• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Kop eraf, zuiger 1 en 4 lekt!

@gertjuh1968 wrote:bij deze de aanhaal momenten

Gert

dit is een lijst van aandraaimomenten van bouten en moeren algemeen,en die kun je zeker niet voor een motorblok gebruiken,zie de opmerking die in het tabel staat.

rekbouten kun je maar 1 maal gebruiken,de bout "rekt" tijdens het aanhalen.

de 1ste fase, het aanhaalmoment bijv. 25Nm zet de bout op scherp.

de volgende fases werken met een hoekverdraaiing,hierbij draai je de bout een aantal graden volgens de specificatie van de fabrikant, hierbij kunnen de bouten onderling in meerdere cq minder mate tov elkaar rekken.

ga je deze bouten nogmaals gebruiken bestaat de kans dat de bout te ver rekt waardoor er een zwakke plek in de bout ontstaat en deze kan knappen.

bij een rekbout ontstaat geen slijtage door gebruik,maar door het herhaaldelijk vast zetten.

Hoofdlagerkappen: > nieuwe bouten: JA > 50Nm > 45graden > 15graden

Drijftanglagerkappen: > nieuwe bouten: JA > 25Nm > 30graden

Vliegwiel: > Nieuwe bouten gebruiken: JA > 35Nm > 30graden > 15graden

Kopbouten: > Nieuwe bouten gebruiken: JA > werk van binnen naar buiten > 25Nm > 60graden > 60graden > 60graden

Willem

Hier kunnen we wel wat mee!

Maar Wim... Volgens mij die kopbouten. Volgens mij is dat toch 25 Nm >60graden>60graden>60graden?

Heb even in de vraagbaak nagekeken en daar staat ook 25Nm.

Zelf heb ik um daar ook op vast gezet met de 3x 60 graden er achteraan.

volgorde:

09 05 01 03 07

10 06 02 04 08

@Powercorsa wrote:Heb even in de vraagbaak nagekeken en daar staat ook 25Nm.

Zelf heb ik um daar ook op vast gezet met de 3x 60 graden er achteraan.

volgorde:

09 05 01 03 07

10 06 02 04 08

maar wel in 4 keer neem ik aan,anders heb je alsnog spanning in de cilinderkop zitten

@Tjoppebob wrote:Bedankt dat je het hebt samengevoegd, ik wist niet dat dat kon, dus leek het me beter om een nieuw topc te starten. Kon de topic naam namelijk niet veranderen.

Maar, de kop is idd gevlakt.

Wat ook vreemd is (of misschien niet) is dat er ook wat olie in de lucht inlaat zit, die zwarte kunstof box voor het gasklephuis. Dat hoort volgens mij ook niet, want neem aan dat ik op deze manier olie ga verliezen.

olie in je paddenstoel kun voorkomen door je carter ventilatie slang los te hangen bij je kleppendeksel en, afdoppen op de paddenstoel .

Terug
Naar boven