Bedankt allemaal voor jullie input!!
@Vannos wrote:heb je al geprobeerd om te filmen met de motorkap open en 1 iemand verschillende toerentallen aanhoud ? of is het puur rijdend ?
Het probleem doet zich alleen bij een bepaalde belasting voor zoals bij normaal optrekken(vol gas niet), heuvel op en bij het trekken van een aanhanger.
@eefo88 wrote:als die riem recent is los geweest dan zou ik de timing maar is goed controleren, dit is namelijk bepalend voor het ontstekingstijdstip.. Ik heb ook wel eens een gebroken krukas tandwiel gehad, krijg je dezelfde rare symptonen.
Het probleem deed zich ook voor voordat de riem recent los is geweest(ik vermoed dat hij los is geweest bij het wisselen van de waterpomp).. Zou hij dan niet juist weer op op tijd moeten staan? Timing is volgens torque pro bij een constante snelheid rond de 30 graden(mocht je wat met deze info kunnen..) Hoe kan ik zelf de timing controleren met normaal gereedschap?
@Haasje17 wrote:
Dat verkoeling verhaal zal best zo zijn maar zou ik met korreltje zout nemen. De egr heeft vrijwel geen invloed bij optrekken veel meer bij afremmen. En door de egr zal juist eerder verwarmen ipv afkoelen.
Is het op euro 98 niet gewoon een gevoelskwestie dat het lijkt minder te zijn?
Als het echt het geval is zou ik eens gaan kijken hoe je boegies eruit zien.
EGR afdoppen. is al gebeurd overige vervange onderdelen zijn denk ik niet nodig geweest. In de meeste gevallen is het ook al heb je geen foutcodes dan de bobine en bougies (eigenlijk alleen bobine welke dit probleem veroorzaakt, maar boegies vervangen is dan meestal ook nodig) is dit niet het geval of al gebeurd dan denk ik dat het ook iets met je distributie timing heeft temaken.
Op moment dat je hem 1 tand verkeerd heb staan loopt hij wel maar niet super onder zware belasting.
Wat betreft de brandstof: hij rijd er niks anders door.. Alleen het pingelgeluid is een stuk minder luid.. op 95 makkelijk hoorbaar, op 98 nauwelijks waar te nemen boven het motorgeluid.
Wat betreft de EGR klep heb ik mijn wijsheid hier vandaan:
www.demascotte.nl/pdf/2005Q3%20detoneren.pdf
Ik zou zelf ook eerder juist aan verwarmen denken maar dit leek ook logisch :hmmz
Bougies kan ik idd wel ff nakijken.. Vorig jaar zagen ze er volgens mij wel goed uit behalve dat het een beetje arm leek(niet verontrustend)
Enig idee hoe ik meer zekerheid kan krijgen over de bobine? Zou het jammer vinden om ook dit onderdeel zonder reden te moeten vervangen(prijzig :cry )
Achteraf waren al die onderdelen inderdaad niet nodig geweest maar terugbrengen gaat niet bij dit soort onderdelen.. Overigens wel 1 voor 1 vervangen(dit zouden ze bij de dealer ook zo proberen)
Nogmaals bedankt voor het meedenken!! Word door mij erg gewaardeerd! :wors