• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Koni geel

Ik ga zo de Manta een beurt geven, dan zal ik even de dikte van de windingen opmeten. Daarna eerst maar APK en rijden.

veel plezier bij de 'beurt' :P

wat betreft het lezen van de tekst... wat ik weet moet die ook gewoon te lezen zijn, dus niet op de kop zitten :D

Goed, voor en achter nagemeten, verschil is 0,5mm qua windingdikte, dus dat lijkt mij verwaarloosbaar.

Op zich wel vreemd dat de veren een gelijke dikte hebben!

Het gewicht voorin is veel meer,dus normaal gezien zijn die veren zwaarder tov achter.

Gewoon ff navraag doen bij de leverancier van de veren denk ik.

Succes.

Heb inmiddels contact gehad met Apex Nederland, zij hebben mij gegevens gegeven mbt de veren. Van het weekend de achteras maar laten zakken om alles na te kijken. Wel nette service, ik kreeg een snelle reactie.

Je zou zeggen dat ze een setje verkeerd gecodeerd hebben waardoor er ondanks dat er HA op staat je voorveren erop hebt liggen. Ergens mis gegaan in de productie, al helemaal omdat de dikte gelijk is.

Ik ga zaterdagochtend de achteras laten zaken om de lenge te meten. Dan weet ik meer. A.s. maandag APK dus ik kan niet te veel doen.

Wilde net reagere.

Auto is in ieder geval goedgekeurd, dus dat is mooi. Verder stukje gereden (mag eigenlijk niet) en ik kom overal verrassend goed overheen. Des te meer reden voor mij eigenlijk om -60mm te overwegen. Maar, ik moet eerst de achteras nog even laten zakken om te meten. Tijdens het rijden niks aparts opgemerkt, hij veert wel goed.

-60 is al goed plat, de hele dappere verlagers gaan voor -80 of zelfs -100 veren!

Maar als je -60 gaat doen, is het wel slim om de aanslagrubbers in te korten of zelfs de metalen trechters (aanslagtorens) in te korten anders slaat ie telkens "aan" en da's niet fijn rijden.

Zelf had ik ooit -55 Jamex veren en dempers en die lag eigenlijk gelijk al op de aanslagrubbers aan de voorkant, dus effectief gezien bijna geen veerweg meer aan de voorkant, achter ging nog wel goed.

Dus toen de aanslagtorens maar ingekort en dat reed toch wel prettiger.

[rquote=1906933&tid=122780&author=Keesjr]-60 is al goed plat, de hele dappere verlagers gaan voor -80 of zelfs -100 veren!

[/rquote]

-60 lijkt mij genoeg, blijf voorlopig nog met de originele wielen (185/70/R13) rijden dus dan ligt 'ie plat genoeg. Daarnaast is de uitlaat erg laag dus ja.

Eerst meten, en als dat niks wordt dan maar kijken of iemand wilt ruilen met een -60 set.

[rquote=1906939&tid=122780&author=Keesjr]Maar zijn je uitlaatrubbers uitgerekt of zo? of hangt de vlamdover erg laag?[/rquote]

Beide niet, ligt een Groep N onder van nog geen jaar oud. Middendemper ligt t.o.v. de voorpijp relatief laag. Ik heb een uitklem met de bout naar beneden gemonteerd om er voor te zorgen dat ik de uitlaat niet kapot rijdt. Zo'n klem is €5,- een nieuwe demper twintig keer meer.

Ik heb hopelijk van het weekend rustig de tijd om even de achteras te laten zakken, dan ga ik meten. Nadeel is wel dat de maten van zowel de voorveren als de achterveren enorm weinig verschillen volgens Apex.

Zojuist wezen meten, de achterveren zijn exact zoals de opgegeven maten. Ik ga de resultaten zo naar Apex Nederland mailen, evenals wat andere informatie. Daarnaast tevens wat beeldmateriaal om een en ander te verduidelijken. Zal mij benieuwen wat ze vertellen.

Wederom contact gehad met Apex Nederland. Erg snel antwoord, erg goed. Volgende vraag: Zijn Manta's geleverd met ophangingsaanpassingen zoals dikkere rubbers voor de veerschotels oid? Dit zou een hoogte verschil nog kunnen verklaren. Momenteel zitten er wel rubbers onder en op de veren maar deze zijn niet heel groot (hooguit 1,5cm).

Als dat niks wordt heeft Apex nog wel een andere goede oplossing, maar ik wil dit eerst vragen.

Terug
Naar boven