• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta A 2.3 T5R

Nou Asko,

Ik vind het een pracht topic. zeker omdat ik zoiets zelf ook nog ooit wil bouwen

(maar dan in een C1 babyblauw kadettje met menie plakken erop :P.

Er word goed gewerkt. En om nu nog te stoppen met posten is ook zo zonde :p

keep going!!

Hey Asco,

Denk dat er veel mensen dit topic volgen, vooral wel blijven posten.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar het resultaat:thumbup

Asko,

Er zijn meer lezers als posters.

(Gelukkig, anders zou mijn mailbox helemaal ontploffen :angel)

Had het pas met een klant (Volvo V70 T5R 300+pk) over jouw project!

Moet je eens kijken hoeveel views erbij komen als je iets gepost hebt. Af en toe niet te geloven zoveel. :)

Nou asco, ik begrijp wel wat je bedoeld!

Maar ik heb 4 weken niet op het opel forum gekeken, en dit is het eerste topic wat ik check ;)

Keep it up, het word dadelijk alleen maar mooier als het op gang komt

Ow, het gaat ook niet om het aantal reacties, ik zie idd ook dat het wel goed gelezen wordt.

Mijn eerste idee was om gewoon voor mezelf een beetje documentatie te hebben en

om niet telkens een nieuw topic te hoeven starten mocht ik een vraag hebben.

Maar dat er reacties komen motiveert wel om eens wat vaker het fototoestel

ter hand te nemen en wat tijd vrij te maken om hier weer es wat neer te zetten.

Gisteren de voorste remmerij onder de 240 vandaan gehaald en even een aantal plastic

kratten opgehaald omdat het toch wel een zooi wordt met al die onderdelen hier te liggen.

Het meeste stond wel in dozen maar die worden op den duur ook week of zitten er weer muizen in.

Vandaag het hok dan ook maar wat opgeruimd en de helft van de kratten gevuld met onderdelen.

Verder het motorblok en de versnellingsbak van de 240 even opgepoetst, lijkt weer als nieuw!

Wat blijft dat toch altijd mooi onder een laag vette troep.

Morgen maar even een fotootje schieten en hopen dat ik er nog iemand blij mee kan maken.

En mezelf natuurlijk ook. :vertag

Nou hierbij dan een paar foto's :)

De achteras is er inmiddels onder vandaan en het casco verkocht voor de rodeo.

Moet zeggen, de kwaliteit is te voelen, het ding is echt loodzwaar:

DSCN4572.jpg

Nu was ik altijd al benieuwd hoe dat nu zit met de handrem op de Volvo achteras, en tot mijn aangename verrassing maken ze gebruik van een trommelrem in de remschijf, dat gaat straks dus ook mooi werken met de originele Manta handrem.

DSCN4573.jpg

De breedte van de achteras ook even gemeten; 139,6 cm uit voor de Volvo 240 as en 139,5 voor de Manta as, dus qua breedte ideaal.

[Edit: meetfout en typfout; voor de Manta kwam ik op 1392mm, Volvo blijkt 1402mm te zijn; verschil 1 cm]

Verder nog meer opgeruimd en een LED-TL boven de werkbank gehangen. We hadden hiervan een tweetal als duurtest in ons kippenhok om te kijken hoe ze zich houden. Inmiddels een jaar later naar volle tevredenheid kan ik de lichtopbrengst ook mooi gebruiken in mijn werkhok;

DSCN4568.jpg

+/- 45 Watt TL links, 15 watt LED rechts!

Heb trouwens ook al een ideetje hoe deze auto (hopelijk) zal gaan worden. Deze stond laatst te koop en vond het direct wat hebben. De vraagprijs was me alleen wat teveel. Heb de foto nog wel iets bewerkt, 14 inch velgen (misschien nog verbreed) en de voorkant iets lager. Op deze manier hoop ik ook de achteras gewoon 5-gaats te laten en toch vrij originele uitstraling te houden:

78994234_2_large14inchlowered.jpg

Mooi uitgaanspunt!

En dat het maar 1 mm scheelt met een volvo as. Dat verrast me eigenlijk

wel een beetje.

Verraste mij ook in de positieve zin.

Als je de spoorbreedte van beide auto's nagaat dan is die van de Volvo 4 cm breder;

136 om 132 cm. Heb de 240-as ook gekozen omdat die er het dichtste bij kwam.

Kennelijk heeft de Manta dus iets grotere ET waarden en/of smallere velgen terwijl de assen ongeveer even breed zijn.

EDIT; afmetingen van wielflens tot wielflens zijn 144mm voor de Volvo 240 as en 139mm voor de manta A as. Verschil met de spoorbreedte komt door de ET waarde die gebruikt wordt voor beide auto's.

Ja inderdaad, ik ben wel benieuwd hoe je deze as onder de Manta gaat maken

want je wil de 4-punt omhanging gebruiken toch?

En op de Jo manier, ik krijg zijn topic over zijn Manta's jammer genoeg nergens

meer gevonden op opel power nederland.

Ben benieuwd!

:hmmz Exacte prijs weet ik eigenlijk niet eens meer;

Kijk tegenwoordig naar zoveel Manta's als mogelijk chassis dat ik ze wat door mekaar aan het halen ben.

@Hulkie, ik heb het verhaal van die ombouw destijds opgeslagen, mocht je die willen zien doe dan je e-mail maar even via u2u, kan het wel opsturen.

[rquote=1853935&tid=131499&author=Hulkie]Ja inderdaad, ik ben wel benieuwd hoe je deze as onder de Manta gaat maken

want je wil de 4-punt omhanging gebruiken toch?

En op de Jo manier, ik krijg zijn topic over zijn Manta's jammer genoeg nergens

meer gevonden op opel power nederland.

Ben benieuwd![/rquote]

Helaas kan ik het originele topic ook niet meer vinden. John S. heeft wel een gedeelte gecopieerd, maar daar zijn alle reacties jammergenoeg weg gebleven.

Asko, jouw topic is eentje van de weinigen dat ik nog volg, blijf door gaan.

Ik begrijp ook wel heel goed je opmerking waarom je dit uberhaupt wel hier zou willen plaatsen.

Liet je me toch even schrikken, dacht even dat iemand me voor was geweest :P

Het is in ieder geval wel een manta met een Volvo blok maar het blok is het zelfde als de hilmerson manta; Een gietijzeren 4-cilinder Volvo 2.3 turbo.

Ik vind het trouwens wel prachtig mooi hoe ze dat met de voorkant hebben gedaan; lijkt 100% origineel maar je hebt een wereld aan ruimte. Alleen dat gat voor de turbo in de motorkap is jammer, zoveel werk en konden ze de turbo niet even wat lager zetten. Maar zo wordt de mijne niet hoor!

Vandaag trouwens een manta gekocht waar het hele spul in zal komen.

Foto's volgen.....

Terug
Naar boven