Nou nog maar es even een update voordat ik weg ga.
Deze week het blok eruit gehaald en de vooras aangepast voor het BMW stuurhuis.
Het blok eruit halen was zo gebeurd;
Staat nu te wachten op de nodige aanpassingen;
Het stuurhuis heb ik meer werk van gehad. Er kunnen twee dingen fout gaan, er van uit gaande dat je het stuurhuis recht en in de midden van de as plaatst;
Te hoge of te lage plaatsing;
Te hoog zorgt er bij het inveren voor dat je toespoor verdwijnt; slecht voor rijgedrag
Te laag zal de mate van toespoor versterken bij het inveren, dit gebeurd ook bij het verlagen van de auto en is volgens mij daarom minder erg.
Te ver naar voren of naar achteren geplaatst;
Te ver naar achteren zal niet lukken met dit stuurhuis omdat de bevestigingspunten dan tegen de vooras aankomen. Te ver naar voren is verleidelijk om te doen omdat dit veel werk scheelt. Alleen zal dan de stuurkarakteristiek veranderen. Om een idee te krijgen van hoe erg dit is eerst maar eens twee vergelijkingen opgesteld om uit te rekenen wat het effect nu eigenlijk is;
Om de vooras niet aan te passen zou het stuurhuis zo'n 2 cm voor de originele positie geplaatst moeten worden met als resultaat dat het buitenste wiel verder instuurt en het binnenste wiel iets minder ver. Met gebruik van de opgestelde formules met dit als resultaat;
Zoals te zien is het verschil in sporing tussen beide banden vrij groot in het eerste geval, vandaar toch besloten het stuurhuis maar zo dicht mogelijk op de vooras plaatsen wat inhoud 5 mm meer naar voren dan origineel.
Daarvoor zijn wel een aantal aanpassingen noodzakelijk. Onder andere een hoek uit de vooras halen en de steunen van het BMW stuurhuis iets aanpassen;
Vervolgens steuntjes gelast op de vooras en de vooras verstevigd op de plaatst waar het gat is gekomen;
Uiteindelijk het carter maar weer eens over de vooras gelegd om te passen;
Resultaat: motor kan 6 cm! lager worden geplaatst als bij het originele manta stuurhuis;
Tot slot de motor maar eens van wat extra gewicht ontdaan (aircopomp, stuurbekrachtiginspomp, onnodige aanbouw delen) en de turbo en het spruitstuk eraf gehaald. Nu valt mij op dat dit spruitstuk heel anders is dan het spruitstuk dat ik ooit al eens van marktplaats had gekocht om te passen of het blok überhaupt in een manta past;
Het bovenste spruitstuk komt van dit blok af.
Even wat volvo forums nagelezen en het blijkt dat het spruitstuk dat ik al had een speciaal "japan" highflow spruitstuk ik voor een betere doorstroming, nice!!
Iemand trouwens een idee voor een paar compacte maar stevige motor steun rubbers? Die van volvo zijn gigantisch en dat gaat niet passen
Dit was de laatste update voor het moment, over 3 maand gaan we verder.