origineel gepost door Rik Ophuis
origineel gepost door mr-turbo
origineel gepost door m400
dat mag je me toch eens goed uit leggen, achter wel een dubbele stabi en voor niet. Ik zou het eerder voor dubbel gemaakt hebben en achter gewoon een of zelfs helemaal geen stabi.

ik ben dus niet de enige die hier aan dacht toen ik het las
je zou als je dit effect wilt creëren, ook de langsdragers van de achteras kunnen voorzien van pu/teflon bussen, dat geeft grotendeels hetzelfde effect als een stuggere stabi achter, maar dat terzijde
:hmmz Misschien hebben jullie wel gelijk (?). De reden dat ik ooit een extra stabi gemonteerd heb, was dat op de Nordschleife bij hoge snelheden zo enorm veel roll in de achterkant zat dat het er gewoon echt niet uitzag. Na het monteren van de extra stabi aan de achterkant was dit veel beter, althans voor het gevoel en op het oog.
En trouwens, de instructeurs van de ADS-raceschool waren ook echt laaiend over de balans van mijn oudje. Er was er een bij die zelf Ascona-cup had gereden, maar aangaf nooit zo'n fijn sturende Ascona te hebben gereden (wilde ook perse weten welke aanpassingen ik had gedaan). Toen overigens nog met MB W123 veren aan de voorkant.
De reden dat er nu een andere achteras onder komt, is uitsluitend de behoefte aan een sterker differentieel. Een Volvo-as is makkelijker aan te komen dan een Commodore as en een 75% platen-sper van een Volvo-as is goedkoper dan iets vergelijkbaars van een Opel.
De onderste langsdragers neem ik van een E-Rekord (zelfde als Manta-400). De bovenste langsdragers breng ik 'naar binnen' (onder de achterbank - die er niet inzit). Zo ontstaat een soort parallelogram dat ervoor zorgt dat de stand van de as niet verandert bij in-/uitveren (er zit namelijk geen staartstuk aan een dergelijke as).
Deze constructie schijnt nog wat beter te functioneren (we zullen zien

)
Klopt ja , daar rijden de jongens in de Rally ook mee nu werkt super !
ik wil zelf ook zoiets er onder knallen !
rij nu met een ZF 40% in mn orginele achteras maar staat op springen met C20LET en EDS fase 3,5