• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

kat 2.6 v6

Mazzelaar.

heb laatst een lambda stuk gehad (bank2 radiateurzijde).

Deze zou nieuw 196 euri zijn, heb er nu een in van een Omega-A C20NE, werkt prima, en kwam nog even rot door de CO meting bij de apk als voorgaande jaren toen de lambda's nog goed waren...

voorpijp vervangen incl kat ivm lekken van de voorpijp, maar nooit katalysator problemen.

Willem

misschien dat ik het geluk heb gehad dat de vorige eigenaar echt heel zuinig is geweest en er bijna niet mee heeft gereden.

alleen werk-woon verkeer. en dan was hij internationaal chauffeur en af en toe had stond de V6 wel weken stil

misschien is dat wel mijn mazzel

en sorry voor de -offtopic

dan zou juist de katalysator meer te lijden moeten hebben, koude en korte ritten zijn het slechtste voor een katalysator.

Willem

er stond niet veel op de teller toen we hem kochten dus zoveel korte stukken heeft hij er niet mee gereden.

nu wordt ie tenmiste gebruikt voor lange stukken

ja het zag eruit dat er een potje ala:

KatV6vec-B.jpg

VoorpijpvecV6gelast001.jpg

dit is een katalysator van een X25XE.

Willem

ik heb deze 3 gevonden op ebay, als je ze vergelijkt met de foto van willem zie je dat hij na de kat ongveer 5 cm langer is. maar ze hebben het altijd over 2 kat's maar ik zie er toch maar een. zou er ergens anders nog een kat zitten dan?

onder je auto kijken haha..

Ik denk babilonische denk verwarring met de Omega, deze hebben ALTIJD 2 katalysatoren, ook de oudere X25XE en X30XE motoren ivm de pijp links en rechts loopt, tot achteraan de auto.

>> anders zou je eens een foto kunnen maken van het uitlaat systeem van de Y26SE vectra style <<

Willem

ik kom er net onder uit en ben er achter, zoals op de foto van jouw, zit het bij mij ook. waar jij je lambda's heb zitten zit er bij mij niks, maar er boven (ik denk het spruitstuk) je krijgt dan de flens--->lambadasonde--->kat---->lambdasonde--->een soort van verdeelstuk die naar de 3 uitlaat poorten gaat, aan de andere kant is dit het zelfde. dus ik denk zelfs dat er 3 kat's onder zitten???

je hebt namelijk lambda voor de kat, en NA de kat.

als jij 3 kats zou hebben heb je dus 5 lambda sondes

Willem

- dus je hebt in ieder uitlaat spruitstuk een lambda?? om bijde een cilinderbank te meten.

- en dan 1 voor de kat (om allebij de cilinders samen te meten)

- en dan 1 NA de katalysator. voor de nameting.

Willem

in ieder uitlaat spruitstuk zitten er 2 lambda's en 1 kat, tussen de kat en de lambda's zit nog geen 10 cm, dus een voor de kat en een na. dan komt er een flens en die zit weer vast aan het stuk uitlaat wat op jouw foto staat.

dat zou zeker kunnen

kan je geen foto maken van het zwikkie..

maar dan heb je dus EERST Lambda, dan Kat in spruitstuk, dan nog lambda voor beide banken nameting eerste 2 kats, en dan daar nog eens een nameting over.

Willem

Terug
Naar boven