• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Is een condensator zinvol op mijn install?

derartz

Post vaak
Hallo allen, ik heb wat vraagjes over een condensator.

Ik vraag me eigenlijk af of het veel scheelt als ik een condensator plaats voor mijn versterker. Of dit het geld waard is en wat merk ik hier precies aan?

mijn versterker is een:

jbl gto 755.6 met de volgende specs:

4X60watt rms

1x300watt rms.

mijn 10 inch pioneer sub is ook 250/300 watt rms en ik heb een 35 kwadraad voedingskabel liggen. Verder zitten er nog 2 ovaaltjes en een composet op aangesloten.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

hey,

codensator kan wel goed zijn voor je install,

als je de install op vol vermogen draait, zie je dan ook wat veranderen in je verlichting?

wordt die zwakker bij bijvoorbeeld bass?

dan is het wel een goed idee een condensator er tussen te plaatsen, dit kan eigenlijk nooit kwaad,

Greetz Ron

hey,

codensator kan wel goed zijn voor je install,

als je de install op vol vermogen draait, zie je dan ook wat veranderen in je verlichting?

wordt die zwakker bij bijvoorbeeld bass?

dan is het wel een goed idee een condensator er tussen te plaatsen, dit kan eigenlijk nooit kwaad,

Greetz Ron

ja momenteel heb ik de install nog niet af in de astra maar,

bij mijn oude auto gingen de koplampen wel wat zachter branden op de bass, maar dit was ook maar een oude starlet uit 1990 met een 45 ah accu. nu is mijn accu iets van 70 ah. of maakt dat juist niks uit?

ja momenteel heb ik de install nog niet af in de astra maar,

bij mijn oude auto gingen de koplampen wel wat zachter branden op de bass, maar dit was ook maar een oude starlet uit 1990 met een 45 ah accu. nu is mijn accu iets van 70 ah. of maakt dat juist niks uit?

jawel, sterkte van een accu maakt zeer zeker uit, ik heb een dubbele mtx, en monoblock van mtx, dit is 500watt rms, als ik de install ook maar beetje open zet, gaat alles zwakker branden, nu heb ik een condensator geplaatst en alles is een stuk minder, nog wel iets maar ik ga er ook sterkere accu in zetten,

mooiste maar ook dure oplossing is een gel accu, deze gaan langer mee, beter voor je install

http://www.12vhifi.nl/condensator.html bekijk die maar eens,

ik zou eerst maar eens bekijken wat je astra doet als je de install af heb,

let me know ben wel benieuwd

jawel, sterkte van een accu maakt zeer zeker uit, ik heb een dubbele mtx, en monoblock van mtx, dit is 500watt rms, als ik de install ook maar beetje open zet, gaat alles zwakker branden, nu heb ik een condensator geplaatst en alles is een stuk minder, nog wel iets maar ik ga er ook sterkere accu in zetten,

mooiste maar ook dure oplossing is een gel accu, deze gaan langer mee, beter voor je install

http://www.12vhifi.nl/condensator.html bekijk die maar eens,

ik zou eerst maar eens bekijken wat je astra doet als je de install af heb,

let me know ben wel benieuwd

Zijn die waardes van je versterker bij 2 ohm of bij 4 ohm?

Als die waardes bij 2 ohm zijn en je speakers zijn 4 ohm staat die versterker, je accu en die voedingskabel uit de neus te peuteren en is een condensator niet echt nodig.

Zijn die waardes van je versterker bij 2 ohm of bij 4 ohm?

Als die waardes bij 2 ohm zijn en je speakers zijn 4 ohm staat die versterker, je accu en die voedingskabel uit de neus te peuteren en is een condensator niet echt nodig.

Even op vol vermogen de scope op de voedingsspanning zetten. Als de spanning begint op en neer te dansen op de muziek dan kan een condensator wel nuttig zijn. Alleen dan nog kan het ook verbeteren met dikkere kabel, en dan nog moet de condensator van uitermate goede kwaliteit zijn, en dat zijn ze meestal niet.

Zo'n grote dikke pot ziet er indrukwekkend uit, maar is veel slechter in staat snel energie te leveren als een bosje kleintjes....

Even op vol vermogen de scope op de voedingsspanning zetten. Als de spanning begint op en neer te dansen op de muziek dan kan een condensator wel nuttig zijn. Alleen dan nog kan het ook verbeteren met dikkere kabel, en dan nog moet de condensator van uitermate goede kwaliteit zijn, en dat zijn ze meestal niet.

Zo'n grote dikke pot ziet er indrukwekkend uit, maar is veel slechter in staat snel energie te leveren als een bosje kleintjes....

de specs van de amp is gebasseerd op 4 ohm. Ik zal eerst wel eens kijken wat mijn auto doet als alles af is. Wel jammer dat jullie zeggen dat een condensator van 4 tientjes rommel is, want bij ron de vries hebben ze er een in de aanbieding voor 40 euro, dat leek me wel wat.

Kijk, het gaat mij er echt alleen om dat het functioneel echt een meerwaarde heeft en niet echt om het idee dat er dan zo'n fles met blauwe voltagemeting achterin ligt. En om er nou 100 euro aan uit te vind ik wat overdreven, want ik vraag me af of het dan echt veel scheelt voor 100 extra euros.

de specs van de amp is gebasseerd op 4 ohm. Ik zal eerst wel eens kijken wat mijn auto doet als alles af is. Wel jammer dat jullie zeggen dat een condensator van 4 tientjes rommel is, want bij ron de vries hebben ze er een in de aanbieding voor 40 euro, dat leek me wel wat.

Kijk, het gaat mij er echt alleen om dat het functioneel echt een meerwaarde heeft en niet echt om het idee dat er dan zo'n fles met blauwe voltagemeting achterin ligt. En om er nou 100 euro aan uit te vind ik wat overdreven, want ik vraag me af of het dan echt veel scheelt voor 100 extra euros.

ja ik ben het eens met LosBallos over dat je wel een goede kwaliteit moet kopen... heb er ervaring mee ik had eerst in de kadett sedan een condensator van Toxic van 1 farad en een minder vermogen in de kofferbak en daar gingen de lampen wel knipperen om de basmaat...

heb er nu 1 van audison-connetion van 0.7 farad en die heeft me een kleine 145,- gekost en heb er nu bij mekaar ook een dikke 3,3kw (beide versterkers bij mekaar opgeteld) in liggen en op vol vermogen gaan mijn lampen niet knipperen en heb een gewone dynamo en een 45 of 44 amp accu en 50kwadraat kabel...

maar het is natuurlijk geheel je eigenkeus wat je er in wilt leggen maar hoop dat je hier toch wel iets aan hebt..

BPR

ja ik ben het eens met LosBallos over dat je wel een goede kwaliteit moet kopen... heb er ervaring mee ik had eerst in de kadett sedan een condensator van Toxic van 1 farad en een minder vermogen in de kofferbak en daar gingen de lampen wel knipperen om de basmaat...

heb er nu 1 van audison-connetion van 0.7 farad en die heeft me een kleine 145,- gekost en heb er nu bij mekaar ook een dikke 3,3kw (beide versterkers bij mekaar opgeteld) in liggen en op vol vermogen gaan mijn lampen niet knipperen en heb een gewone dynamo en een 45 of 44 amp accu en 50kwadraat kabel...

maar het is natuurlijk geheel je eigenkeus wat je er in wilt leggen maar hoop dat je hier toch wel iets aan hebt..

BPR

Ik heb de volgende install:

-JBL gto hoedenplankspeakers

-Axton c502 4x 75w rms versterker

-Emphaser ea2160 1x 560w rms versterker

-2x JBL gt3-12 subwoofers

-Spectron condensator 1 farad

Als ik de radio vol open gooi (zodat het nog lekker klinkt) beginnen de binnenverlichten en achterlichten ook te "knipperen" op de bass.

Mij is ooit eens verteld dat 1 farad genoeg is voor 1000watt.

Kabeldikte is trouwens 25mm vanaf de accu, 20mm vanaf de condensator.

Wat doe ik dan verkeerd?

Zwakke accu?

Heb ook al een extra massakabel aan de accu van 25mm.

Ik heb de volgende install:

-JBL gto hoedenplankspeakers

-Axton c502 4x 75w rms versterker

-Emphaser ea2160 1x 560w rms versterker

-2x JBL gt3-12 subwoofers

-Spectron condensator 1 farad

Als ik de radio vol open gooi (zodat het nog lekker klinkt) beginnen de binnenverlichten en achterlichten ook te "knipperen" op de bass.

Mij is ooit eens verteld dat 1 farad genoeg is voor 1000watt.

Kabeldikte is trouwens 25mm vanaf de accu, 20mm vanaf de condensator.

Wat doe ik dan verkeerd?

Zwakke accu?

Heb ook al een extra massakabel aan de accu van 25mm.

Het gaat HELEMAAL niet om de capaciteit, maar om de beschikbaarheid van de energie.

'ESR' genaamd....

Wat staat voor Effective Series Resistance. Of in andere woorden, als de serie weerstand van zo'n ding te groot is dan komt die energie er al gauw nog langzamer uit als uit jouw accu en dan mist het hele ding zijn doel.

High-end audio versterkers hebben niet voor niks een heel veld van die kleinere condensatoren op de voeding staan, een paar grote jongens is qua prijs/capaciteit verhouding veel gunstiger, maar veel minder van kwaliteit.

Als je het écht goed wilt doen koop je een leuk metalen doosje, lijm je er ondersteboven een hele winkel Panasonic FM of FC condensatoren in en die zet je gewoon allemaal parallel. EAT THAT!! Daar kan GEEN ENKELE grote pot tegen op!!

Terug
Naar boven