• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Interieur verlichting

Nu heb ik zitten kijken om voor opel-motorsport en mezelf een tweetal setjes over te laten komen, alleen zie ik maar weer dat er veel keuze is.

Haasje, zou je s.v.p. een linkje kunnen forwarden welke jij hebt ingebouwd?

Mijn dank is groot :wors

zou inderdaad leuk zijn ja :) en zitten er trouwens in het volledig dashboard inclusief middenconsole allemaal dezelfde ledjes in

dacht bij de kachelverwarming niet e

@opel-motorsport wrote:zou inderdaad leuk zijn ja :) en zitten er trouwens in het volledig dashboard inclusief middenconsole allemaal dezelfde ledjes in

dacht bij de kachelverwarming niet e

zou kunnen. nu is het bij de kachelverwarming niet zo'n probleem denk ik i.v.m. de punten die je niet gaat zien. is wel mooi als je die ook kunt zien bij daglicht. dus hoop het wel.

Die onderste link heeft Haasje erin zitten. Met 4kopjes smd leds. Zijn wel super mooi maar kosten ook wel wat.

Ik zelf heb nu bij mijn locale automatrialen zaak Heuts 4 setjes van Pilot gekocht die hebben 1 smd led in het kopje zitten. Maar geven voor mijn mooi verspreid licht. En kosten per setje van 2 SMD leds €5,99. Heb 1 setje blauw en 3 setjes wit gehaald.

Orgineel Astra G dashboard verlichting (geelachtig).

orgineeldash.jpg

Links Wit SMD led midden en rechts Blauwe SMD leds.

blauweSMDled.jpg

Blauwe T3 steekfitting SMD led.

aanstekerT3ledSMD.jpg

Helaas op de foto is het toch niet duidelijk te zien. Maar in het echt ziet het echt mooi uit.

@Mr-T-Opel-Astra-G wrote:Nu heb ik de volgende links om te bestellen.

http://www.crazyleds.co.uk/Astra-G-Ultimate-speedometer-LED-upgrade..html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.crazyleds.co.uk/Astra-G-LED-dash-kit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.crazyleds.co.uk/Ultra-Quad-PLCC-2-509T.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Heerlijk als er zoveel keuze is. nu moet ik dus alleen nog weten welke Moto en ikzelf nodig hebben. :vertag

Hoe die aansteker eruit knalt ga ik wel lekker op!! ik heb altijd gedacht dat deze erin gesoldeerd moest worden... veel werk om deze te vervangen?

Denk 5min werk, Je hoeft alleen maar voorzichting het rechterplastic kapje voorzichtig los te halen en daarna de asbak 2 torks schroeven los te halen en je neemt de hele asbak eruit. Aan de achterkant zitten dan 2 draadjes, waarvan 1 waar het lampje aan vast zit geklikt. De haald de oude los en drukt de T3 steekfitting erin. En klaar.

LET wel op met LED als het lampje het niet doet moet je het LEd lampje even draaien. ivm plus en min.

@Mr-T-Opel-Astra-G wrote:Hoe die aansteker eruit knalt ga ik wel lekker op!! ik heb altijd gedacht dat deze erin gesoldeerd moest worden... veel werk om deze te vervangen?

@Dolby wrote:Denk 5min werk, Je hoeft alleen maar voorzichting het rechterplastic kapje voorzichtig los te halen en daarna de asbak 2 torks schroeven los te halen en je neemt de hele asbak eruit. Aan de achterkant zitten dan 2 draadjes, waarvan 1 waar het lampje aan vast zit geklikt. De haald de oude los en drukt de T3 steekfitting erin. En klaar.

LET wel op met LED als het lampje het niet doet moet je het LEd lampje even draaien. ivm plus en min.

Zoals gebruikelijk ;)

Tevens een oproep naar andere forum leden: Interesse om een setje aan te schaffen? Stuur even U2U met aantal en kleur.

4SMD Leds kosten op het moment €3,60 per stuk (bij afname grotere aantallen). Hoe meer aanvraag des te meer korting we op het totaal pakket kunnen krijgen. (bij 20 stuks geen extra verzendkosten). Tevens ook verschillende kant en klare schakelaars in bijpassende kleur.

Webshop Crazyleds

SMD Leds met prijzen

Schakelaars Astra F's

Schakelaars Astra G's

Schakelaars Astra H's

Moto heeft al interesse getoond, maar wil iedereen even de kans geven gebruik te maken van de situatie.

Gr. Sander

ik wil me interieur verlichting ook nog gaan doen, maar op hoeveel komen we dan uit voor een geheel plaatje, dus echt alles tot me stuurbeniening, raamknopjes, et hele rattaplan :P

ja kan dit niet zo goed meer volgen allemaal haha :)

miss dat iemand er ook bij kan zetten welke je voor waar nodig hebt

gelijk ik wil mijn tellerplaten mijn TID schermpje en mijn middenconsole inclusief asbak zo wit verlicht hebben

maar weet begot niet welke fittingen er achter de tid en middenconsole enzo zitten tellerbak weet ik intussen wel :)

maar ook al gelijk dion zegt miss prijs van het totale pakket even vermelden :)

Ik ga morgen middag mijn Witte SMD leds plaatsen achter de tid en verwarming knoppen. Dan laat ik het jullie ook weten.

Maar volgens Haasje zitten achter de MIT/TID en kachel knoppen de zelfde Leds als wat achter je KM teller zit.

Het enige probleem wat ik wel heb is als ik een led plaats achter mijn KM teller/dagteller dat ik totaal niks zie?

Wie heeft al de KM teller/dagteller met een andere kleur led geplaatst wat wel werkt. Doe ik iets verkeerd?

Voor de rest van de KM teller snelheid meter toeren teller warmte meter en brandstofpijl werkt Perfect.

Heb inmiddels mijn KM teller helemaal wit.

@Dolby wrote:Ik ga morgen middag mijn Witte SMD leds plaatsen achter de tid en verwarming knoppen. Dan laat ik het jullie ook weten.

Maar volgens Haasje zitten achter de MIT/TID en kachel knoppen de zelfde Leds als wat achter je KM teller zit.

Het enige probleem wat ik wel heb is als ik een led plaats achter mijn KM teller/dagteller dat ik totaal niks zie?

Wie heeft al de KM teller/dagteller met een andere kleur led geplaatst wat wel werkt. Doe ik iets verkeerd?

Voor de rest van de KM teller snelheid meter toeren teller warmte meter en brandstofpijl werkt Perfect.

Heb inmiddels mijn KM teller helemaal wit.

Heb zelf op het moment BLAUWE ledjes erachter zitten, echter geen SMD's. Wil dit dus even rechttrekken.

Wat jouw probleem betreft. Kan zijn dat de ledjes niet goed contact maken. Even met een punttangetje de lipjes van de led naar de led toe buigen. dit met enige voorzichtigheid natuurlijk. Dan zou het in principe moeten werken. Heb zelf ervaren dat ik bij het plaatsen van mijn ledjes de meter enige keren in/uit de kast heb moeten halen omdat ze niet of niet goed contact maakten. zal vanavond even :kewlpics maken van het resultaat.

OK! UPDATE!

Mijn huiswerk gedaan en hier zijn wat updates.

De fittingen die achter een dash zitten zijn B8.5D Fittingen (osram houders) De lampjes die erin zitten worden hierin gemonteerd. (heb een setje laten komen en even uit elkaar gepriegeld) De varianten zijn SMD's of Single LEDS.

In de Tachobak zitten 4x B8.5D Fittingen die voor ons relevant zijn (3x voor meters, 1x voor kilometerteller)

In de TID/MID sectie zit: 3x B8.5D in.

In het kachelgedeelte zit: 2x B8.5D (Re: Edit)

In de 12v stekker naast de asbak zit 1x T3 (Bevestigd: Edit! king: )

Nu is het voordelig om via b.v. Ebay 10 á 20 stuks ineens aan te schaffen maar geeft dit (helaas) niet hetzelfde effect als de LED's van CrazyLeds, aangezien hier 4 SMD's in een houder zitten.

Aangezien CrazyLeds hierin marktleider is en nog niemand zich eraan waagt om 4-in-1 te fabriceren moeten we dus met een prijs van 4-5€ per lampje leren leven, tot ik de mogelijkheid zie/vindt om deze zelf te gaan fabriceren.

Single SMD Leds geven echter geen punten in Schermen (TID/MID/Kilometer) en "verspreiden" licht beter als Single LED's met kap.

Echter ben ik hier sceptisch over. Aangezien wijder bereik = minder straalafstand tegenover een gebundelde straal. (verklaard ook meteen de "stippen" in het scherm)

4 SMD's geven het beste van beiden. Veel licht, in een wijd bereik, zonder stippen of onderverlichte gedeeltes en Tachonaalden die licht doorlaten doen er ook het meeste voordeel mee.

Zelf kom ik met verschillende conclusies. sommige waar ik vrolijk van wordt, maar sommige ook weer niet. Zodra ik updates heb laat ik weer van me horen. Als ik genoeg info heb. Maak ik i.o.m. RISL een How-to over het onderwerp.

@Mr-T-Opel-Astra-G wrote:OK! UPDATE!

Mijn huiswerk gedaan en hier zijn wat updates.

De fittingen die achter een dash zitten zijn B8.5D Fittingen (osram houders) De lampjes die erin zitten worden hierin gemonteerd. (heb een setje laten komen en even uit elkaar gepriegeld) De varianten zijn SMD's of Single LEDS.

In de Tachobak zitten 4x B8.5D Fittingen die voor ons relevant zijn (3x voor meters, 1x voor kilometerteller)

In de TID/MID sectie zit: 3x B8.5D in.

In het kachelgedeelte zit: 2x B8.5D en 1x T5 (Waar zit die T5 dan bij de verwarming knoppen?)

In de 12v stekker naast de asbak zit 1x T5 (wordt nog bevestigd) Asbak moet T3 steekfitting zijn.

Nu is het voordelig om via b.v. Ebay 10 á 20 stuks ineens aan te schaffen maar geeft dit (helaas) niet hetzelfde effect als de LED's van CrazyLeds, aangezien hier 4 SMD's in een houder zitten.

Aangezien CrazyLeds hierin marktleider is en nog niemand zich eraan waagt om 4-in-1 te fabriceren moeten we dus met een prijs van 4-5€ per lampje leren leven, tot ik de mogelijkheid zie/vindt om deze zelf te gaan fabriceren.

Single SMD Leds geven echter geen punten in Schermen (TID/MID/Kilometer) en "verspreiden" licht beter als Single LED's met kap.

Echter ben ik hier sceptisch over. Aangezien wijder bereik = minder straalafstand tegenover een gebundelde straal. (verklaard ook meteen de "stippen" in het scherm)

4 SMD's geven het beste van beiden. Veel licht, in een wijd bereik, zonder stippen of onderverlichte gedeeltes en Tachonaalden die licht doorlaten doen er ook het meeste voordeel mee.

Zelf kom ik met verschillende conclusies. sommige waar ik vrolijk van wordt, maar sommige ook weer niet. Zodra ik updates heb laat ik weer van me horen. Als ik genoeg info heb. Maak ik i.o.m. RISL een How-to over het onderwerp.

Hoe heb je het voorelkaar gekregen dat de led werkt achter je KM teller/dagteller, Ik heb alles aan de praat maar

krijg met de SMD leds de KM teller/dagteller niet werkend. blijft gewoon zwart zeg maar dus je ziet niks.

Doe ik orgineel lampje terug dan werkt alles gewoon weer oranje.

Hier dan een foto van min witte SMD led met 1 kopje merk Pilot.

Orgineel dashboard verlichting;

orgineeldash.jpg

Witte SMD led verlichting;

WitteSMDleddashboard.jpg

Ik vind het zelf erg mooi wit verlicht. :thumb

Krijg alleen de Km teller/dagteller niet werkend met de leds die ik heb? Snap ik eigenlijk niks

van.

@Dolby wrote:

Ik vind het zelf erg mooi wit verlicht. :thumb

Krijg alleen de Km teller/dagteller niet werkend met de leds die ik heb? Snap ik eigenlijk niks

van.

@Dolby wrote:Waar zit de T5 Fitting?

Heb hier een how-2tje van. KLIKJE. Deze direct geleverd gekregen van BlauerTacho4u

Ik denk vrijwel zekerdathet ledje stuk is. Je hebt toevallig niet geprobeerd deze in een andere sectie te plaatsen?

Omdat je andere lichtje namelijk wel werkt.

Zijn dit de ledjes van Crazyleds? Knallen i.i.g. lekker uit!

Heb vandaag eindelijk mijn nieuwe Witte en Blauwe SMD leds kunnen inbouwen bij TID en verwarming paneel.

Heb zelf deze SMD leds gebruikt;

PilotSMDledsWit2012.jpg

TID console;

BlauwSMDledTID.jpg

Verwarming paneel;

VerwarmingSMDledWit.jpg

Totaal plaatje;

KompleetDashboardnieuwlook2012.jpg

NieuwlookDashboard.jpg

Kan je bij deze vertellen dat achter de kachelpaneel gewoon 2x de zelfde lampjes zitten als bij de KM teller en MID/TID.

Ik heb dus totaal gebruikt;

KM teller 4x Fiitting B8,5D

TID 2x (Bij een MID heb je 3x nodig).

Verwarming 2x (merk Deplhi)

Aansteker 1x Steekfiitting T3

Dus je hebt 8x B8,5D lampjes nodig als je een TID hebt. En als je een MID hebt moet je 1x extra hebben.

Deze leds zijn niet van Crazyleds. Deze heb ik bij mijn lokale automaterialen zaak gekocht namelijk bij Heuts.

Terug
Naar boven