• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta B1 2.0 16V

Eigelijk is het relatief simpel.

Je verdraait het armpje om het mengel over het gehele gebied (van stationair naar deellast en vollast) rijker/armer te maken.

Je verzet de veer om de curve te veranderen. Dit moet in theorie alleen invloed hebben op het mengsel verloop bij deellast en vooral vollast.

Dan heb je nog de stelschroef voor je stationair mengsel afstelling. (ik mis die echter wel op mijn c30ne/se lmmbehuizing)

In werkelijkheid beinvloeden alle 3 die stelmogelijkheden elkaar best veel en daar zit de uitdaging in vind ik. Na het goedzetten van het stationair mengel dmv het armpje en vervolgens de curve te veranderen met de veer, bleek hierdoor ook al gelijk het stationair mengsel rijker/armer mee te gaan.

Het is dus puzzelen, en je wil daar wel zicht op hebben. Een afgastester is hier te beperkt voor. Wideband gebruiken, of gelijk op de bank er mee.

Hier nog een interessante link voor je:

http://www.itinerant-air-cooled.com/viewtopic.php?t=7761" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat gaat goed met de Manta Lennaert! En dan zit er ook nog een kleine aan te komen :thumb

Zo'n lambda meter is een handig afstelhulpje, daar krijg je de boel al een heel eind goed mee, ik had de zescilinder er ook mee afgesteld al rijdend zeg maar, en op de bank stond ie stationair en vollast goed, alleen op cruise (constante snelheid) te rijk, maar dat was snel opgelost op de dynojet.

Als je aan het onderstel gaat beginnen heb ik nog wel een paar tips om 'm echt goed aan het sturen te krijgen.

Dat gaat goed met de Manta Lennaert! En dan zit er ook nog een kleine aan te komen :thumb

Zo'n lambda meter is een handig afstelhulpje, daar krijg je de boel al een heel eind goed mee, ik had de zescilinder er ook mee afgesteld al rijdend zeg maar, en op de bank stond ie stationair en vollast goed, alleen op cruise (constante snelheid) te rijk, maar dat was snel opgelost op de dynojet.

Als je aan het onderstel gaat beginnen heb ik nog wel een paar tips om 'm echt goed aan het sturen te krijgen.

@lenn0 wrote:

Ik ben wel benieuwd hoe ze het op de dynojet doen, want ik heb het idee dat ik met de lmm zelf alleen rijker/armer kan sturen over het gehele gebied. Webers of een programmeerbaar systeem, dat is niet zo'n punt, maar hoe doe je het met de "standaard" injectie? :hmmz

Dat is precies de vraag die ik had... Aangezien je alleen maar die luchtklep kunt verstellen...

van anderen hoor ik namelijk dat ze er even mee naar een garage rijden, en hem aan de afgastester hangen om de afstelling te doen...

Op zich heel mooi zo'n wide band lambda, maar als het ook op een andere/ eenvoudigere manier kan... dan zou ik dat graag weten :wors

@lenn0 wrote:

Ik ben wel benieuwd hoe ze het op de dynojet doen, want ik heb het idee dat ik met de lmm zelf alleen rijker/armer kan sturen over het gehele gebied. Webers of een programmeerbaar systeem, dat is niet zo'n punt, maar hoe doe je het met de "standaard" injectie? :hmmz

Dat is precies de vraag die ik had... Aangezien je alleen maar die luchtklep kunt verstellen...

van anderen hoor ik namelijk dat ze er even mee naar een garage rijden, en hem aan de afgastester hangen om de afstelling te doen...

Op zich heel mooi zo'n wide band lambda, maar als het ook op een andere/ eenvoudigere manier kan... dan zou ik dat graag weten :wors

@Keesjr wrote:

Kees, niet zo bescheiden hoor; er zijn er meer die je blij maakt met tips en handigheidjes (zoals ik king: ) ;-) :thumbup

@Keesjr wrote:

Kees, niet zo bescheiden hoor; er zijn er meer die je blij maakt met tips en handigheidjes (zoals ik king: ) ;-) :thumbup

Kijk dit is nou een KEIHARDE manta beter als zon rotte legergroen gerolde roestbak :thumb

Dit is een helegoede basis voor een mooi project

Succes ermee en veel fotos posten :thumb

Kijk dit is nou een KEIHARDE manta beter als zon rotte legergroen gerolde roestbak :thumb

Dit is een helegoede basis voor een mooi project

Succes ermee en veel fotos posten :thumb

Mooi project, heeft zeker potentie!

Ik heb evt. nog wel een set B1 GTE verbreed staal, kijk maar ff bij het Marktplaats gedeelte.

Mooi project, heeft zeker potentie!

Ik heb evt. nog wel een set B1 GTE verbreed staal, kijk maar ff bij het Marktplaats gedeelte.

Bedankt voor het aanbod Stender, ik had ze al bekeken.

Ik vind het wel een nette set, met een mooie breedte maar net niet mijn favoriete model. Als het SR velgen waren had ik interesse. :thumb

Bedankt voor het aanbod Stender, ik had ze al bekeken.

Ik vind het wel een nette set, met een mooie breedte maar net niet mijn favoriete model. Als het SR velgen waren had ik interesse. :thumb

Nog een kleine update:

DSC03943.jpg

DSC03957.jpg

DSC03942.jpg

Het blok is inmiddels flink opgefrist, voorzien van een hoop nieuwe onderdelen en een laagje verf.

Eerst even slapen en dan de RDW eens bellen of ik de manta volgende week maandag op eigen kracht met een eendagskenteken kan gaan voorzien van een eigen nederlands kenteken.

Nog een kleine update:

DSC03943.jpg

DSC03957.jpg

DSC03942.jpg

Het blok is inmiddels flink opgefrist, voorzien van een hoop nieuwe onderdelen en een laagje verf.

Eerst even slapen en dan de RDW eens bellen of ik de manta volgende week maandag op eigen kracht met een eendagskenteken kan gaan voorzien van een eigen nederlands kenteken.

Terug
Naar boven