• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

hoe maak jij je astra winterklaar??

Weet niet wat jij onder poetsen verstaat maar bij mij is dat :

- Wassen

- Clayen

- Velgen

- trims ontvetten

(dan ben je al zeker anderhalf uur verder wil je het goed doen)

- Dan polijsten (ga maar uit van zeker 3x de hele auto bij minimale hoeveelheid swirls)

(dan ben je vanaf de vorige stap al 6 - 8 uur verder)

- Dan IPA wipe down / alles afnemen

- Dan glaze aanbrengen en een half uur laten zitten en afnemen

(ben je ook al weer een uur verder dan de vorige stap)

- Dan de wax aanbrengen, half uur laten curen en dan afnemen.

- Eventueel nog een 2de wax laag aanbrengen, ook weer half uur wachten en afnemen

- Kunstof bijwerken, velgen in de wax zetten, banden zwart maken, ramen schonmaken en dan komt het interieur nog

Als we met zijn 2en of 3en een auto doen dan zijn we zeker 6 - 8 uur bezig om een net resultaat te verkrijgen.

Heb je een auto die echt superstrak moet zijn dan zit je al snel op 2 a 3 dagen werk (2man) voor alleen het polijsten.

Helaas, niet Zevenbergen bij Bernheze, maar bij Moerdijk. Dus ruim anderhalf uur.

Ik had het misschien nog wel gedaan om op de terugweg langs vrienden in Utrecht te gaan, maar ik kan de 19e niet, zie ik net...fotoshoot bij de betonfabriek in Breda met een maat van me.

Waarom kost het meer tijd om te poetsen met een DAP? Ik had juist verwacht dat het poetsen sneller zou gaan.

Tja, ik begin pas net met het detailen van m'n auto.

Dus bij mij is dat nog maar:

- wassen

- velgen wassen

- velgen poetsen

- Meguiars-spul voor het verwijderen de oude waslaag en teervlekjes

- Meguiars-spul om swirls en krasjes te verwijderen (één keer over de hele auto heen en alle swirls en krasjes zijn er uit), kost me ongeveer uurtje of 5 met de hand).

- Canubawas van Meguiars.

- Canubaswas uitpoetsen

- Zwartkunststof bijwerken....ik heb alleen een warte grille, voor de rest is bij mij alles in kleur, dus dat is een paar minuten werk.

Ik had het interieur er even niet bijgerekend, dat kost me ook ongeveer een dag.

Weet niet wat jij onder poetsen verstaat maar bij mij is dat :

- Wassen

- Clayen

- Velgen

- trims ontvetten

(dan ben je al zeker anderhalf uur verder wil je het goed doen)

- Dan polijsten (ga maar uit van zeker 3x de hele auto bij minimale hoeveelheid swirls)

(dan ben je vanaf de vorige stap al 6 - 8 uur verder)

- Dan IPA wipe down / alles afnemen

- Dan glaze aanbrengen en een half uur laten zitten en afnemen

(ben je ook al weer een uur verder dan de vorige stap)

- Dan de wax aanbrengen, half uur laten curen en dan afnemen.

- Eventueel nog een 2de wax laag aanbrengen, ook weer half uur wachten en afnemen

- Kunstof bijwerken, velgen in de wax zetten, banden zwart maken, ramen schonmaken en dan komt het interieur nog

Als we met zijn 2en of 3en een auto doen dan zijn we zeker 6 - 8 uur bezig om een net resultaat te verkrijgen.

Heb je een auto die echt superstrak moet zijn dan zit je al snel op 2 a 3 dagen werk (2man) voor alleen het polijsten.

Tja, ik begin pas net met het detailen van m'n auto.

Dus bij mij is dat nog maar:

- wassen

- velgen wassen

- velgen poetsen

- Meguiars-spul voor het verwijderen de oude waslaag en teervlekjes

- Meguiars-spul om swirls en krasjes te verwijderen (één keer over de hele auto heen en alle swirls en krasjes zijn er uit), kost me ongeveer uurtje of 5 met de hand).

- Canubawas van Meguiars.

- Canubaswas uitpoetsen

- Zwartkunststof bijwerken....ik heb alleen een warte grille, voor de rest is bij mij alles in kleur, dus dat is een paar minuten werk.

Ik had het interieur er even niet bijgerekend, dat kost me ook ongeveer een dag.

nou, daar komt soepkiepe hahaha

auto wassen..

droogtrekken met een raamtrekker.

poetsen met turtlewax

verder ben ik nog niet gekomen hahaha, en krijg toch al vaak complimenen :P

maar ja ik heb dan ook stalen velgen met wieldoppen dus dat scheelt me al weer.

het enige wat ik er nog wel eens bij doe is het zwarte kunstof van de bumpers me bumperblack van de action.

ma na een paar regen buien streept dat heel erg.

ik ga dat zwarte binnenkort nog ff schoonmaken en dan in de blanke lak zetten, heb ik met mijn parafaan ook gedaan, lijkt ook netjes.

wax heb ik dus 2 keer geprobeerd wat op niets uit liep, maar weet nu een beetje hoe het moet, anders laat maar eens horen als je in dedemsvaart bent, zal eens kijken als ik dan tijd heb.

die poets spullen waar jullie het over hebben is voor mij nogal aan de prijzige kant, vind 15 euro voor een busje turtle wax al veel haha :P

wassen doe ik zelf ook wel gauw met afwasmiddels, raar idee misschien maar ja, het is een goed ontvet middeltje :P

ff over dat clayen trouwens.. is daar echt speciaal slul voor nodig? of zat dat BINVOORBEELD ook met kinderklei kunnen wat je in de speelgoed winkel koopt hahah

@soepkiepe wrote:

Daar komen dus ook al die fijne (rechte) krasjes vandaan...

@soepkiepe wrote:

die poets spullen waar jullie het over hebben is voor mij nogal aan de prijzige kant, vind 15 euro voor een busje turtle wax al veel

Een pot met kwalitatief goede wax (poorboy's natty's) kost zo'n 17 a 20 euro. Met zo'n pot doe je zeker 10 tot 20 keer de auto. Jij gaat uit dat busje turtlewax zeker geen 5 auto's halen. Dat dure is dus relatief.

@soepkiepe wrote:

wassen doe ik zelf ook wel gauw met afwasmiddels, raar idee misschien maar ja, het is een goed ontvet middeltje :P

Enig idee wat wax is ? Das vettigheid om vuil en water af te stoten. Als jij met afwasmiddel gaat ontvetten ben je ook in 1x van je waxlaag af. Zelfde geldt overigens voor dat actieve schuim wat je bij de wasboxen ziet.

@soepkiepe wrote:

ff over dat clayen trouwens.. is daar echt speciaal slul voor nodig? of zat dat BINVOORBEELD ook met kinderklei kunnen wat je in de speelgoed winkel koopt

Neem aan dat dit als grapje is bedoeld maar het is inderdaad speciale clay wat je icm een speciaal glijmiddel gebruikt.

nou, daar komt soepkiepe hahaha

auto wassen..

poetsen met turtlewax

verder ben ik nog niet gekomen hahaha, en krijg toch al vaak complimenen :P

maar ja ik heb dan ook stalen velgen met wieldoppen dus dat scheelt me al weer.

het enige wat ik er nog wel eens bij doe is het zwarte kunstof van de bumpers me bumperblack van de action.

ma na een paar regen buien streept dat heel erg.

ik ga dat zwarte binnenkort nog ff schoonmaken en dan in de blanke lak zetten, heb ik met mijn parafaan ook gedaan, lijkt ook netjes.

wax heb ik dus 2 keer geprobeerd wat op niets uit liep, maar weet nu een beetje hoe het moet, anders laat maar eens horen als je in dedemsvaart bent, zal eens kijken als ik dan tijd heb.

die poets spullen waar jullie het over hebben is voor mij nogal aan de prijzige kant, vind 15 euro voor een busje turtle wax al veel haha :P

ff over dat clayen trouwens.. is daar echt speciaal slul voor nodig? of zat dat BINVOORBEELD ook met kinderklei kunnen wat je in de speelgoed winkel koopt hahah

@soepkiepe wrote:

Daar komen dus ook al die fijne (rechte) krasjes vandaan...

@soepkiepe wrote:

die poets spullen waar jullie het over hebben is voor mij nogal aan de prijzige kant, vind 15 euro voor een busje turtle wax al veel

Een pot met kwalitatief goede wax (poorboy's natty's) kost zo'n 17 a 20 euro. Met zo'n pot doe je zeker 10 tot 20 keer de auto. Jij gaat uit dat busje turtlewax zeker geen 5 auto's halen. Dat dure is dus relatief.

@soepkiepe wrote:

Enig idee wat wax is ? Das vettigheid om vuil en water af te stoten. Als jij met afwasmiddel gaat ontvetten ben je ook in 1x van je waxlaag af. Zelfde geldt overigens voor dat actieve schuim wat je bij de wasboxen ziet.

@soepkiepe wrote:

ff over dat clayen trouwens.. is daar echt speciaal slul voor nodig? of zat dat BINVOORBEELD ook met kinderklei kunnen wat je in de speelgoed winkel koopt

Neem aan dat dit als grapje is bedoeld maar het is inderdaad speciale clay wat je icm een speciaal glijmiddel gebruikt.

nja, als grapje bedoelt niet helemaal, ik heb er totaal geen verstand van zoals ik al zei, dus voor mij is alle informatie daar over informatief.

heb vaak zat van dat clayen gehoord, dit is de 1e keer dat ik over glijmiddel hoor.

wete niet welke turtlewax jij hebt? want ik doe mijn auto daar zeker wel meer dan 5 keer mee hoor.

maar ik snap wat je bedoeld dus zal de volgende keer eens naar die kijken.

neem aan dat ze dat spul ook wel bij de auto profi hebben??

komt van alleen het rubber van een raamtrekker krassen?

nog nooit echt opgevallen.

nja, als grapje bedoelt niet helemaal, ik heb er totaal geen verstand van zoals ik al zei, dus voor mij is alle informatie daar over informatief.

heb vaak zat van dat clayen gehoord, dit is de 1e keer dat ik over glijmiddel hoor.

wete niet welke turtlewax jij hebt? want ik doe mijn auto daar zeker wel meer dan 5 keer mee hoor.

maar ik snap wat je bedoeld dus zal de volgende keer eens naar die kijken.

neem aan dat ze dat spul ook wel bij de auto profi hebben??

komt van alleen het rubber van een raamtrekker krassen?

nog nooit echt opgevallen.

Ja, ff een vraagje over winterbanden. Ik heb ze er vandaag ondergelegd (voor het eerst) en ik vroeg me af of je met dezelfde bandenspanning rijdt als je zomerbanden of verlaag/verhoog je de spanning?

Ja, ff een vraagje over winterbanden. Ik heb ze er vandaag ondergelegd (voor het eerst) en ik vroeg me af of je met dezelfde bandenspanning rijdt als je zomerbanden of verlaag/verhoog je de spanning?

Okay, en dat doe je om het loopvlak dat de grond raakt te vergroten?

Ik zou juist denken dat je ze wat harder zet, omdat het kouder is en je banden dus niet of nauwelijks opwarmen, waardoor de lucht minder uitzet.

Okay, en dat doe je om het loopvlak dat de grond raakt te vergroten?

Ik zou juist denken dat je ze wat harder zet, omdat het kouder is en je banden dus niet of nauwelijks opwarmen, waardoor de lucht minder uitzet.

om de band meer te laten wringen, de kleine gelufjes in de band drukken dan de sneeuw en het water sneller er tussen weg, wat meer grip geeft..

Willem

Terug
Naar boven