• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

origineel gepost door McLambo
Heb je buiten de vooras nog verdere verstevigingen aan de Ascona aangebracht?
Doorgelaste rolkooi. Langsdragers van achteras en panhardstang in PU-bussen. Verder eigenlijk niet.

Oh ja, stalen disselasbuis i.p.v gegoten lichtmetalen staartstuk tegen de achteras. Hier heb ik al een keer echt profijt van gehad, toen de aandrijfas in het staartstuk brak. De stalen pijp zorgde ervoor dat de disselas niet dwars door de bodem van de auto ging.

wo1g0xf4ggbhfn0h8mxrg7txs0oegga2.jpg

kg9v50knexu294u1vduqv15jbozirq12.jpg

zm0t93qjshsc00logt8szapfgzp2pmdf.jpg

origineel gepost door Martin 2.0S

Volgens de tekening hoort die breuk daar te zitten:jerry

:DZe wisten zeker toen al waar de zwakke plek zat!

Wat zijn pu bussen precies?

Polyurethaan bussen. Een soort rubber dat harder is dan de standaard rubberen bussen t.p.v. scharnierpunten in de wielophanging. Bijvoorbeeld Powerflex bussen (=merk) zijn polyurethaan. Hiermee bereik je een stijvere wielophanging die precieser stuurt en minder vervormt bij wat 'sportiever' rijgedrag. Je kunt nog een stap verder gaan door i.p.daarvan teflon (=PTFE) bussen te nemen. Deze zijn veel harder (bijna massief en niet elastisch). Als je dit nog niet hard genoeg is dan kun je ook nog zogenaamde Unibal kogelgewrichten monteren. De kans op uitscheuren van de carrosserie neemt echter steeds meer toe en het lawaai (doorgeven van geluid naar de carrosserie) wordt ook steeds extremer. PU-bussen zijn een beetje de gulden middenweg.

Interessant. Zal ook wel de nodige centjes kosten denk ik?

Mijn ascona is 30 jaar oud, ik moet nog eens kijken wat de toestand van alle rubbers is van de ophanging, maar ik kan me voorstellen dat het een en ander verdroogd of uitgelubberd is. Dan zijn die PU bussen inderdaad wel interessant. :hmmz

Interessant. Zal ook wel de nodige centjes kosten denk ik?

Mijn ascona is 30 jaar oud, ik moet nog eens kijken wat de toestand van alle rubbers is van de ophanging, maar ik kan me voorstellen dat het een en ander verdroogd of uitgelubberd is. Dan zijn die PU bussen inderdaad wel interessant. :hmmz

Van Power-Flex zijn inderdaad niet goedkoop, maar er is wel een goedkoper alternatief (heb ik tot nu toe goede ervaring mee). Zie: http://www.splendid-parts.de/shop_2/themes/kategorie/detail.php?artikelid=179384&source=2

Eur 82,- set, alle draagarmen voor, excl. stabilisator-verbindings rubbertjes.

Kijk, dat zijn de tips waar we het voor doen :-) 82 per kant dan neem ik aan?

Is dit spul ook rubberachtig? Of meer zoals hard plastic?

Kijk, dat zijn de tips waar we het voor doen :-) 82 per kant dan neem ik aan?

Is dit spul ook rubberachtig? Of meer zoals hard plastic?

Nee, een set is voor de complete vooras; 4 draaipunten aan de bovenste draagarmen en vier draaipunten aan de onderste draagarmen....

Het is nog een beetje elastisch, maar veel harder dan origineel. Origineel zit het rubber gevulcaniseerd aan de pijpjes/bussen en vervorm je dus echt het rubber bij in-/uitveren. Echter bij dit soort PU-bussen glijdt de PU-bus om de pijpjes (die je vooraf ook met bijgeleverde vaseline insmeert). In dit geval hergebruik je stalen pijpjes die in de originele bussen zitten (zie verhandeling over vooras verstevigen).

origineel gepost door Christian-tsx

heb je ook nog een adresje voor de bussen voor de achteras?

Ik heb er geen aandelen ofzo, maar zie:

Voor beide langsdragers en de panhardstang Eur 99,-.

amqxvxb7jsfnwrbbxxxfh6teh6m63sd4.jpg
Ik heb geen brug, maar op deze manier kan ik er redelijk goed en veilig bij. Ik heb via e-bay vier 6-Tons bokken gekocht die 60 cm hoog kunnen (niet duur). Vervolgens heb ik tegen de zijkant van de bokken dikwandige pijpjes gelast onder dezelfde hoek als de originele kriksteunen.
Ik krik dus eerst de auto aan de achter-/voorkant zover op totdat ik de pijpjes in de originele kriksteunen steken kan. Vervolgen verder opkrikken tot de kriksteunen zo'n 60 cm van de vloer zijn. Zo staat ie mooi stevig en kun je er veilig aan werken (in mijn geval nu voor project Volvo-as):

2sqyaxzymqf2cv64v9vjhqcde4ai0hys.jpg

qs5a1r45te611pzomw3160nzt03e8sgo.jpg

Hierbij nog wat foto's van de extra stabilisator onder de standaard achteras. Het is een stabilisator van een Ascona/Manta van 1975-76 die ondersteboven onder de originele stabi is gemonteerd. Hiervoor zijn alleen twee extra bevestigingsstrips 30x5mm onder de as gelast (zie foto's ter verduidelijking):
c7xx86nic5jssgshq6051ctzrc19l4ko.jpg

uhynpjzy9or0qtpx3djezcdsle1dx7qh.jpg

s1zqcx2xb6aq321yljj3sep1zvrvgk6z.jpg

7l233phh280zxvszli1g5so1mjq04cf2.jpg

Hier dan nog de stalen disselasbuis i.p.v. het gegoten lichtmetalen exemplaar. In rally's vooral toegepast om te voorkomen dat de bevestigingsfles met M8 imbusboutjes afbreken. Belangrijker vind ik dat wanneer de disselas breekt die er binnen in draait, dat deze dan 'binnenboord' gehouden wordt door deze stalen pijp en niet het lichtmetalen pijpje stuk slaat en de rest....

mkkzk5rnlkdaqkvyg6of68hjacf0oev0.jpg

Nog een paar plaatjes van de voorwielophanging met dikke veren:

iipq86f4zb4uefdfw9i8l3w95g5dh7kp.jpg

e0mgf6usg5dmr2dgf2j04r7xqdtb3b98.jpg

En de kooi, waar nu alleen het 'kruis' nog in moet:

cs9zl8sfjyr9f8j2xgsg488qge28ravt.jpg

3pr2vqcoei6lc5jtbnl94mvo6gx1zp1s.jpg

Die extra stabistang, is dat de gene die onder de klok doorloopt? Is er een merkbaar verschil met deze extra stang?

En die veren waren van een Mercedes 123 dacht ik? Hoe zijn deze is stijfheid en reactie? Ze zijn wel erg dik! :thumbup

Die extra stabistang, is dat de gene die onder de klok doorloopt? Is er een merkbaar verschil met deze extra stang?

En die veren waren van een Mercedes 123 dacht ik? Hoe zijn deze is stijfheid en reactie? Ze zijn wel erg dik! :thumbup

Ja, dat is die onder dif doorloopt. Hier rijd ik nu al zo'n 14 jaar mee. Dit merk je echt wel; gewoon dubbele werking.

De veren op deze foto's rijd ik voor eerst dit seizoen mee (zijn van Biesheuvel, maar ik weet de aanduiding zo niet). Daarvoor had ik altijd halve W123 voorveren en dat werkt ook prima (veel goedkoper). De dikte van de windingen zegt niet altijd 1 op 1 iets over de veerstijfheid; het material en de spoed (totale lengte van de 'draad') maken ook een groot verschil.

dat mag je me toch eens goed uit leggen, achter wel een dubbele stabi en voor niet. Ik zou het eerder voor dubbel gemaakt hebben en achter gewoon een of zelfs helemaal geen stabi.

Terug
Naar boven