• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta B1 2.0 16V

De KDFI heeft een plaatsje gekregen. De behuizing is een klein beetje aangepast zodat deze niet steeds uit elkaar gehaald hoeft te worden, zie de ronde dop. Hierachter zit de USB aansluiting. Dit vond ik origineel net even een minpuntje, maar geen probleem zo.

DSC05801.JPG

DSC05803.JPG

Aan deze kant zit het meeste werk...

DSC05805.JPG

Sorrie, jullie taak zit er op...

DSC05807.JPG

De AFR meter krijgt gezelschap van de olietemperatuur meter, dus een nieuw houdertje nodig.

DSC05812.JPG

Ook nog iets voor de dis bobine.

DSC05810.JPG

DSC05815.JPG

Heeft er bij mij ook nooit op gezeten, een beugeltje.

Lijkt mij in elk geval persoonlijk wel een geschikte plek voor een klopsensor.

Ik zie het, even de 1.3 handleiding erbij gepakt, en daar zijn ze inderdaad aanwezig op pin 40/41/42/43

Op de 1.4 zijn deze vervangen door ignition outputs voor cilinder 5 en 6. USB komt bij de 1.4 niet meer terug in de hoofdstekkers.

Ik hou het maar op deze oplossing, is zo ook erg goed bruikbaar.

Kabelboom is uitgezocht, plus aan accu , min aan blok , contact , benzinepomp, zijn al aangesloten. De rest ligt alvast op de juiste plaats.

DSC05821.JPG

DSC05820.JPG

DSC05818.JPG

Bij de nieuwere generatie startmotoren zit dat beugeltje niet meer, ze zijn kompakter en

leveren meer vermogen. Op m'n 2.4 heb ik ook zo'n startmotor geplaatst die origineel voor een 6-pitter is.

@lenno: mooi werk, ben het aan't opvolgen!

Hier alvast wat ruimte gemaakt.

DSC05793.JPG

Hier begint het al weer ergens op te lijken. C24ne stationair-regel-dinges zit er ook al op.

DSC05794.JPG

Olietemperatuursensor geplaatst boven het oliefilter. Verder nog een hoop aan te sluiten hier.

DSC05796.JPG

Klopt, zie hier.

kdfiv14cinch.jpg

Maar zoals je op mijn foto's kan zien is het is geen probleem om deze makkelijk toegankelijk te maken.

De KDFI heeft een plaatsje gekregen. De behuizing is een klein beetje aangepast zodat deze niet steeds uit elkaar gehaald hoeft te worden, zie de ronde dop. Hierachter zit de USB aansluiting. Dit vond ik origineel net even een minpuntje, maar geen probleem zo.

DSC05801.JPG

DSC05803.JPG

Aan deze kant zit het meeste werk...

DSC05805.JPG

Sorrie, jullie taak zit er op...

DSC05807.JPG

De AFR meter krijgt gezelschap van de olietemperatuur meter, dus een nieuw houdertje nodig.

DSC05812.JPG

Ook nog iets voor de dis bobine.

DSC05810.JPG

DSC05815.JPG

ah nu snap ik hem, dat is een aansluiting voor een snoertje.

Dan is dat dopje in de behuizing wel een goed idee ja! :thumbup

Ik zie het, even de 1.3 handleiding erbij gepakt, en daar zijn ze inderdaad aanwezig op pin 40/41/42/43

Op de 1.4 zijn deze vervangen door ignition outputs voor cilinder 5 en 6. USB komt bij de 1.4 niet meer terug in de hoofdstekkers.

Ik hou het maar op deze oplossing, is zo ook erg goed bruikbaar.

Kabelboom is uitgezocht, plus aan accu , min aan blok , contact , benzinepomp, zijn al aangesloten. De rest ligt alvast op de juiste plaats.

DSC05821.JPG

DSC05820.JPG

DSC05818.JPG

:thumb

Nog even over de klopsensor plannen. Die komen te vervallen. De 1.4 heeft namelijk in tegenstelling tot de 1.3 geen klopsensor circuit meer.

En externe hardware kost over het algemeen aardig wat....

Helaas pindakaas.

Van de week maar verder met de verdeler aanpassen en stekkers aansluiten.

Klopt, zie hier.

kdfiv14cinch.jpg

Maar zoals je op mijn foto's kan zien is het is geen probleem om deze makkelijk toegankelijk te maken.

Even een fraaie update van mijn vader, mooi werk. :wors

DSC05823.JPG

DSC05824.JPG

DSC05827.JPG

DSC05830.JPG

DSC05835.JPG

DSC05836.JPG

DSC05838.JPG

DSC05840.JPG

DSC05842.JPG

DSC05844.JPG

DSC05845.JPG

:wub

Ook geschikte bougiekabels weten te vinden.

DSC05848.JPG

Vrijdag weer verder.

ah nu snap ik hem, dat is een aansluiting voor een snoertje.

Dan is dat dopje in de behuizing wel een goed idee ja! :thumbup

PUZZELTJE VOOR DE LIEFHEBBER!!!

Ik heb een testrapport gekregen bij het reinigen van mijn c20xe injectors en ik kom er even niet meer uit.

Ik wil de injectoropbrengst uit het rapport vertalen naar voor mij bruikbare informatie.

Hier is wat ik weet:

Opbrengsten 0-280-150-744 injectors in theorie, op 100% duty cycle:

214cc / min @ 2.5 bar

234cc / min @ 3 bar

270cc / min @ 4 bar (eigen berekening)

Nu heb ik een testrapport gekregen met de volgende waarden:

simulatietoerental = 6000 rpm , openingstijd 4.4 ms , testduur 120 seconden, gemeten hoeveelheid 134ml, gemeten op 4 bar

Wat ik wil weten uit mijn eigen rapport:

opbrengst in cc / min @ x bar

Hoe bereken ik dit?

:thumb

Nog even over de klopsensor plannen. Die komen te vervallen. De 1.4 heeft namelijk in tegenstelling tot de 1.3 geen klopsensor circuit meer.

En externe hardware kost over het algemeen aardig wat....

Helaas pindakaas.

Van de week maar verder met de verdeler aanpassen en stekkers aansluiten.

6000 RPM = 3000 ontbrandingen per minuut (4takt)

per ontbranding gaat de injector 4.4 ms open, dus dat geeft 3000*0.0044 = 13.2 sec dat de injectoren opengaan per minuut.

Testduur is 120 seconden, dus 2 minuten. Dat geeft 13.2*2 = 26.4 sec dat de injectoren over de testperiode geopend zijn.

26.4 past 60/26.4 = 2.273 maal in een minuut.

gemeten hoeveelheid is 134cc.

De opbrengst is dan dus 2.273*134 = 304.5 cc/min op een druk van 4 bar :D

Terug
Naar boven