• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

@MR-turbo wrote:er is ook nog een bmw getrag met een 3.4 eerste versnelling, maar die zaten oa op sommige alpina's b7s turbo alsook us. spec e30 m3

: 3.38

2.20

1.40

1.00

0.81

Dit is eigenlijk net een Senator/Monza-bak met een iets langere 1e. Dan heb ik toch nog steeds liever die van de E30 M3, daar zijn de stapjes van 1 naar 2 en 2 naar 3 wat kleiner van.

Om te beoordelen of je een 'mooie' close ratio bak hebt zou je eigenlijk het verschil in de ratio's van 1e naar 2e, 2e naar 3e, etc. even moeten uitrekenen. Hoe lager het percentage, hoe minder het toerental van de motor terug valt bij opschakelen.

;) Nog maar even dan.....

De percentages geven aan hoeveel de motor in toerental terug gaat bij overschakelen (liefst zo laag mogelijk, zeker bij de wat hogere versnellingen).

Getrag 240:

van 1-2: 45,7%

van 2-3: 34,8%

van 3-4: 24,0%

van 4-5: 19,6%

Getrag 265 (Monza/Senator):

van 1-2: 42,4%

van 2-3: 36,8%

van 3-4: 28,1%

van 4-5: 19,0%

Bovenste twee hebben een relatief grote stap van 2e naar 3e versnelling.

Getrag 265 Sport (Ascona 400, E30 M3):

van 1-2: 35,5%

van 2-3: 26,3%

van 3-4: 28,8%

van 4-5: 20,6%

Van 1e naar 2e en 2e naar de 3e gaat bij deze mooier (van 3e naar 4e is jammer genoeg een relatief grote stap).

ZF S5-18/3 (5e=0,874):

van 1-2: 41,5%

van 2-3: 25,7%

van 3-4: 23,1%

van 4-5: 12,6%

(Deze ZF S5-18/3 (5e=0,874) is qua overbrengingen veruit mijn favoriet; steeds kleiner wordende stapjes en een lange 1e)

ZF S5-18/3 (5e=1,0):

van 1-2: 37,7%

van 2-3: 26,7%

van 3-4: 28,4%

van 4-5: 20,6%

Dan nog even 'de Über Getrag 265 Sport' met competitievertanding:

1= 2,3

2= 1,68

3= 1,35

4= 1,15

5= 1,0

levert op:

van 1-2: 27,0%

van 2-3: 19,6%

van 3-4: 14,8%

van 4-5: 13,0%

Dit is voor competitie gebruik natuurlijk super, maar je moet er geen caravan vanuit stilstand mee willen verplaatsen, want dat zou de koppeling wel eens niet kunnen verdragen (i.v.m. een 240 of 265 uit een Monza/Senator mis je gewoon de eerste versnelling en moet je in z'n 2 weg).

Bedankt voor de informatie, maar zn 265 is te kort voor mijn motor. Dan kan ik het optimale koppel niet gebruiken.

Waar zit een ascona zf bak onder? Nog nooit van gehoort, allleendie van een duizend serie ken ik wel.

Gr mats

@asconac20let wrote:Bedankt voor de informatie, maar zn 265 is te kort voor mijn motor. Dan kan ik het optimale koppel niet gebruiken.

Waar zit een ascona zf bak onder? Nog nooit van gehoort, allleendie van een duizend serie ken ik wel.

Gr mats

Een 265 'te kort' voor jouw motor, dat begrijp ik niet helemaal (?) Welke 265 bedoel je dan, die van de Monza/Senator of de M3-bak? Kleine stapjes zijn altijd mooi, of bedoel je dat je i.v.m. de eindreductie in je achteras een 5e versnelling wilt <1 (bijv. 0,81), omdat ie anders te snel z'n top bereikt of omdat je er ook gewoon dagelijks mee op de snelweg wilt kunnen rijden?

Er zijn vroeger ook Ascona's verkocht met een ZF S5-18/3 met een 5e=0,874. Manta's hebben deze bak nooit gekregen.

Voor zover ik weet zijn Kadett C-coupes geleverd met ZF S5-18/3 met zowel de 5e= 0,874 als ook met 5e=1,0 (1000-serie). Dus ik bedoelde niet dat er specifieke Ascona ZF's zijn geweest.

Mocht je ooit tegen een ZF S5-18/3 aan lopen dan moet je gewoon even op het typeplaatje kijken, want daar staan de reducties netjes op. Je zult dan ook zien dat de ZF's afkomstig uit andere merken auto's waarmee geadverteerd wordt, vaak helemaal niet geschikt zijn voor sportief gebruik (maar ze hebben nu eenmaal de naam).

Dit is uitstekende informatie om een mooie stickie van te maken in het CIH gedeelte!!

Erg interessant ook, al denk ik dat voor 'jan-modaal' het toch vaak een 240 wordt, misschien een 265. Dit vanwegen de schaarsheid, en exorbitante prijzen voor sommige van de genoemde versnellings bakken.

Op ebay.de zie ik nog wel eens een opel ZF langs komen. Vragen ze vaak toch minstens 2000 euro voor :shock: :shock: :shock:

McLambo wrote:
ook, al denk ik dat voor 'jan-modaal' het toch vaak een 240 wordt, misschien een 265. Dit vanwegen de schaarsheid, en exorbitante prijzen voor sommige van de genoemde versnellings bakken.

Quote:

Is toch ook prima zo'n 240 of 265. Zolang het maar heel blijft en rijdende in 3e, 4e en 5e versnelling zijn de overbrengingen/stapjes helemaal niet zo verkeerd.

Maar wanneer 'iemand' met een 300+ pk turbo Ascona vraagt welke volgende bak het 'mooiste' zou zijn........ ;)

hehehe :-)

Hoe zit dat eigenlijk met het bellhouse van zo'n BMW bak? Zit net nog even op MP te speuren, en zie er zo een aantal staan... voor betere prijzen dan men voor een Opel bak vraagt! Alleen zie ik versies met en zonder deelbaar koppelingshuis... ???

Nou, ik bedoel eigenlijk. ik heb nu een getrag 240. opzich bevalt deze bak mij prima kwa overbrengingen, alleen zou ik liever een langere 1 hebben. Aangezien dat een getrag 265 van een monza nog een kortere 1 en 2 heb, is dit niet interessant voor mijn geblazen motor. Dit omdat:

voorheen met mijn standaart turbo, reed ik in zijn 3,4 en 5e op 1,1 bar. in zijn 1 en 2 kwam ik niet boven de 0,65 uit omdat de motor te snel, te veel toeren maakte en de turbo niet snel genoeg opspoelde.

nu met mijn garrett ballbearing turbo, rijd ik in zijn 1 en 2 al op 1,1 bar. dit is dus echt een wereld van verschil. alleen dan nog is zijn 1 en 2 te kort. ik zit redelijk snel aan de 100: 4,3 sec geklokt! alleen ik gebruik niet het volledige motorkoppel. dit doe ik wel in zijn 3,4 en 5.

een getrag 265, zou mijn percentage van het gebruikte motorkoppel in zijn 1 en 2 eerder verkleinen, dan vergroten.

En dan nog even ter vergelijk die van een ZF van een Ascona (dus niet van een Masserati, die lijkt er van de buitenkant wel wat op maar daarvan zijn de overbrengingen echt belabberd):

1e= 2,99 (!) da's een heel stuk langer dan alle standaard bakken die ik ken

2e= 1,75 (ongeveer bijna de derde versnelling van andere bakken)

3e= 1,3 (!) en dat pakt dan een heel stuk mooier op

4e= 1

5e= 0,874 (en da's net weer een heel mooi stukje korter op de vorige versnelling dan bij andere Opel bakken)

Deze bak is percies wat ik zoek. ik heb hier alleen nog nooit van gehoord?

gr Mats

@asconac20let wrote:Nou, ik bedoel eigenlijk. ik heb nu een getrag 240. opzich bevalt deze bak mij prima kwa overbrengingen, alleen zou ik liever een langere 1 hebben. Aangezien dat een getrag 265 van een monza nog een kortere 1 en 2 heb, is dit niet interessant voor mijn geblazen motor. Dit omdat:

voorheen met mijn standaart turbo, reed ik in zijn 3,4 en 5e op 1,1 bar. in zijn 1 en 2 kwam ik niet boven de 0,65 uit omdat de motor te snel, te veel toeren maakte en de turbo niet snel genoeg opspoelde.

nu met mijn garrett ballbearing turbo, rijd ik in zijn 1 en 2 al op 1,1 bar. dit is dus echt een wereld van verschil. alleen dan nog is zijn 1 en 2 te kort. ik zit redelijk snel aan de 100: 4,3 sec geklokt! alleen ik gebruik niet het volledige motorkoppel. dit doe ik wel in zijn 3,4 en 5.

een getrag 265, zou mijn percentage van het gebruikte motorkoppel in zijn 1 en 2 eerder verkleinen, dan vergroten.

En dan nog even ter vergelijk die van een ZF van een Ascona (dus niet van een Masserati, die lijkt er van de buitenkant wel wat op maar daarvan zijn de overbrengingen echt belabberd):

1e= 2,99 (!) da's een heel stuk langer dan alle standaard bakken die ik ken

2e= 1,75 (ongeveer bijna de derde versnelling van andere bakken)

3e= 1,3 (!) en dat pakt dan een heel stuk mooier op

4e= 1

5e= 0,874 (en da's net weer een heel mooi stukje korter op de vorige versnelling dan bij andere Opel bakken)

Deze bak is percies wat ik zoek. ik heb hier alleen nog nooit van gehoord?

gr Mats

Oke! :shock: Dat soort 'luxe-problemen' van een 'te' sterke turbomotor heb ik niet / ken ik niet.

Maar ik heb wel zo'n ZF S5-18/3 liggen met bovengenoemde overbrengingen (dit kun je ook wel terug vinden met foto's ergens aan het begin van mijn topic). Hier heb ik al heel wat jaren plezier van gehad achter de CIH motoren. Deze heb ik echter niet achter m'n huidige c20XE gehangen, omdat ik het niet over mijn hart kon krijgen om de slijptol in het originele bijbehorende koppelingshuis te zetten :cry en om deze te verlassen. Dat zou jij dan ook moeten bedenk ik me nu :hmmz .

Je kunt het ook nog heel anders doen..... zoals Mc Lambo ook al opmerkte zijn de meeste BMW versnellingsbakken van wat jongere modellen met een aangegoten koppelingshuis. Hier zijn er veel meer van dan met een afneembaar koppelingshuis. Ze zijn dus in de regel ook een stuk goedkoper. Je zou zelfs een 6-bak kunnen overwegen, of een E34 M5-bak met een beschadigd koppelingshuis (zag ik net staan). Je moet dan 'alleen' een koppelingshuisgedeelte van een 1.8S mantabak overlassen (van een 4-bak of een defecte 240 afslijpen/frezen). Uiteindelijk zou dit nog wel eens net zo 'makkelijk' en zeker goedkoper kunnen zijn. Voor een 265 van welk type ook heb je ook een adapter plaat nodig, dus...

Iemand anders die hier nog wel eens op het forum schrijft 'Guilliettaevo' heeft dit ook zo gedaan en om dezelfde redenen. Dit zag er achteraf relatief simpel/logisch uit; koppelingshuizen waren ongeveer in het midden weer op elkaar gelast.

Wat de overbrengingsverhoudingen in dit soort BMW-bakken zijn weet ik ook zo niet, maar ik denk dat je met wat ge-google op "Gearbox ratios E34 M5" en/of "Gearbox ratios BMW 6 speed" of iets dergelijks een hele boel te weten moet kunnen komen.

@ Mats,

"Two different gearboxes were used in the E34 M5 models. All the 3.6-litre cars had a Getrag 280/5 five-speed overdrive manual type. Gear ratios were 3.51:1, 2.08:1, 1.35:1, 1.00:1 and 0.81:1. The 3.8-litre models built before the end of April 1994 had a version of the same gearbox (Getrag 280/5/52) with the same internal and final drive gearing

The later 3.8-litre M5s, starting in May 1994, had a new Getrag six-speed manual gearbox which added the benefits of closer gear ratios to that of an overdrive top gear. The gear ratios were 4.23:1, 2.52:1, 1.66:1, 1.22:1, 1.00:1 and 0.83:1."

Die 5-bak lijkt er dan voor jouw toepassing al wat beter op. Behalve het aangegoten koppelingshuis lijkt deze heel veel op een Getrag 265. Op eBay staat er wel eentje met een stuk uit het koppelingshuis. Daar zou je en bod op kunnen doen (die heb je denk ik voor 400,- wel).

Er is natuurlijk nog een 'klein' issue waar ik me niet zoveel van aantrek, maar anderen misschien weer wel.....de kilometerteller-voeding. Bij jongere auto's gebeurt dit steeds minder vaak via een draaiende kabel, maar electronisch...

Ik heb gforcetransmissions een mailtje gestuurd.

wat denk je van de prise as etc? aandrijfas, drukgroep alles?

lijkt me sterk dat dit allemaal universeel is?

rik jij verkoopt jou zf toevallig niet?

en met zn bmw bak heb ik nog steeds het probleem in z;n 1 en 2? bij die 6 bak.

die 5 bak ziet er dan wel interessant uit!

km/h teller kan ook digitaal.. dat is het grootste probleem niet.

gr mats! wel interessant dit!! dankje!

@MR-turbo wrote:@Mats : Borg warner T5 van sierra cosworth 2wd , lange 1, sterk, los koppelingshuis, schuifflens aandrijfas...

de e30m3 bak heb ik achter mijn turbo gehad, maar na een week was ie er weer vanachter, te korte stapjes zijn niet ideaal zoals Mats ook al schreef achter een dikke turbomotor

maargoed, we vervuilen Riks topic mss wat :hmmz

@ Mats,

Ik denk ook dat een Sierra Cosworth bak het allermooiste zou zijn voor jou.

1= 2,915

2= 1,932

3= 1,323

4= 1

5= 0,8

Mijn ZF, tja twijfel er nog over... Krijg ik ook 'nooit' meer terug en deze is goed. Aan de andere kant, hoe groot is de kans dat ik hem weer ga gebruiken :hmmz . Ik heb er geen haast mee en hij ligt niet echt in de weg.

Wat is dan allemaal nog voor werk en materiaal nodig om zo'n Cosworth bak exact passend te krijgen in een Ascona? Veel rocket science?

bedankt voor je vraag mclambo, ik heb een t5 bak gevonden,

als een 18s koppelingshuis zo past, ga ik deze bak ophalen.

weet iemand hier iets van? kwa prise as, aandrijfas etc?

is kwa overbrengingen wel de perfecte bak!

gr mat s

@rik Ophuis wrote:

Iemand anders die hier nog wel eens op het forum schrijft 'Guilliettaevo' heeft dit ook zo gedaan en om dezelfde redenen. Dit zag er achteraf relatief simpel/logisch uit; koppelingshuizen waren ongeveer in het midden weer op elkaar gelast.

U riep? ;)

Omlassen is wel redelijk goed te doen inderdaad. En dan gaat er een wereld van bakken voor je open. ;) Zo heb ik op Marktplaats al eens zitten kijken naar de 6 bak van een 350Z, deze zijn close-ratio en kunnen wel wat hebben. Voor 400 euro had je er al eentje. :shock:

Voor het omlassen heb je geen duur koppelingshuis van een 18S bak nodig, dan slijp je gewoon een R25/28 kort. ;)

Hier 2 van mijn bakken, 1 voor een Alfa v6 en 1 voor mijn Saab motor. Beide bakken zijn Getrag 260 van BMW ( bijna net zo sterk als een 265 maar veel goedkoper. ;) )

98yjoi.jpg

312foyh.jpg

30wurew.jpg

10qavb9.jpg

Ik ben wel heel benieuwd hoe je dat hebt uitgelijnd, de bak-kom-motor. Hoe weet je dat dit echt recht zit?

@asconac20let wrote:Hey rik, vraagje: weet je et verschilin de overbengingen van een getrag 240 van opel t.o.v de getrag 265 van opel en getrag 265 bmw. Welke is het meest geschikt voor mijn ascona met let motor? Getrag 240 slijt synchromessen..

Mvg mats

Misschien overbodig, maar het slijten van de syncro's heeft weinig te maken met de sterkte van de bak maar meer met je schakelgedrag....Geef de bak iets meer tijd, dat helpt.

Heerlijk al die technische praat,Ga dit zeker onthouden!

Ben bang dat ik dit allemaal nog wel nodig ga hebben......

Goed bezig jongens!!! :thumb :thumb

@m400 wrote:Ik ben wel heel benieuwd hoe je dat hebt uitgelijnd, de bak-kom-motor. Hoe weet je dat dit echt recht zit?

Zoals op de 2e foto te zien is heb ik de motor rechtop gezet. Hierop schroef je het koppelingshuisdeel. Vervolgens zet je de bak er op, de priseas valt dan in het toplager. hierna meet je in 4 richtingen de speling op met een klokje en op die manier kun je uitmeten wanneer je in het midden zit. ;) Zo is het bij mij in ieder geval gedaan maar ik weet er ook waar gewoon de bak er op gezet is en zo op het oog het midden is bepaald en die doen het ook goed. :D

Het mooiste is het ook om de (leeggehaalde) afgeslepen bak en het afgeslepen koppelingshuis even op een freesbank te laten vlakken. Ik heb zelf een steun gemaakt voor de slijptol en vervolgens de bak en het koppelingshuis netjes recht afgeslepen. De bakkant vlakken was in mijn geval geen optie omdat ik de bak niet uit elkaar wilde halen.

Terug
Naar boven