Vanavond weer aan het sleutelen geweest en ik zal hier even mijn ervaringen delen:
Met veel pijn en moeite de bout uit de klok geboord, ging niet helemaal goed, maar het zit weer vast. :hmmz
Daarna alles weer gemonteerd. De traverse zit nu in PU rubbers, en het aslager zit in een dik versterk rubber.
Toen heb ik de auto gestart om te kijken of het schudden van de as en het lawaai verdwenen waren.
De auto in zijn 5 gezet, en rustig op 'snelheid' laten komen tot zo'n 85/90 km/h alwaar er nog steeds een oorverdovend geluid in de auto opkomt (donderend geluid)
Toen een steen op het gas gelegd, zodat de motor dit toerental vasthield, en eens met de zaklamp onder de auto geschenen.
De traverse blijft nu mooi stil hangen, en ook de aandrijfas 'schud' niet meer heen en weer. Wel is er duidelijk een vibratie te voelen aan de asbuis. Een vinnige tik. Als ik de motor stationair in 5 laat draaien is het net of er iemand met een klein hamertje op de asbuis aan het tikken is.(niet het geluid, maar je voelt het)
Als ik me goed kan herinneren is me eens verteld dat het lawaai kan komen doordat ik de auto zonder wielen op de achteras laat 'rijden'. Hierdoor is er geen belasting waardoor de as kan gaan lodderen. Vanavond stonden er wat 'ervaringsdeskundingen' naast de ascona, waarvan 1 beweerde dat hij dit vroeger ook bij zijn Manta had gehad, en na veel zoek en speur werk bleek dan 1 van de homokineten van de tussenas een 'nokje' in het lager te hebben die dit veroorzaakte.
Het opmerkelijke is dat ik nu zowel een andere versnellingsbak heb, alsook een andere tussenas (die ik goed gecontroleerd heb), dus het zou wel erg toeval zijn als dit probleem zowel in de oude als de huidige tussenas zou zitten...
Iemand een idee?
Dan nog een vraag, puur uit eigen nieuwsgierigheid: als ik de achterwielen zo'n 40/50 km'h liet draaien en de handrem iets aantrok om zo wat 'belasting' te genereren, remde slechts 1 wiel af (remtrommels nog niet goed afgesteld), waardoor het andere wiel sneller gaat draaien. Op het moment dat dit gebeurd gaan de conische tandwielen in het differentieel aan het werk.. Klopt het dat dit geluid maakt? Op het moment dat ik de handrem losliet verdween het weer.
Hier nog een plaatje van de nieuwe asbuis gemonteerd: