• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

manta B cc start niet meer

ik heb mijn carberateu nu losgeschroeft alleen weet ik niet waar al de sproeiers en schroeven precies voor dienen de 2e gasklep gaat bijna niet open (moet deze niet automatisch mee opengaan als ik mijn gas helemaal open zet? want dan is mijn membraam kapot denk ik, ik krijg de 2e gasklep alleen open als ik hem met de hand open duw

welke schroeven kan ik eruitdraaien en welke niet?

wat is de co afstelschroev, waar regel je de lucht etc. mee?

kan iemand dat bij mijn fotos uitleggen?

hoe kan ik hier een foto bij plaatsen?

2de trap is vabuum gestuurd, gaat dus alleen open bij voldoende vacuum.

De dikke schroef aan de zijkant (dus de niet motorkant) is je mengschroef, het kleine schroefje daaronder is die van de CO

Heb zo even geen foto's voor je bij de hand.

Staat het werkplaatshandboek van de manta neit ergens online??

dat dunne slangetje is een vacuum, slangetje voor je ontsteking, voor je 2de traps wordt intern geregeld.

Makkelijkste is via photobucket.com een account aan maken, daar dan uploaden en hier de img code plakken. (allemaal gratis)

ik heb de carberateur schoongemaakt en er weer opgezet

hij loopt helaas nog steeds niet.

als ik gas geef blijft dit rolletje gewoon staan, deze word dus niet ingeduwd

duwd dit membraam hem dan open door het motorvacuum ?

wanneer doet hij dit ? en is dit niet te simuleren ?

kan iemand aangeven wat de stelmoeren zijn, en waar ik absoluut af moet blijven?

ja dat membraan(vacuüm doos) houd constant je 2e klep op spanning om hem open te duwen/trekken, maar de mechaniek van de 1e gasklep houd hem zolang tegen tot hij zover opendraait en die mechaniek de 2e klep vrijgeeft en de vacuüm doos de klep bedienen kan.

origineel gepost door tomvdrunen

ik heb de carberateur schoongemaakt en er weer opgezet

hij loopt helaas nog steeds niet.

als ik gas geef blijft dit rolletje gewoon staan, deze word dus niet ingeduwd

duwd dit membraam hem dan open door het motorvacuum ?

wanneer doet hij dit ? en is dit niet te simuleren ?

kan iemand aangeven wat de stelmoeren zijn, en waar ik absoluut af moet blijven?

er komt genoeg brandstof uit.

of mijn acceleratiepomp werkt weet ik niet

hoe kan ik deze testen.

als ik mijn gaspedaal volledig ingetrapt houd dan krijgt ik de motor met moeite aan de praat. hij draaid dan c.a. 1000 toeren.

zodra mijn voltmeter vanuit het rode gebied omhoog springt naar 14 volt dan valt de motor weer uit (dynamo schakelt in denk ik)

maar toen ik mijn carberateur schoongemaakt heb viel het mij op dat de 2e klep eigenlijk niet open gaat, als ik mijn gas volledig openzet doet de 2e klep niks, ik kan hem dan wel zo met de hand open duwen (of werkt dit alleen als de motor loopt?

wat denk je zelf? heb je vacuüm in je spruitstuk als de motor niet loopt?;)

origineel gepost door tomvdrunen

er komt genoeg brandstof uit.

of mijn acceleratiepomp werkt weet ik niet

hoe kan ik deze testen.

als ik mijn gaspedaal volledig ingetrapt houd dan krijgt ik de motor met moeite aan de praat. hij draaid dan c.a. 1000 toeren.

zodra mijn voltmeter vanuit het rode gebied omhoog springt naar 14 volt dan valt de motor weer uit (dynamo schakelt in denk ik)

maar toen ik mijn carberateur schoongemaakt heb viel het mij op dat de 2e klep eigenlijk niet open gaat, als ik mijn gas volledig openzet doet de 2e klep niks, ik kan hem dan wel zo met de hand open duwen (of werkt dit alleen als de motor loopt?

nee dat niet, maar ik begrijp het nu van deze vacuum klep dan niet helemaal als hij gewoon met de gasklep meebeweegt

maar dat betekent dus dat deze klep dan helemaal niet open gaat, bij stilstaande motor, is dit niet te controleren (als de motor niet loopt)

als de motor niet boven de 1000 t.p.m. uit komt (met gas volledig ingeduwd) dan moet dit toch wel de carberateur zijn lijkt me?

bougies vonken wel (maar ik heb het idee dat deze heel zwak is)

ontsteking, contactpuntjes, verdeler, rotor, condensator, kabels, bougies is allemaal bijna nieuw

weet er iemand hoe ik de condensator, bobine, kabels etc. kan testen

(wat zijn de weerstandswaardes?

je kunt deze doos idd alleen testen door aan het slangetje te zuigen als je de klep handmatig opentrekt.

en ja idd met een goed werkende carb. zou je zelfs met de eerste klep moeten kunnen rijden al is het niet erg pittig!

weet je zeker dat de timing op de juiste cilinder op tijd staat?

heb je een bosch(met klemmetjes) verdeler of een delco met schroefjes?

Tweede klep kun je niet controleren met stilstaande motor.

Zelfs onbelast wordt dat erg lastig.

Acceleratiepomp controleren:

Motor uit.

Luchtfilter eraf.

Bovenin de carburateur zit een gebogen buisje (lijkt op een miniatuur ouderwetse waterkraan).

Als je nu met de hand gas geeft, moet er een straaltje benzine uit het buisje komen.

Staat je chokeklep wel volledig dicht voordat je start met koude motor?

mijn verdelerkap zit met 2 kruiskop schroefjes vast. (deze heb ik c.a. 1 maand geleden vervangen samen met contactpuntjes, condensator, rotor, bougiekabels, bougies (dan moet ik er wel bij zeggen dat ik aan mijn rotor getwijfeld heb (aan de voorkant dat stukje koper wat op je roto zit moet deze niet een eind uitsteken, deze steekt namelijk maar minimaal uit, en ik kan me herrineren dat deze verder uit moest steken)

helaas heb ik mijn oude rotor al weggegooid

ik zal zometeen mijn acceleratiepomp maar eens gaan testen, hoe kan ik zien of mijn choke dicht staat?

ik zal je een mailtje sturen, alvast bedankt

ja hij vonkt wel, ik heb zo'n inductiemeter voor de kabels, maar vind deze heel zwak

ik heb voor de zekerheid een nieuwe rotor besteld (ik vind dat uitstekende plaatje zo kort, volgens mij was deze eerst langer) en ik heb een nieuwe condensator besteld

(deze zijn c.a. 2 weken geleden ook al vervangen maar goed

(als ik dat niet uit kan sluiten ben ik over een paar maanden nog aan het zoeken) als het goed is komt dit vanmiddag binnen dan kan ik dit met de kerst nog mooi monteren in de sneeuw :P

Terug
Naar boven