@Mr-T-Opel-Astra-G wrote:OK! UPDATE!
Mijn huiswerk gedaan en hier zijn wat updates.
De fittingen die achter een dash zitten zijn B8.5D Fittingen (osram houders) De lampjes die erin zitten worden hierin gemonteerd. (heb een setje laten komen en even uit elkaar gepriegeld) De varianten zijn SMD's of Single LEDS.
In de Tachobak zitten 4x B8.5D Fittingen die voor ons relevant zijn (3x voor meters, 1x voor kilometerteller)
In de TID/MID sectie zit: 3x B8.5D in.
In het kachelgedeelte zit: 2x B8.5D en 1x T5 (Waar zit die T5 dan bij de verwarming knoppen?)
In de 12v stekker naast de asbak zit 1x T5 (wordt nog bevestigd) Asbak moet T3 steekfitting zijn.
Nu is het voordelig om via b.v. Ebay 10 á 20 stuks ineens aan te schaffen maar geeft dit (helaas) niet hetzelfde effect als de LED's van CrazyLeds, aangezien hier 4 SMD's in een houder zitten.
Aangezien CrazyLeds hierin marktleider is en nog niemand zich eraan waagt om 4-in-1 te fabriceren moeten we dus met een prijs van 4-5€ per lampje leren leven, tot ik de mogelijkheid zie/vindt om deze zelf te gaan fabriceren.
Single SMD Leds geven echter geen punten in Schermen (TID/MID/Kilometer) en "verspreiden" licht beter als Single LED's met kap.
Echter ben ik hier sceptisch over. Aangezien wijder bereik = minder straalafstand tegenover een gebundelde straal. (verklaard ook meteen de "stippen" in het scherm)
4 SMD's geven het beste van beiden. Veel licht, in een wijd bereik, zonder stippen of onderverlichte gedeeltes en Tachonaalden die licht doorlaten doen er ook het meeste voordeel mee.
Zelf kom ik met verschillende conclusies. sommige waar ik vrolijk van wordt, maar sommige ook weer niet. Zodra ik updates heb laat ik weer van me horen. Als ik genoeg info heb. Maak ik i.o.m. RISL een How-to over het onderwerp.
Hoe heb je het voorelkaar gekregen dat de led werkt achter je KM teller/dagteller, Ik heb alles aan de praat maar
krijg met de SMD leds de KM teller/dagteller niet werkend. blijft gewoon zwart zeg maar dus je ziet niks.
Doe ik orgineel lampje terug dan werkt alles gewoon weer oranje.