• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Katvervanger x16szr (bj2000)

On-topic! :swear

:jerry

Dus eigenlijk verwachten jullie dat de prestaties juist achteruit gaan? Hmm, dat moeten we niet hebben natuurlijk! :hmmz

Noujja, dat van tegendruk is wel gedeeltelijk juist, maar een nouwe uitlaatbuis zoals onder de auto nu zit voldoet al prima dus zonder of met kat zal het verschil niet heel erg groot zijn. Prestaties zullen eerder vooruit gaan dan achteruit.

Je zult meer winst behalen uit een goed uitlaatspruitstuk of inlaatspruitstuk.

Er zijn ook spagetties voor de x16szr.

Noujja, dat van tegendruk is wel gedeeltelijk juist, maar een nouwe uitlaatbuis zoals onder de auto nu zit voldoet al prima dus zonder of met kat zal het verschil niet heel erg groot zijn. Prestaties zullen eerder vooruit gaan dan achteruit.

Je zult meer winst behalen uit een goed uitlaatspruitstuk of inlaatspruitstuk.

Er zijn ook spagetties voor de x16szr.

Eigen ervaring. En zonder tegendruk loopt die namelijk ook welleswaar wat beroerd maar vrij goed. En dat de cilinders niet goed gevuld worden zonder tegendruk? Waaruit maak je dat op? Want de kleppen in de motor die open gaan en sluiten aan de in en uitlaatkant overlappen wel een beetje maar niet zoveel dat al je zuurstof ontsnapt en in je uitlaat tergtkomt.

Eigen ervaring. En zonder tegendruk loopt die namelijk ook welleswaar wat beroerd maar vrij goed. En dat de cilinders niet goed gevuld worden zonder tegendruk? Waaruit maak je dat op? Want de kleppen in de motor die open gaan en sluiten aan de in en uitlaatkant overlappen wel een beetje maar niet zoveel dat al je zuurstof ontsnapt en in je uitlaat tergtkomt.

uit eigen ervaring: of kat weg, maar dan een middendemper er tussen

of kat laten zitten (of sportkat) en middendemper weg.

beste is: kat behouden, middendemper weg.

dit had ik met mijn z16se, compleet met groep a.

ook mee gereden met een 75pk 8v, die reed zonder kat, maar ik vond het geen succes. vanaf 3000 toeren was de puf eruit.

uit eigen ervaring: of kat weg, maar dan een middendemper er tussen

of kat laten zitten (of sportkat) en middendemper weg.

beste is: kat behouden, middendemper weg.

dit had ik met mijn z16se, compleet met groep a.

ook mee gereden met een 75pk 8v, die reed zonder kat, maar ik vond het geen succes. vanaf 3000 toeren was de puf eruit.

Hmm.. Interessant Robert. Dus ook een x16szr. Nu wordt het dus spannend.

Ga het denk ik wel proberen en zal het moeten ondervinden. Lees meerdere verhalen namelijk.

Al laat ik m'n hele uitlaatlijn vanaf de kat tot einddemper aanpakken. En zowel de kat als de middendemper komt een pijp tussen en wordt netjes afgewerkt. Ik kies dus voor een pijp TUSSEN en niet OVERHEEN de kat en middendemper voor iets een vernauwing. Is er een kleine mate van tegendruk misschien?

Thanks voor je bijdrage Robert.

Hmm.. Interessant Robert. Dus ook een x16szr. Nu wordt het dus spannend.

Ga het denk ik wel proberen en zal het moeten ondervinden. Lees meerdere verhalen namelijk.

Al laat ik m'n hele uitlaatlijn vanaf de kat tot einddemper aanpakken. En zowel de kat als de middendemper komt een pijp tussen en wordt netjes afgewerkt. Ik kies dus voor een pijp TUSSEN en niet OVERHEEN de kat en middendemper voor iets een vernauwing. Is er een kleine mate van tegendruk misschien?

Thanks voor je bijdrage Robert.

Ik vind het wel interessant om dit alles te lezen. Er zitten toch stiekem tips en trucs tussen.

Ik had laatst Wim-v6 aan de lijn, dit bevestigd zijn verhaal nog maar eens. De ene auto reageert hier anders op dan de ander. En niet alleen afhankelijk van het blok wat erin hangt, maar hoe die ene betreffende auto hierop reageert.

En uit de verhalen die ik tot nog toe heb gehoord en gelezen, kan ik denk ik wel opmaken dat een gehele free-flow niet altijd goed valt en bij iets een vernauwing dat de kans groter wordt dat de auto hierop vooruit gaat. Al blijft het per auto afwachten.

Heel interesssant!

Lekker door blijven discussieren, meningen geven, theorieen delen en uiteraard ook praktijkervaring(en). Tips en trucs blijven welkom.

Mijn praktijkervaring komt er met een weekje of 3 bij te staan.

Ik vind het wel interessant om dit alles te lezen. Er zitten toch stiekem tips en trucs tussen.

Ik had laatst Wim-v6 aan de lijn, dit bevestigd zijn verhaal nog maar eens. De ene auto reageert hier anders op dan de ander. En niet alleen afhankelijk van het blok wat erin hangt, maar hoe die ene betreffende auto hierop reageert.

En uit de verhalen die ik tot nog toe heb gehoord en gelezen, kan ik denk ik wel opmaken dat een gehele free-flow niet altijd goed valt en bij iets een vernauwing dat de kans groter wordt dat de auto hierop vooruit gaat. Al blijft het per auto afwachten.

Heel interesssant!

Lekker door blijven discussieren, meningen geven, theorieen delen en uiteraard ook praktijkervaring(en). Tips en trucs blijven welkom.

Mijn praktijkervaring komt er met een weekje of 3 bij te staan.

Wat vinden jullie van het idee om op de plekken waar de kat en middendemper zit, pijpen ondermaats te laten lassen? Dus dan worden de pijpen op die plekken dus een kleinere diameter, om toch een bepaalde mate van tegendruk te creeeren. Klopt dit theoretisch?

Wat vinden jullie van het idee om op de plekken waar de kat en middendemper zit, pijpen ondermaats te laten lassen? Dus dan worden de pijpen op die plekken dus een kleinere diameter, om toch een bepaalde mate van tegendruk te creeeren. Klopt dit theoretisch?

Terug
Naar boven