• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

oh,,,das balen...ik lees het nu pas goed.

maandag is duitse autosport festival.

heel veel plezier vandaag man!gr Rene

:D :thumbup Nou, de stabilisatoraanpassingen werken suuuuuper! De auto stuurt nu echt geweldig. Doet niets meer onder voor bijvoorbeeld een geprepareerde BMW E36 cupauto. Ook de lange snelle bochten rolt ie nu mooi door. Ik heb in eerste instantie bewust voor een 'slappe' setup van de veren gekozen om het resultaat van de rolbars zo goed mogelijk te merken. Continu rondjes 2 min 10 sec waren zo goed te doen.

Zo fijn als nu stuurde ie nog nooit. Super direct en goedmoedig. Wat mij betreft is dit project goed geslaagd. De volgende keer wil ik - als het ten minste droog is - nog een keer op hardere veren gaan.

Ik zal eens kijken of ik hier nog een stukje on-board film van gisteren geplaatst krijg.

@Keesjr wrote: met een beste rondetijd van 2.03.991.

:shock: :shock: Wat voor motorvermogen hoort daar dan bij en wat voor banden? Zes hele seconden is wel een verschil van dag en nacht. Ik heb bij mijn 2.10 zo'n 190 pk ter beschikking en sta op niet verkeerde R888's die warm netjes op 2 bar stonden.

Niet schrikken Rik, de manta heeft 170 pk aan de wielen, en het koppel van een 2.4 is nogal stevig :thumb en een flink korte achteras-overbrenging, dus de top is 185-190 km in de 5e versnelling.

Verder liggen er 225/50-15 R888 sloffen om op 9 x 15 ATS wielen.

Ja, het gaat lekker hard met zo'n ouwe Opel Manta, nu nog eens wat beter de ideale lijnen leren kennen op Assen en Zandvoort ;)

Wat acceleratie betreft leg ik het gewoon dik af tegen de kanonnen met veel meer vermogen.

Binnenkort gaat de Manta nog op de weegschalen om de wieldrukken te meten en zo nodig te compenseren.

Het doel is om onder de twee minuten te kunnen duiken op Assen en misschien Zandvoort, maar of dat gaat lukken.............

Denk dat het dan toch tijd wordt voor een echte 400 motor :vertag of een 2400 met een ingekorte 24V kop van Risse :vertag

henk 400rr wrote:
Ander merk motor misschien, meer eentje die std. al genoeg vermogen heeft en waarbij je met iets kietelen net dat beetje meer hebt maar wel in een redelijk betrouwbare zone blijft.quote]

OK, wanneer dit tot de mogelijkheden zou behoren, maar ik wil de auto wel met kenteken kunnen blijven rijden. Wat vindt de RDW ervan wanneer ik met een heel ander merk motor erin aan kom zetten? Ken je voorbeelden waarbij iemand een auto met 'vreemd' merk motor op kenteken heeft?

Zo ja, welke motor in 4-cil met turbo zou hiervoor in aanmerking kunnen komen denk je (rekening houdend met het feit dat ie geschikt moet zijn om een hele middag op vol gas op een circuit te overleven)

Ik zie wel af en toe iemand met een Saab 9000 turbo erg hard rond gaan op Assen.... (?) Die heeft weer andere problemen, maar die motor lijkt het wel vol te houden.

Kortom: zien jullie alternatieve motoren voor mijn Ascona?

... dus kun je nu wel of niet veilig een dubbele antirolbar installeren met een niet doorgelaste koets? :jerry

@HOT ROD wrote:.....Misschien kun je je nog bedenken en een stapje terug doen naar een 2.4 o.i.d. en dan nog jaren plezier er aan hebben.

Een jaar of twee was ik al op het punt aangekomen dat ik toe was aan een nieuwe uitdaging / wat snellers (Ja, na zo'n 15 jaar deze Ascona op het circuit gereden te hebben 'al').Zat toen al sterk te denken aan helemaal wat anders. Vond het ook nog wel weer jammer van de Ascona en alternatief was een andere snellere motor in de Ascona, want voor de rest is ie inderdaad natuurlijk super (voor een Ascona). Dat heb ik toen maar gedaan - met alle gevolgen van dien - maar een stapje terug wil ik niet meer, want dan ontbreekt de 'spirit' om de klus uit te voeren en op de baan ben ik dan ook zo weer op het punt dat ik om me heen ga kijken naar wat anders. Met alle respect voor de oude veel trouwere :wors en degeliiker gebouwde CIH is dit een gepasseerd station voor mij.

Het ding moet/zal toch minstens 240+pk hebben en geschikt blijven voor bochtenwerk en geschikt om wat langer dan 400m op vol gas te overleven

(oh ja, een CIH met afgezaagde 24V-kop daar begin ik niet aan. Dan koop ik liever een standaard E46-M3, dat is dan goedkoper en veel betrouwbaarder)

Al wat gedaan vandaag. Eerste indruk van het blok is helemaal goed; een maagdelijk ding dat nog nooit gedemonteerd is geweest. Ziet er allemaal perfect uit! :thumbup

IMG_3488.jpg

IMG_3485-3.jpg

IMG_3481.jpg

Zuigerbodemkoeling; zie sproeier

IMG_3483.jpg

@adalante wrote:Gecondoleerd....

Helemaal kut zo'n schade natuurlijk, maar op het circuit ben je met een atmosferische motor gewoon beter af.

Opel-turbo is wel leuk , mooi en snel op de openbare weg en een sprintje hier en daar, maar voor echt circuitgebruik (lange en zware belasting) eerder ongeschikt...

Je oude CIH liep altijd probleemloos, C20xe gaat meestal ook prima (uitzonderingen daargelaten) maar de turbo-versies zijn bij het echte werk fucking moneypits...

Veel wijsheid toegewenst.

Jammer dat je er maar zo kort van hebt kunnen genieten... ik was er al bang voor. Anders gewoon een dikke CIH terug erin en gaan met die banaan! :agent

Een stuk minder snel maar wel betrouwbaar(der)

:D Toch nog weer een aanpassing.....

Geleidelijk aan begon de achterwielophanging wat te 'rammelen' ( :hmmz misschien een wiel niet goed vast, of een bout...?). Allemaal niet, het bleek dat er nu toch wat speling op de kogelkopgewrichten (uniballs) was ontstaan. Maar een heel klein beetje, maar dit klinkt behoorlijk door. Dat vond ik helemaal niets :thumbdown

De panhardstang en de beide bovenste langsdragers hadden aan 1 kant een uniball. Deze heb ik er nu weer afgehaald en vervangen door de originele ogen waar rubbers in horen. De originele rubbers heb ik vervangen door nieuwe PU-bussen (Splendid-parts).

IMG_2624.jpg

IMG_2626.jpg

IMG_2625.jpg

Hiermee zal het gerammel wel weer over zijn.

dag rik,

heb je project altijd gevolgt maar nog nooit gepost.

wil toch zeggen proficiat met je prachtige wagen.

vind je wagen op en top. doe zo verder.

grtn michael

:thumb Ik doe inderdaad nog wel verder.........

Het is misschien nog wel wat vroeg om te posten, want e.e.a. bevindt zich nog in de 'studiefase', maar ik heb intussen wel goed hoop dat het gaat lukken (of misschien beter gezegd: Met wat ik nu al gepast en gemeten heb moet het al gek gaan wanneer ik het niet voor elkaar krijg ;) )

IMG_2629.jpg

Ter vergelijking links een originele schijf/klauw van een Manta-B.

* Remschijven van een Mercedes 500SL R129 Edition uitvoering, Ø334 x 32 mm

* Remklauwen van een Peugeot 607 3.0 24V

Misschien wel een beetje 'overkill' remmen, maar ik wil het gewoon eens proberen (mocht er dan ooit een Corvette motor in moeten, dan zijn de remmen alvast klaar :jerry )

13" -14", of 15" velgen zijn dan geen optie meer (of 16" nog lukt moet nog blijken).

Ik ga een set fusees met naven klaar maken, zodat ik het bestaande systeem ongemoeid kan laten (vandaar die linker originele set).

Die nieuwe schijf :shock: :shock:

En dan was ik al blij met mn nieuwe 2.2 remmen :wub

Ook weer een mooie upgrade Rik. :thumb

Heey rik! Die remmen zullen altijd goed zijn. Misschien is de 16v niet zoals mijn 16v, maar je remmen zullen niets te overkill worden$ ik gebruik zelf, zoals je weet 6 pots met 304 x 32 mm schijven. Remt super. Vooral bij hoge snelheden. Enige probleem, blokkeert meteen, dus een remdrukverdeler is wel zo handig.

Komend op de versnellingsbak. Ik gebruik gewoon een getrag 240 :s, maar ben op zoek naar een sequentiele bak of een bak met lange 1 en overdrive 5 of 6. Heb jij misschien nog tips of iets liggen?

Gr mats

wat een kanjer van een schijf.

het achterste zal de lucht in gaan als

je door remt . :D

vraagje rik :

moest je ooit van plan zijn je zf versnellingsbak van op

je 2.2 te verkopen. laat je het me dan weten.

grtn michael

Terug
Naar boven