• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

McLambo's Ascona B Project.

Met heel veel geduld ;-)

Kijk maar een paar posts naar boven, daar staat mijn setup.

Schuren met P280, P400, P800, P1200, P2000, daarna polijsten met de groene plijst en als laatste unipol. Ben toch wel een uur of 3 met 1 rand bezig zo.. rest van het wiel erbuiten gelaten.

Nee, ik wil iets anders proberen. Speciale wax of een speciale ML die blank is en keihard opdroogt..

Blanke lak is mij ontraden omdat dit heel snel kapot gaat, komt er vocht onder, etc

Gisteravond een paar uur liggen worstelen om de traverse en asbuis onder de auto te krijgen (met die stugge rubbers is het flink zweten).

En echt het LAATSTE boutje dat ik aandraai breekt af :( Vandaag dus de asbuis maar weer loshalen en een afgebroken bout uit de klok boren. :fy1 :argue

Vanavond weer aan het sleutelen geweest en ik zal hier even mijn ervaringen delen:

Met veel pijn en moeite de bout uit de klok geboord, ging niet helemaal goed, maar het zit weer vast. :hmmz

Daarna alles weer gemonteerd. De traverse zit nu in PU rubbers, en het aslager zit in een dik versterk rubber.

Toen heb ik de auto gestart om te kijken of het schudden van de as en het lawaai verdwenen waren.

De auto in zijn 5 gezet, en rustig op 'snelheid' laten komen tot zo'n 85/90 km/h alwaar er nog steeds een oorverdovend geluid in de auto opkomt (donderend geluid)

Toen een steen op het gas gelegd, zodat de motor dit toerental vasthield, en eens met de zaklamp onder de auto geschenen.

De traverse blijft nu mooi stil hangen, en ook de aandrijfas 'schud' niet meer heen en weer. Wel is er duidelijk een vibratie te voelen aan de asbuis. Een vinnige tik. Als ik de motor stationair in 5 laat draaien is het net of er iemand met een klein hamertje op de asbuis aan het tikken is.(niet het geluid, maar je voelt het)

Als ik me goed kan herinneren is me eens verteld dat het lawaai kan komen doordat ik de auto zonder wielen op de achteras laat 'rijden'. Hierdoor is er geen belasting waardoor de as kan gaan lodderen. Vanavond stonden er wat 'ervaringsdeskundingen' naast de ascona, waarvan 1 beweerde dat hij dit vroeger ook bij zijn Manta had gehad, en na veel zoek en speur werk bleek dan 1 van de homokineten van de tussenas een 'nokje' in het lager te hebben die dit veroorzaakte.

Het opmerkelijke is dat ik nu zowel een andere versnellingsbak heb, alsook een andere tussenas (die ik goed gecontroleerd heb), dus het zou wel erg toeval zijn als dit probleem zowel in de oude als de huidige tussenas zou zitten...

Iemand een idee?

Dan nog een vraag, puur uit eigen nieuwsgierigheid: als ik de achterwielen zo'n 40/50 km'h liet draaien en de handrem iets aantrok om zo wat 'belasting' te genereren, remde slechts 1 wiel af (remtrommels nog niet goed afgesteld), waardoor het andere wiel sneller gaat draaien. Op het moment dat dit gebeurd gaan de conische tandwielen in het differentieel aan het werk.. Klopt het dat dit geluid maakt? Op het moment dat ik de handrem losliet verdween het weer.

Hier nog een plaatje van de nieuwe asbuis gemonteerd:

96448901-B74F-44C0-81E0-792BF1C23F44-53438-0000114BB2FCBBF6.jpg

Zo, van de week de deskundige erbij gehad, en de meeste geluiden worden veroorzaakt door het onbelast draaien van de assen (zaten niet eens wielen op)

Dus tijdens de eerste testritten zal het dus aanzienlijk minder lawaaierig moeten zijn. Inmiddels ook plaatstaal binnen om de achterwielkuipen te verlassen.

Ben nog op zoek naar goeie popnagens. Ik heb de schermen van Jaak, met het hele dunne randje (8mm). Ik zat zelf te denken aan roestvrijstale popnagens met een kraag van 8mm, maar hoe lang moet de pen zijn om polyester op de schermen te poppen? 10mm?

Die popnagels, blijven die in het zicht? Als dat niet is zou ik het anders doen.

Een maat van me die al 20 jaar in de polyester zit, die schroeft verbredingen met parkers erop. Als alles naar wens zit haalt hij alles weer los en lijmt de verbredingen weer op hun plaats, natuurlijk zet hij alles weer met de parkers vast. Als de lijm hard is gaan de parkers er weer uit waarna hij de gaten afwerkt.

Het is eigenlijk nooit te voorkomen dat er scheuren komen op de metaal/kunststof naad omdat het twee heel verschillende materialen zijn, maar zo gaat het wel het langste mee.

Als je de zaak met popnagels vast zet en die vervolgens laar zitten zal door de beweging, die er onherroepelijk in komt, een aftekening komen zodat je kunt zien waar ze zitten.

Het is de bedoeling dat de popnagels ook zichtbaar blijven, net zoals bij de 400's.

Het gaat mij er even om hoe lang ze moeten zijn, en hoe dik.

Tussen de schermen en de polyester randen komt laag viscositeit lijm (kit).

Kan ik je zo geen antwoord op geven, te dun houdt niet goed genoeg vast lijkt me of beschadigt misschien meer omdat de kop (of eigenlijk de ring aan de andere kant van het einde waar je de nagel in trekt) te klein is. Te dik heeft misschien weer te veel kracht nodig om de nagel kapot te trekken. Ik denk dat je gauw op een mm of 4 uit zal komen maar misschien kan iemand die bekent is met de echte 400's hier beter antwoord op geven.

4x10 is dik zat, wel is een popnagel met een breder kopje raadzaam. Als het niet kan, dan de smalle en met de stalen nagel kan het wel, maar als je het niet vertrouwt, dan pak je de types met de aluminium nagel.

Waarom aluminium? Omdat met de stalen de kracht te groot wordt op het polyester bij het poppen

De verbreders hebben op de smalste stukken een rand van 8 mm, en mijn popnagels hebben een kraag van 8mm

De stalen kan echt wel, maar sommigen vertrouwen het niet en denken dat het polyester knapt, dus nemen ze de types met de aluminium nagels, mijn ervaring is dat dit echt niet nodig is.

Maar je hebt je popnagels al en je weet welke breedte je rand heeft, dus de vraag/discussie lijkt me wat overbodig.

Terug
Naar boven