zit er bij in die set, behalve de bout voor die ene looprol.

Zeer nuttige info, voor ons monteurs!!

Ja echt he...

Ik heb al een tijdje geen renault meer gedaan (gelukkig niet! :jerry ) dus weet niet of ze nu wel die bouten bij die setjes in stoppen.

durf ik zo ook niet te zeggen.

ben al lang blij als mijn collega die k*t Renaults mag maken :jerry

wat een ellendige hokken zijn dat toch :angel

Is het wel een bekend probleem bij renault dan? Dat ze die bouten wel vervangen tijdens een distriwissel?

Lijkt mij toch wel? al doen dealers vaak net alsof er niets aan de hand is......"nee meneer, komt nooit voor."

Heb er nog nooit wat over gehoord, heb wel eens een ditributie set gemonteerd op een G9U motor weet niet of je dat wat zegt zit ook in een movano.

Enige verschil in die set was dat de riem een stukje smaller was deze brak dus ook 40.000 km eerder dan de opgegeven waarde waardoor er 16 kleppen krom waren deze set kwam van de gamo.

Heb het bij mij op me werk dus nog nooit gehoord, vind het inderdaad ook raar als ze als fabrikant weten dat die bouten los kunnen lopen dat ze geen nieuwe sterkere 10.9 bouten leveren i.c.m locktite of iets dergelijks.

Tja, nu weet ik niet precies hoe de situatie is, in een motorblok, maar in de werktuigbouw gebruiken we een spie om kracht door te geven. Dus dan zou een spie inderdaad kunnen breken als de afschuifkrachten te hoog worden.

brekend spietje door te veel vermogen....

heb veel gehoord maar ok

heb zelf 2x eerder een gebroken spie bij bekenden meegemaakt, die braken zelfs bij minder als 300pk en kwam gewoon omdat die bout niet vast genoeg zat

@RISL wrote:Tja, nu weet ik niet precies hoe de situatie is, in een motorblok, maar in de werktuigbouw gebruiken we een spie om kracht door te geven. Dus dan zou een spie inderdaad kunnen breken als de afschuifkrachten te hoog worden.

Zelfs als de spie kracht door zou geven zou dat in deze situatie niet van toepassing zijn, hij zit namelijk aan de distributiekant en niet in de bak oid. De kracht die nodig is om waterpomp en nokkenassen rond te draaien neemt immers niet ineens heel veel toe als het motorvermogen toeneemt, die draaien gewoon nog even zwaar als bij een originele motor. ;)

Wacht even. Dus iets wat aangedreven wordt (maakt niet eens uit wat het is) met zeg maar 100kw, reageerd exact hetzelfde als met bijv. 200kw. Het lijkt mij dat de afgegeven kracht groter is. Er wordt niet meer "gevraagd" , maar wel meer gegeven?

De kracht van de motor wordt niet overgebracht op de distributie maar op de bak.

Zie het anders zo; een dynamo op een fiets geeft je een bepaalde weerstand, verandert die weerstand als je een sterker iemand laat fietsen? Dat gaat ook op voor het ronddraien van nokkenassen en waterpomp, daar was een bepaalde kracht voor nodig en die kracht wordt niet ineens heel veel hoger omdat er meer kracht voorhanden is.

Hopelijk is het zo duidelijker. ;)

Terug
Naar boven