@asconac20let wrote:Nou, ik bedoel eigenlijk. ik heb nu een getrag 240. opzich bevalt deze bak mij prima kwa overbrengingen, alleen zou ik liever een langere 1 hebben. Aangezien dat een getrag 265 van een monza nog een kortere 1 en 2 heb, is dit niet interessant voor mijn geblazen motor. Dit omdat:
voorheen met mijn standaart turbo, reed ik in zijn 3,4 en 5e op 1,1 bar. in zijn 1 en 2 kwam ik niet boven de 0,65 uit omdat de motor te snel, te veel toeren maakte en de turbo niet snel genoeg opspoelde.
nu met mijn garrett ballbearing turbo, rijd ik in zijn 1 en 2 al op 1,1 bar. dit is dus echt een wereld van verschil. alleen dan nog is zijn 1 en 2 te kort. ik zit redelijk snel aan de 100: 4,3 sec geklokt! alleen ik gebruik niet het volledige motorkoppel. dit doe ik wel in zijn 3,4 en 5.
een getrag 265, zou mijn percentage van het gebruikte motorkoppel in zijn 1 en 2 eerder verkleinen, dan vergroten.
En dan nog even ter vergelijk die van een ZF van een Ascona (dus niet van een Masserati, die lijkt er van de buitenkant wel wat op maar daarvan zijn de overbrengingen echt belabberd):
1e= 2,99 (!) da's een heel stuk langer dan alle standaard bakken die ik ken
2e= 1,75 (ongeveer bijna de derde versnelling van andere bakken)
3e= 1,3 (!) en dat pakt dan een heel stuk mooier op
4e= 1
5e= 0,874 (en da's net weer een heel mooi stukje korter op de vorige versnelling dan bij andere Opel bakken)
Deze bak is percies wat ik zoek. ik heb hier alleen nog nooit van gehoord?
gr Mats
Oke! :shock: Dat soort 'luxe-problemen' van een 'te' sterke turbomotor heb ik niet / ken ik niet.
Maar ik heb wel zo'n ZF S5-18/3 liggen met bovengenoemde overbrengingen (dit kun je ook wel terug vinden met foto's ergens aan het begin van mijn topic). Hier heb ik al heel wat jaren plezier van gehad achter de CIH motoren. Deze heb ik echter niet achter m'n huidige c20XE gehangen, omdat ik het niet over mijn hart kon krijgen om de slijptol in het originele bijbehorende koppelingshuis te zetten :cry en om deze te verlassen. Dat zou jij dan ook moeten bedenk ik me nu :hmmz .
Je kunt het ook nog heel anders doen..... zoals Mc Lambo ook al opmerkte zijn de meeste BMW versnellingsbakken van wat jongere modellen met een aangegoten koppelingshuis. Hier zijn er veel meer van dan met een afneembaar koppelingshuis. Ze zijn dus in de regel ook een stuk goedkoper. Je zou zelfs een 6-bak kunnen overwegen, of een E34 M5-bak met een beschadigd koppelingshuis (zag ik net staan). Je moet dan 'alleen' een koppelingshuisgedeelte van een 1.8S mantabak overlassen (van een 4-bak of een defecte 240 afslijpen/frezen). Uiteindelijk zou dit nog wel eens net zo 'makkelijk' en zeker goedkoper kunnen zijn. Voor een 265 van welk type ook heb je ook een adapter plaat nodig, dus...
Iemand anders die hier nog wel eens op het forum schrijft 'Guilliettaevo' heeft dit ook zo gedaan en om dezelfde redenen. Dit zag er achteraf relatief simpel/logisch uit; koppelingshuizen waren ongeveer in het midden weer op elkaar gelast.
Wat de overbrengingsverhoudingen in dit soort BMW-bakken zijn weet ik ook zo niet, maar ik denk dat je met wat ge-google op "Gearbox ratios E34 M5" en/of "Gearbox ratios BMW 6 speed" of iets dergelijks een hele boel te weten moet kunnen komen.