• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Manta b1 SR 1981

@Ghanz wrote:ik twijfel of er uberhaupt wel een schakelaartje tussen zat.. brande deze niet gewoon mee met de stadsverlichting ?

hangt er geen aansluiting nabij de ruitenvloeistof reservoir ? 2 draads ?

Klopt perfect hans! Vandaag wat kabelklemmetjes halen en alles bevestigen

Tadaa!!
9aeXq8j.jpg

Nieuwe vraag: Vraag ivm 1300s ohc blok manta.

Heb al tijdje vermoeden dat de thermostaat van mijn manta stuk is. (Tempmeter komt niet uit het blauwe, benz meter werkt wel) Heb even met infraroodthermometer gemeten en ik lees volgende waardes na een ritje van 10 km.

Retourdarm 36 van radiator onder naar motor.

Aanvoer van motor naar radiator 65

Rechtsboven radiator 65

Kleppendeksel 53 tot 70

Bij bougies 150

Uitlaatcollector 200

Koelvloeistof onder dopje 60.

Welke waardes moet ik normaal hebben?

Bvd.

Tom

@teamwaldseinjonge wrote:Motorruimte lampje zit als het goed is een kwikschakelaar tussen anders zou het lampje constant bbranden maar die zijn erg zeldzaam.

En wat is een kwikschakelaar ?? Toffe info!

oef die kwik schakelaar.. das pas ouwe techniek...

kwik schakelaar maakt alleen contact als de motorkap in de geopende stand staat,

door het zakken van het kwik ( vloeistof) zou het contact maken, om zo te schakelen.

motorkap weer dicht.. en het vloeistof zakt weer.

wat betreft je motor temperatuur.. leuk die waardes.. maar vind ze persoonlijkn niet interesant..

je meter komt niet uit de hoek..

blaast de kachel uberhaupt hete lucht ?

gewoon vervangen die thermostaat... is een inverstering van een 10tje.. wat je voor 100 aan ongemak scheelt

succes

Nee kachel warmt amper op!! Denk dat ik dan best de distributie en waterpomp meepak. Thermostaat zit van deze motor achter de waterpomp toch? Dank

Nee kachel warmt amper op!! Denk dat ik dan best de distributie en waterpomp meepak. Thermostaat zit van deze motor achter de waterpomp toch? Dank

Volgens mij zit deze iets hoger, achter de snaar net onder het nokkenas tandwiel.

daar loopt het watermondje waar je bovenste radiateur slang op zit en daar achter zit je thermostaat.

JP3B8WS.jpg

AqAGnkz.jpg

EpP5jRF.jpg

HVVUk4v.jpg

WnLaldm.jpg

bDnjcUv.jpg

Lz2EpO2.jpg

hpfXAhA.jpg

Gespot geweest door autoliefhebbersgroep op facebook terwijl ik ant werken was. Leuk deze foto's op facebook tegen te komen. Bron: Fb group "de ieperse autospotters"

Heb alvast een nieuwe thermostaat gehaald omdat de wagen nooit warm werd. Dit zou een relatief eenvoudig reparatie zijn bij de 1300s.?

Iemand ervaring met die motoren in een achtertrekker?

Late had ik graag ook distributieriem en waterpomp vervangen. Denvraagbaak stelt hiervoor 2 tools vr. Een spanningsmeter cr de riem en een tool om de waterpomp te verdraaien. Ik veronderstel dat deze werktuigen niet meer te vinden zijn. Hoe ga je dan best te werk?

Trouwens als de distributieriem knalt hoorde ik zegeen dat er geen motorschade kan zijn bij 1300 motoren, klopt dit?

Alvast dank.

Hey Cruez,

thermostaatje vervangen is niks aan, mag je steeds voor komen aankloppen.

Distributie is ook twee keer niks, ik heb hier zo'n spanningsmeter en om de pomp te verdraaien moet die tool

niet echt. Eén opmerking: als je pomp vastgecorrodeerd zit in je blok is het echt wel prutswerk. Dan moet de

pomp er uit gedremeld worden en dat neemt wel wat meer tijd in beslag.

En dat is wat ik komende maand nog niet heb: tijd! Voor de stukken: ik heb garagekorting moest je het interesseren.

Hieronder een pomp die blokvast zat:

Je geeft maar een seintje!

@H-400 wrote:Hey Cruez,

thermostaatje vervangen is niks aan, mag je steeds voor komen aankloppen.

Distributie is ook twee keer niks, ik heb hier zo'n spanningsmeter en om de pomp te verdraaien moet die tool

niet echt. Eén opmerking: als je pomp vastgecorrodeerd zit in je blok is het echt wel prutswerk. Dan moet de

pomp er uit gedremeld worden en dat neemt wel wat meer tijd in beslag.

En dat is wat ik komende maand nog niet heb: tijd! Voor de stukken: ik heb garagekorting moest je het interesseren.

Hieronder een pomp die blokvast zat:

Je geeft maar een seintje!

Hey

Ik heb binnenkort behoorlijk wat tijd, maar dan weer wat minder kennis. Maar wel leergierig. De thermostaat en de distributieriem heb ik al.

Die horrorfoto's van je waterpomp doen me al zweten!!

De vraag is natuurlijk, als alles nog werkt, blijf ik er dan beter niet af met mijn fikken?

Heb je nog meer foto's van de uitbouw van zo'n pomp?

Alvast dank!

Wil niet zeggen dat je waterpomp vast zit, gebeurd soms en ik heb't dus al voorgehad.

Die distributieriem moet zowiezo op km's en ook op tijd vervangen worden,dus eens moet't gebeuren.

Foto's kan ik niet direct bovenhalen, je moet anders eens googlen naar 1.3 Ohc Opel...

En zo horror was dat niet hoor, gewoon wat uitstel.

Grtjs!

Hey. Ja die riem weet ik. Is intussen heel dringend! Ligt al eventjes klaar

Ik zal maar niet zeggen hoe lang deze er al op ligt. 😊

Straks eindelijk eens wat sleuteltijd.

Heb wat research gedaan en wat ik steeds merk is dat ik op foto's van 1300 in asconas en mantas ik steeds een smalle radiator zie. Ik heb echter een brede. Zou dit mss ooit een foutieve reparatie geweest zijn? En dat de motortemp daarom niet uit het blauw komt? Of kan dit het verschil niet maken?

2e vraagje, wat voor koelvloeistof moet in zo'n blokje?

Terug
Naar boven