• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

McLambo's Ascona B Project.

ik heb dit ooit weg gelaten bij een manta en een vauxhall cavalier

resultaat remmen functioneerde niet en remde scheef

verdeler der weer tussen en alles weer goed

effe goed schoonmaken en ontvetten en netjes in kleur terug zetten :thumbup

kijk daar was ik al bang voor.

Wat voor kleur is zo'n ding origineel? Want dat is niet meer te zien helaas...

knalrood kun je ook in spuitbussen krijgen.

ligt eraan wat je voor soort lak neemt. als je autolak gebruikt en met de compressor spuit kun je beter primer nemen van hetzelfde merk.

volgens mij spuiten de meeste autospuiters altijd met een 2k primer.

spuit je met spuitbussen, neem dan de primer van dat merk (bijv. motip)

ik spuit zelf ook wel eens met een 2k primer en dat is echt 10x beter dan bijv. motip spul

Okay, ik zal hier in de buurt eens rond kijken waar dat te krijgen is. Het moet ook blijven zitten als er wat benzine of ander motorzweet overheen lekt, dus liever gelijk degelijk inderdaad :-)

ja of bij een paar autospuiters langs gaan om te vragen of ze lak willen verkopen aan particulieren.

hier in de buurt is wel een bedrijf die dat doet. maar ik haal het altijd bij een spuiter/schilder die een winkeltje erbij heeft waar je ook autolak kunt kopen. ze kunnen deze lak ook in spuitbussen doen en dat wil ik binnenkort eens proberen.

heb namelijk al een aantal jaartjes ervaring met spuitbussen en over het algemeen lukt mij dat beter dan met de compressor.

hou er wel rekening mee dat je al gauw 75 euro per liter kwijt bent

Ja, autolak is prijzig :-)

Maat van mij is schilder, en die kan Sikkens autolak leveren, maar waarschuwde me al dat dit een fortuin kost.

Dus ik wil eerst eens wat alternatieven opzoeken...

Hoe zit dat met spuiters bv; komt alle autolak uit een bepaald aantal fabrieken vandaan? Of heeft iedereen zijn eigen maaksel? (zoals die spuiter/schilder bij jouw in de buurt).

Stel dat ik nu bv alleen de motor-ruimte wil spuiten; hoeveel liter heb je daar per laag voor nodig?

Kan ik beter in 1x alle auto lak tegelijk halen, of kunnen ze dat tegenwoordig perfect op kleur mengen, zodat ik nu bv eerst de motorruimte spuit, en over een paar maanden dezelfde kleur autolak haal voor de rest van de auto?

Wat een vragen weer he? Ik ben echt een leek op dit gebied, dus zoals voorheen worden alle reacties dankbaar gewaardeerd! :wors:thumbup

er zit wel verschil in kwaliteit tussen diverse merken lak en ook verschil in prijs. maar voor een motorruimte had ik niet te lang gezocht, je hebt denk ik aan een liter grondverf, liter lak, en liter blanke lak wel genoeg.

2k lak hoeft niet perse een blanke lak overheen.

waar ik de lak koop gebruiken ze DE BEER. en dat is een goede lak die bij veel spuiters gebruikt wordt.

ook sikkens is een goed merk die veel gebruikt wordt. ik ga gewoon via je maat gedaan, dan heb je er ook niet veel werk mee. stad en land afreizen voor een beetje verf is ook al wat toch?:P

volgens mij heeft elke spuiter gewoon een vast merk waar ze mee spuiten, ze kopen dan via een tussenhandelaar of fabrikant de standaard kleuren in en mengen dan zelf de kleuren.

als jij je kleurcode doorgeeft mengen ze de kleur met een computer dus over kleurverschil hoef je je geen zorgen te maken. helemaal niet onder de motorkap.

Oepsssss, ik zie nu pas dat je mij al lang geleden een u2u hebt gestuurd, sorry voor de wel hele late reactie van mij..

Als jou Ascona een Thermoplast is, wat zeer waarschijnlijk is, moet je dat kunnen herleiden vanaf het type plaatje. Er staat dan bovenaan General Motors Antwerpen. Anders staat er voor het kleur nummer een A.

Nogmaals excuus..

Maakt niet uit, we zijn al weer iets verder :-)

zie plaatje:

file.jpg

Heb inmiddels al wat advies ontvangen van iemand die wel vaker thermoplast gespoten heeft zonder eerst helemaal kaal maken.

Het schijnt goed te kunnen, maar wel op een andere manier dan men 'normaal' een auto spuit, dus daar ga ik voor.

Er zijn inderdaad in het verleden primers geweest die je tussen de Thermoplast en de 2k lak kon zetten. Ik heb er nooit echt goede resultaten mee behaalt om eerlijk te zijn. Probleem is dat een Thermoplast altijd flexibel zal blijven en de nieuwe aflak word knetter hard. Als dan de onderlaag gaat werken, en dat zal hij gaan doen wat zoals gezegd een Thermoplast word nooit echt hard, kun je krakkelee in de aflak krijgen. Het is een beste bult werk maar ik zou hem kaal gaan maken en opnieuw de lak gaan opbouwen.

BTW, Jou Ascona komt uit Antwerpen en is inderdaad met die Thermoplast gespoten. Ik zag al een paar pagina;s terug dat je de Thinner test had gedaan, de lak loste ook op. Met Terpentine zal het niet gaan oplossen. Als je een lap thinner op een VW of Ford legt uit die periode zal de lak niet oplossen of week worden.

Hmmm, nu maak je me wel weer aan het twijfelen...

Ik heb me laten vertellen dat die watergedragen autolakken van tegenwoordig veel elastischer blijven dan de oude thinner-lak.

Zou dat samen met een goeie sealer niet voldoende zijn?

op die foto een paar pagina,s terug blijft er een grijze laag over onder het rode; deze loste niet op. Is dit grondverf die wel tegen thinner kan?

Stel dat ik hem wel helemaal kaal zou maken, wat moet er daarna allemaal gebeuren?

@louwe 16 klepper wrote:@McLambo wrote:@McLambo wrote:Bedankt voor de tip Louwe, dat lijkt mij ook de beste oplossing, en zo kan de 'mof' nog mooi weggewerkt worden ook.

Afgelopen week alvast ergens een rol mat zwart kunstleer opgehaald voor de deurpanelen etc. (voor wehnag :thumbup )

dbec90da.jpg

Nu nog ergens aluminium plaat zien te scoren voor een net prijsje..

zomaar een gedachte;;; zou het mogelijk zijn om een hemeltje te laten maken van dit materiaal? Het is ongeveer 1.5mm dik... ik heb zat van dit spul, en mijn oude hemel is nog helemaal heel..

Iemand een adresje waar ze dit kunnen namaken?

ja dat kan heel goed ;)

m,n moedertje heeft dat al 2 x gedaan

1 voor m,n ex manta en 1 voor een ex ascona van een maat van me

heel erg moeilijk is het niet

cker als je het oude henmeltje nog redelijk intact hebt

niemand in de familie met een iets zwaardere naaimachine en wat ervaring????

als je er omdenkt dat je rondom het hemeltje wat groter (te groot) laat maken

dan heb je fastoenlijke ruimte om te lijmen en der overlengte knip je vervolgens gewoon af ;)

ik had zwart skai leer gebruikt

en m,n maat grijs in z,n ascona

was bij the way een mooie ascona geworden in opc blauw

ben wel benieuwd waar die gebleven is?????

dit is er n plaatje van :thumbup

richard.jpg

avater.jpg

hiero nog 1 met mijn ex 400 r er naast (die witte ;) )

ocn4.jpg

sorry voor de inbreuk op je topic

enkel door t hemeltje kwam de die blauwe weer ff in m,n gedachten ;) :jerry

ps denk niet dat m,n moeder er nog n x 1 wil doen

wou ze voor mijn ascona eigenlijk al niet meer (ze is intussen ook wat jaartjes ouder geworden)

nu komt in m,n ascona ook niet weer n hemeltje dus ik vond t niet zo,n probleem ;)

Ook een mooie rooie manta 400rr wat er naast staat

komt me ergens bekent van voor :hmmz

owja is ook weer een ex van mij :jerry :jerry :jerry

Hallo,

maak kennis met mijn motorkap:

file-6.jpg

Mijn motorkap is een vieze bruine plakkerige rotbende van de binnenkant. (op de foto ziet het er allemaal zo erg niet uit als in het echt :puke )

Ik heb geen zin om deze OOK helemaal schoon te poetsen van de binnenkant, en wil een alternatief om het er weer een beetje fatsoenlijk uit te laten zien.

Kom maar op met de suggesties!

1. Dunne plastik plaat monteren en alleen buitenste rand schoonmaken en rood spuiten.

2.....

2....

waar je wel even mee uit moet kijken is ofdat de lak niet aangetast wordt door de remmenreiniger. Bepaalde soorten lakken kunnen hier niet tegen. Heb zelf ooit eens gehad dat de lak helemaal dof werd na remmenreiniger erop gehad te hebben. Weet niet of dat hier uitmaakt, maar let er mee op:)

Terug
Naar boven