• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

McLambo's Ascona B Project.

@McLambo wrote:Ahum, misschien kunnen de heren 'ervaringsdeskundingen' zich even buigen over mijn stuurstanglager probleem?? :vertag

Oeps, foutje begaan bij de Ascona vanmiddag.

Voorbereidingen aan het treffen om de Getrag 240 er onder te hangen. De 4-bak er onderuit halen was echt een hels karwei.

Nu heb ik de vooras incl motor laten zakken. Doel was om de boel een cm of 20 te laten zakken om zo makkelijker de 5-bak erachter te kunnen hangen.

Alle kabels en snoeren die geen 20cm ruimte hadden had ik los gekoppeld, echter bleef ik bij een cm of 7 steken.

Ik was dus vergeten om de stuurstang ook los te koppelen.

Toen ik hier achter kwam was de stuurstang een cm of 2/3 naar buiten getrokken, en hierbij was het onderste lager losgekomen en de balletjes eruit gerold.

Dikke shit dacht ik, dat is mooi naar de klote. Maar toen ik de kruiskoppeling in zijn geheel verwijderd had, ook het veertje en het plasticplaatje met de cup leek het mee te vallen.

Volgens mij is het slechts een kwestie van de cup weer invetten, balletes erin vast plakken en voorzichtig weer om de stuurstang heen, veertje er weer tussen en kruiskoppeling monteren, en klaar?

Iemand die dit weet?

:jerry :jerry :jerry ;-)

Haal maar een andere op.

Het kan wel, mits echt alles heel is, dus het plastic ook en de balletjes ed. echt nog allemaal aanwezig zijn, dan heb je geluk, maar in 9 van de 10 gevallen betekend het dat je een andere kan plaatsen.

Volgens mij ging het heel voorzichtig, en zag ik de balletjes voordat ze eruit vielen, dus ik heb alles netjes op kunnen vangen.

Het zit allemaal onder een dikke laag bitumen, dus ik zal het morgen eens schoon maken, kijken of er iets kapot is.

En wat moet ik dan precies nieuw hebben? Alleen het onderste lager? of is dat gelijk een hele nieuwe (andere) stuurpen?

Success!!!

Ik heb een uur over de vloer gekropen met een zaklamp, daarna kletterde nog de hele stuurstang naar buiten, maar uiteindelijk had ik alles compleet en kon ik het zo weer terug zetten. Stuurpenlager was ook helemaal droog, dus lekker weer in het vet gezet!

Plaatje bij het praatje:

10092012145.jpg

D'r mist nog wat zo te zien.

Zet er maar een andere complete kolom in, als dit fout gaat, kan je in het ergste geval niet meer sturen.

Deze foto is alleen van de kogeltjes. De cup, en de plastic kap die in het gat gaan heb ik ook compleet. Stuurpen weer om hoog geschoven in de kooi, bovenaan een moer gemonteerd, van onderen het lager gemonteerd, veer en kruiskoppeling.

Ik denk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ales zit er weer helemaal goed in.

(het is toch normaal dat zonder stuur gemonteerd, de stuurpen er van onderen uit getrokken kan worden?)

Waar bestaat een complete stuurkolom eigenlijk uit? Alleen die stang, lager en kruiskoppeling? Of ook het gedeelte onder het stuur met de knipperlicht, contactslot, etc?

Normaal gesproken kan de stuurstang alleen van bovenuit eruit getrokken worden (aan de kant van het stuur).

Dit ding (lager) zit vastgeklikt in de buis van de stuurkolom, vaak als die eruit komt, dan is er 1 of ander lipje kapot en/of zijn de kogels niet meer compleet, daardoor kan je problemen krijgen, in het gunstige geval speling, in het slechtste geval kan je stuur vastlopen tijdens het draaien, als je geluk hebt, bij het inparkeren, als je pech hebt en dat heb ik 25 jaar geleden gehad, dan onder het rijden in een bocht (auto wou toen alleen recht door)

Het volstaat de buis te vervangen, maar dan wel compleet met lager, soms zijn er wel nieuwe lagers te vinden (Menderink in Almelo of Hengelo) ook dat kan een optie zijn.

Verder zit je met de stuurpen, die moet inelkaar kunnen schuiven bij een aanrijding, meestal werkt dat niet goed meer en zijn de plastic pennetjes afgebroken, vervang dit niet door een boutje of een metalen pen want dan heb je bij een aanrijding het stuur tegen je ruggegraat aan zitten.

Wil je toch de gok wagen, best, maar je bent gewaarschuwd.

Ok... hmm. stof tot overdenking....

Eddy? Hoeveel kost een vervangende stuurpen? king:

Ik zal de pen er nog eens uithalen om te kijken of hij nog intakt is, en ook ff het handboek er op na slaan om te kijken of ik alles juist en compleet gemonteerd heb...

Hmm, boek er nog eens op nageslagen, en zo blijkt heb ik alles goed gemonteerd.... maar:

er staat dat je in geen geval moet rukken aan het stuur, of op de stuurpen moet tikken.. :oops: :vertag

Dit heb ik dus wel gedaan. Er wordt gesproken over het krimpen van de veiligheidskooi waarbij het veiligheids gedeelte exact 264mm, en de stuurpen zelf, die exact 802 mm moet zijn. Dit kan ik natuurlijk nameten.

Verder wordt er gesproken over veiligheids pinnetjes van plastic, maar die staan helaas niet geïllustreerd. Kan iemand eens aangeven waar deze zouden moeten zitten?

Ik wil het eerst eens even nakijken. Ik heb niet lomp gedaan, dus als er niets vervormd of gebroken is, lijk het mij geen aantasting van de veiligheid. De stuurpen is gewoon demonteerbaar zoals in de Haynes staat.

Die plastic pinnetjes in de stuurstang zijn nog niet zo'n probleem, als je ze maar niet vervangt door en stalen pen of bout. Je kan er ook niks aan doen, als hij verder wel klemt, dan blijft het wel op z'n plek, verschuift die al dan kan dus je toeter het niet meer doen en dat is nog geen drama.

Meestal zijn die dingen stuk.

Vanmiddag een setje 6-punts gordels op de kop getikt.

Maar hoe monteer ik nou die onderste 2 gordels?

Ik zal zelf te denken om 2 van de 4 moeren die per kant onder de bodem zijn gelast eraf te sluipen, en hier dan 2 moeren met fijne draad weer onder te lassen, zodat van binnen hier de ogen ingedraaid kunnen worden....

Iemand foto'tje van hoe dit bij zijn auto zit?

Het beste kun je de moeren op een plaat lassen (bijvoorbeeld 2mm dik en rond 80 of 100mm) en die plaat dan weer tegen de onderkant van je bodemplaat aan lassen. Zo voorkom je dat de moeren door de bodemplaat worden getrokken tijdens een heftig ongeval.

Die pinnetjes in je stuurkolom zijn meestal geen pinnetjes.

Je stuuras bestaat uit twee delen die in elkaar kunnen schuiven bij een frontale aanrijding. Dit is om te voorkomen dat het stuur in je borst gedrukt kan worden, waardoor je longen kunnen beschadigen.

Je zou die twee delen zo in elkaar kunnen schuiven maar als je dan gaat rijden rammelt dat en zou je speling op je besturing kunnen hebben (afhankelijk hoe strak een en ander in elkaar zit natuurlijk).

Wat ze in de fabriek nu hebben gedaan is die twee delen tot de juiste lengte in elkaar schuiven en dan spuiten ze er plastic in. De speling is er dan uit en je hebt geen irritant gerammel. Je kunt dus ook die twee delen uit elkaar trekken, het plastic eraf halen en dan de zaak weer in elkaar schuiven tot de juiste lengte. Dan pak je de kitspuit en perst er een lading kit in (handig om eerst dat kleine gaatje iets groter te boren en ook aan de andere kant een gat te boren). Als de kit dan uitgehard is, zit je stuuras weer stevig in elkaar zonder rammel of speling.

Okay, bedankt voor de tip.

gisteren was ik van mening dat die stuurstang nog uit 1 deel bestond, dus weer een hoop geleerd ;-)

Nog een keer losgehaald en nagekeken, en ik had inderdaad de stuurstang in elkaar getikt. :oops:

Weer in elkaar gezet met de 'kit' methode, maar van de week ook maar even de 'leveranciers' langs bellen voor een vervangende stuurstang

file-1.jpg

file-2.jpg

file-3.jpg

file-4.jpg

file-5.jpg

file-6.jpg

Terug
Naar boven