• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

irmscher

origineel gepost door sw_reijnders

Met andere woorden . . . wil je 200 veilige pk's . . . gooi er een 2L turbo of een 3 liter V6 in :D

Beste,snelste manier indd

origineel gepost door cabriobully

He Frank,

Deze is wel te chippen.

Kwestie van de chip links onder eruit solderen,een sockel erin solderen zodat je altijd een steekchip erin kan zetten.

Via obd chippen van modellen voor 2000 geeft te vaak problemen,helaas ervaring mee.

Afgelopen zondag nog een ecu kapot gemaakt van een astra g X18XE1 moet wel zeggen dat de simtec 70 het slechtste stuurapparaat is wat opel ooit gemaakt heeft.

Beste is met de ecu langskomen,solderen we er een socket in,lezen je originele programma uit,passen dat aan.

Originele chip neem je fijn erna mee na huis...

Tevens voor zover ik kan zien heeft jou Vectra ook geen flash eprom erin dus is niet via de obd te chippen...

Tevens een waarschuwing voor vele vectra b rijders,een vectra is te chippen,alleen!!!!!!

Ze lopen snel kapot!

Hier komt een hele hoop bij kijken om deze aan te passen,zodat het veillig blijft..bij een vectra b is het verstandig om een I500 chip erin te zetten,dit is een origineel programma,en dat programma lichtelijk aan te passen.

Met de nadruk op lichtelijk!!!

Ik heb zelf ook het i500 programma aangepast,werkt super...

Je kunt veel pk's eruit halen uit een origineel blok 194pk is haalbaar, maar veillig,ik zeg NEE.

M-Tech chipt hem al niet meer zover ik weet.

Jullie kunnen ervoor mailen maar er zijn teveel motoren kapot gelopen bij hun met de tuning erin...

Frank we bellen wel even jij hebt mij altijd geholpen nu help ik jou....

mijn gaat het niet om het chippen tot 200pk, dat siteerde ik omdat dat hier op het forum genoemd werd.

bij mijn auto loopt het toerental niet vloeiend op (schijnt een eigenschap van de motor te zijn), en dacht zelf door een beetje te chippen (OBD...) en afstellen dat er misschien een vloeiend koppel kromme gecreeerd kan worden.

als ik het dus goed begrijp moet ik dus helemaal niet aan het chippen beginnen, ook niet een paar pk.

heb bij mtech geinformeerd, maar chippen hem idd niet.

bedankt voor de info.

gr peter

Niet chippen hoor je mij niet zeggen,met verstand chippen kan wel.

Gewoon niet de volledige pk's eruit halen...

Je bedoeld onderin wat meer vermogen krijgen?

Dit kan zeker heb ik vorige week ook nog bij twee omega's gedaan met x25xe motor.

Groet Ronald

origineel gepost door vectra c20ne driver

ga anders even langs bij de www.ringsleutel.nl schijnt alle geblazen en ongeblazen motoren te kunnen chippen dmv eigenchip te her schrijven, best uniek.

Hier is niets unieks aan,dit is de normale gang van zaken...

Je moet bij deze motor de chip eruit halen en originele software ervan uitlezen ivm sleutelcodes enzv enzv...

Maatwerk tuning noemen ze het met een duur word,kant en klare onzin...

Normale gang van zaken tuning is een beter woord haha

Overigens niets speciaals aan hun tuning zover ik kan lezen ze veranderen de volgende velden

ontstekingstijdstippen

brandstof

brandstofverrijking bij vollast

Dit is maar een klein deel wat belangrijk is.....

Niet eens over de prijzen gesproken:jerry:jerry:jerry

Die "flatspot" is idd een bekende eigenschap van de motor. Dit heeft te maken met de inlaat. Een gedeelte hiervan komt door de aanstuurmomenten van de multieram kleppen.

Je kan hier met een chip volgens mij niet zoveel veranderen.

Ze zeggen dat de "3 pipe mod" veel verschil maakt, maar ik persoonlijk vind van niet.

origineel gepost door Gupy

Die "flatspot" is idd een bekende eigenschap van de motor. Dit heeft te maken met de inlaat. Een gedeelte hiervan komt door de aanstuurmomenten van de multieram kleppen.

Ze zeggen dat de "3 pipe mod" veel verschil maakt, maar ik persoonlijk vind van niet.

"3 pipe mod'' wat is dat dan?

origineel gepost door rooiepeet

"3 pipe mod'' wat is dat dan?

aanpassing van inlaat traject achter de voorbumper.

bij mij resulteerde dat in een te arm mengsel en SPIERWITTE binnenzijde van uitlaat denper (veel te hete verbranding)..

Willem

luchtfilter is vervangen voor K&N openfilter,

DSCF3368.jpg

ik heb, ook om het verbruik te vergeleiken, de originele filter erop gehad, maar vondt eigenlijk weinig verschillen, zowel kwa motorprestaties al verbruik.

aanpassing van inlaat traject achter de voorbumper.

bij mij resulteerde dat in een te arm mengsel en SPIERWITTE binnenzijde van uitlaat denper (veel te hete verbranding)..

Willem [/quote]

Als sinds ik mijn auto gekocht heb, zit

die pijp er niet meer aan. Kan dus best wel kwaad als ik dat zo lees.

Heb nu gewoon een open gat voor in mijn luchtfilter behuizing zitten.

Nou, ik kan me voorstellen dat bij een open luchtfilter, na veel autosnelweg in de zomer, het mengsel wat aan de arme kant is.

Maar bij alleen de pijp weghalen voor het filter krijg je echt geen problemen met je mengsel. Dit regelt de motor zelf wel bij hoor.

Nou, ik kan me voorstellen dat bij een open luchtfilter, na veel autosnelweg in de zomer, het mengsel wat aan de arme kant is.

Maar bij alleen de pijp weghalen voor het filter krijg je echt geen problemen met je mengsel. Dit regelt de motor zelf wel bij hoor.

bij mij kan hij dit dus niet bij regelen..

met zowel open filter als met 3pijp mod, kom ik niet door de apk ivm verkeerde lambda waarde, mengsel te arm...

met standaard box al een probleem, te veel zuurstof..

Bij mij zijn bijde Lambda's al vervangen, kat vervangen, LMM vervangen, injectoren gereinigd + 1 vervangen, benzine filter netjes op tijd vervangen, onderhoud op tijd gehad, juiste bougies erin.

Compressie ligt zowel warm als koud tussen de 15 en 15.5 bar.

aan deze onderdelen licht het niet in ieder geval

Te arm mengsel

als je dit hebt, kan het een komplete motor kosten als je op de bahn aan het knallen ben.... deze zal vast kunnen lopen, door te warme zuigers of zelfs een gat in een van de zuigers kunnen branden.

een uitlaat hoort niet SPIERWIT te worden van binnen namelijk..

maarja, de ene V6 is de ander niet..

Willem

Ik heb hem tijdens mijn gebruik al 2 keer

voor apk moeten laten keuren. Beide keren

geen enkel probleem. Arm zal mijn mengsel

momenteel niet zijn denk ik, tenminste als ik

het verbruik mag geloven. volgens bc 11,5 L/100Km

verbruik zal niks over het mengsel zeggen....

als ik lekker doorrijd staat ie ook zonder moeite over de 12l/100km

Willem

ja jongens daar ben ik weer,

ik ben vandaag met me auto op de vermogens testbank geweest.

heb dit bij Beek Auto Racing uit Den Haag gedaan en ben zeer te spreken, aardig en goede gasten.

daar gemeten max vermogen 187PK/6000tpm en 252NM/4500tpm. dus dat is zeker.

de man zei dat hij alleen niet in de computer kon komen maar zei ook dat dat wel kon kloppen omdat hij te nieuwe software had.

hij zei ook dat andere bedrijven met een testbank vaak iets hogere metingen hebben omdat ze te enthousiast zijn.

even op een rijtje,

vorige eigenaar zegt:

versnellingsbak vervangen voor een I500

koppeling verzwaard

computer opgestuurd naar duitsland en geprogrameerd naar 193pk

Gecontroleerd:

versnellingsbak is een F23

koppeling, ja moeilijk controleerbaar

computer levert +/- 190 pk is dus daadwerkelijk wat aan gedaan.

nu heb ik op irmscher.de gezien dat je computer geprogrammeerd kan worden voor 9 tientje naar 193pk.

weet geen link maar de zoek volgorde: www.irmscher.de - vectra - vectra ab 99 - leistungssteigerun...

dit komt wel overeen met het verhaal van de vorige eigenaar.

nu weet ik niet hoe ze het bij irmscher doen, of ze daar kunnen herschrijven of een chip op het printplaatje solderen (eeproms, of weet ik hoe je dat allemaal noemt)

nu heb ik hier op het forum gelezen dat je wel kan 'chippen' maar wel wijs moet doen.

die I500 chip kan maar niet alles eruit halen.

mijn vraag is nu:

hoeveel vermogen een I500 (chip) heeft en krijgen die auto's/blokken, vaak problemen?

het blok wat ik heb is een X25XE en is gelijk aan die van de i500.

als dus de versnellingbak en de koppeling het kunnen hebben, ben ik dan nu met 187pk veilig aan het chippen, of is het wijs nu nog iets doen?

gr peter

Nou Peter,

Irmscher heeft een vectra uitgebracht en die de I500 genoemd.

Deze heeft een X25XEI motor met 192 pk (dus dan is die 187 van jou lang niet slecht)

De X25XEI is feitelijk niets anders dan een standaard X25XE met iets snellere nokkenassen en aangepaste software.

De bak die daar achter hangt, is dan ook helemaal geen I500 bak . . . maar een standaard bak die achter elke Vectra V6 hangt.

Dus die kun je prima gebruiken hoor met dit motor vermogen.

Feitelijk moet je kijken naar Koppel. Als dat te hoog wordt, drukt dat je bak kapot . . . niet vermogen (pk's).

Ik zou um lekker zo laten en lekker gaan cruisen met je 187 knollen onder de kap ;)

Er is nog wat dat Irmscher heeft veranderd aan het standaard X25XE blok.

Probleem bij de X25XE is altijd de inlaatlucht geweest. Dat los je neit op door alleen andere parameters in de ECU.

De eerste serie X25XE motoren waren wel te chippen, die hadden ook iets meer vermogen.

De chip van Irmscher is 100% goed, anders zouden ze ook geen CE verklaring krijgen en was GM snel met ze klaar.

Het toename in vermogen zit 'm dus niet alleen in de chip, maar merendeel in mechanische aanpassingen.

Dat "alles eruit halen" is ook zeker niet verstandig...laat staan goedkoop.

Terug
Naar boven