• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

@marcelcoupe wrote:hoi

vandaag met remo 07 meegeweest om die mooie wielen op te halen en gelijk te monteren wat staat dat goed :thumb. daarna nog even meegereden in de ascona nou! kan je vertellen je krijgt vanzelf een grote :D van oor tot oor wat rijd dat goed en wat een mooie wegen daar om even lekker te knallen.

nog bedankt voor de gast vrijheid.

mvg marcel [opel kadett c coupe c20xe]

Marcel & Rene,

Geen dank hoor, het genoegen was geheel wederzijds! :D ;)

Ik weet nu ook hoe zo'n c20LET loopt, wauw, zo'n ding krijgt er vooral zin aan als ie een keer in z'n 3 staat en wat druk op kan bouwen. Super Rene!

Stukje bij beetje en telkens genieten van iedere verbetering, dan blijft het leuk :thumb .

hoi rik;

top om weer te zien dat je veder gaat :thumb en het niet opgeeft na zo veel tegen slagen ik ga het weer volgen van het top lager weet ik zo ook even niet ik heb wel een toplager van een 1.8 maar dat is op een 16 v van een saab weet ik even niet :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry

Hey Rik,bij deze wil ik jou en je vrouwtje ook nog even bedanken voor de gastvrijheid

en gezelligheid :jerry ,Bij binnenkomst koffie en echte duitse broodjes!!!geweldig!!! :thumb

Daarna ook nog ff de velgen onder mn ascona gezet samen met Rik. :wors

Vervolgens "ff"een rondje gereden samen in Rik zn ascona,wat een kanon!!! :wtf :wtf

Zijn ascona is geweldig goed in balans,en de remmen zijn net ankers(goed dat ik in de gordels zat) :D

Of we elkaar vaker gaan zien zit wel goed hoor,kom graag nog een keer langs.

Ook nog bedankt voor de veren!groet uit Zaandam.THANKS :thumb

"The package has arrived!"

Het begin voor het 'winterproject' is er. Hier de eerste plaatjes nog net op de pallet.

IMG_2725.jpg

IMG_2724.jpg

IMG_2727.jpg

Het stelt allemaal niet zoveel voor, maar toch even wat foto's.

Verschil tussen origineel (oud) en NK (nieuwe) bovenste fusee:

IMG_2761.jpg

IMG_2762.jpg

IMG_2764.jpg

Nu ik even globaal met het waterpas langs de velg meet kom ik in de praktijk op 2 graden

@McLambo wrote:o, ooo, Rick gaat aan de Turbo!

Hoe komt dat zo? honger naar meer power?

Gewoon een nieuwe uitdaging zeg maar. Om iets te hebben om naar toe te werken voor in de komende lange winteravonden. De Ascona blijft ondertussen gewoon rijdend in de huidige configuratie. De turbomotor ga ik helemaal eerst voorbereiden incl. carterpan en versnellingsbak, aandrijfas etc.

Pas wanneer alles klaar is gaat er gewisseld worden.

Heb zojuist even de typeaanduiding op de turbolader gecontroleerd: 55 559 850 en Ausf.Nr. 5304 970 0049 leren volgens mij dat dit er al eentje is van een Z20LEH (is ook nog wat jonger dan de motor zelf; fabricagedatum in gietdelen 2007). De hele luchtinlaat is in ieder geval mooi droog (geen olie).

dag rik ,

mooie uitdaging . weet zeker dat je dat gaat lukken.

heb de nummers van je turbolader gecontroleerd en

het komt inderdaad van een z20leh motor met 177kw/240pk.

veel succes met je project. :thumb

:D "Wie wat bewaart, die heeft wat!" haha, komt het 1.8S Manta blok die ik al een paar jaar in de schuur heb staan toch nog mooi van pas om de z20LET mee op te bouwen voor in de Ascona.

IMG_2731.jpg

IMG_2732.jpg

Ik gebruik de carterpan en motorsteunen zelf, maar de rest heb ik 'over'. Misschien is er nog wel wat bij voor belangstellenden van hier voor een c20XE / c20NE/SEH ombouw in een achterwielaandrijver.

Bijvoorbeeld de complete ontsteking met nokkenaswiel en riem:

IMG_2734.jpg

Uitlaatspruitstuk, eventeel nog met voorpijpdeel, cilinderkop, carburateur/spruitstuk, luchtfilter??

Laat maar even weten via PM mocht er belangstelling voor zijn.

He Rik, heel erg jammer om te lezen dat je er mee stopt. De Ascona is steeds beter geworden kwa chassis, onderstel en remmen maar motorisch helaas niet betrouwbaarder. Dat is jammer temeer omdat de wat minder sterke motoren toch wel goed bleven maar de vraag naar meer vermogen bleef.

Het is nu eenmaal zo dat meer vermogen, meer slijtage en stukken met zich mee brengt. Dat is met andere motoren in dezelfde inhoudsklasse en met een vergelijkbaar vermogen echt niet anders. Atmosferisch en een beetje inhoud blijft dan meestal toch langer heel.

Misschien had je gewoon wat langer met een 2.4 moeten rijden en ja, je hebt natuurlijk ook wel wat pech gehad.

Het was mooi om te lezen hoe je de auto steeds op een hoger plan bracht maar ik had de laatste tijd ook wel mijn bedenkingen hoe lang het allemaal goed zou gaan. De kosten stegen het aanzien van een Ascona nu eenmaal te boven en dat is allemaal niet erg, zo lang het heel blijft.

Misschien kun je je nog bedenken en een stapje terug doen naar een 2.4 o.i.d. en dan nog jaren plezier er aan hebben.

We gaan het lezen.

Succes verder,

HOT ROD.

@eddepet007 wrote:Heb er dacht ik nog enkele liggen weet niet hoeveel je er moet zijn niet nieuw

Nieuwe zijn nog wel te verkrijgen

Er zitten 6 bevestigingspunten met vierkante gaten in. Heb jij er zoveel liggen?

;) Voordat jullie denken dat ik niets meer doe.....

Na het weekeindje Nuerburgring bij check-up van de auto bleek de Ascona aan het onderste fusee aan de rechterkant wat speling te hebben. Ook de linkerkant was niet helemaal spelingsvrij (nu al; de vooras is van een '79-er Manta! Terugroepactie initieren? :lol: ). Dus maar alle 4 fusees nieuw besteld.

Nu meteen ook maar even het camber negatief instelbaar gemaakt.

Ik heb geen sleufgat gemaakt aan een zijde, maar 1 nieuw gat op circa 13 mm boven het oorspronkelijke (naar binnen). Daarna met een gatzaag van 43mm de uitsparing in de draagarm wat groter gemaakt, rekening houdend met de excentriciteit van het bovenste fusee.

IMG_2754.jpg

IMG_2753.jpg

Het resultaat:

IMG_2755.jpg

Nu heb ik in principe 4 standen (het bovenste fusee is namelijk niet symmetrisch, maar ca. 1,5 mm excentrisch; dus wanneer je deze 180 graden draait dan scheelt dit aan de bovenkant ca. 3mm)

In mijn oorspronkelijke situatie stonden de voorwielen nagenoeg rechtop (stand 1: bovenkant fusee zo ver mogelijk naar buiten; van deze sitatie geen foto).

Wanneer je het bovenste fusee 180 graden draait in de originele gaten dan scheelt dit volgens mijn oude Haynes Owners Workshop Manual 50 minuten (dus bijna 1 graad). Ziet er dan zo uit (stand 2 = ca. -3mm):

IMG_2756.jpg

Wanneer je het bovenste fusee weer 180 graden draait en 1 kant in het nieuwe boutgat dan ziet het er zo uit (stand 3 = ca. 13/2=-6,5mm):

IMG_2758.jpg

Wanneer je het bovenste fusee weer 180 graden draait en 1 kant in het nieuwe boutgat dan ziet het er zo uit (stand 4 = ca. -6,5-3= -9,5mm):

IMG_2757.jpg

De afstand tussen het draaipunt van het bovenste- en onderste fusee is ca. 210mm. Dit klopt wel ongeveer wanneer -50' (-0,833 graden) met ca. -3mm (stand 2) overeenkomt.

Stand 3 met -6,5mm komt dan ongeveer overeen met -1,8 graden.

Stand 4 met -9,5mm komt dan ongeveer overeen met -2,6 graden.

Nu achteraf maar even proberen hoe het in de praktijk uitpakt en of de band vrij blijft van de redelijk dikke Bilstein demper.

@MR-turbo wrote:Let wel ff op dat je fusee niet tegen je schokdemperoog aankomt, die moest ik ook aanpassen..

Klopt, dat weet ik, zeker wanneer je het originele Opel fusee neemt want hier zit een behoorlijke 'pukkel' bovenop waar de veer in zit. Ik heb de fusees bij Leidinger bestelt en wanneer het plaatje klopt dan zijn deze aan de bovenkant veel platter. Maar dit check ik nog wel even van te voren.

Hoi rik

Balen dat het zo tegen zit als je toch besluit wel door te gaan met de ascona en een andere motor is het niet zo moeilijk hem om te keueren zorgen dat je papieren heb en een aankoop bon en als het goed ingebouwd is ( en dat kan jij heel goed ) dan moet dat geen probleem zijn bij het rdw michien als je meer cilinderes er in zet dat je wat meer moet doen maar dat weet ik niet zeker.

De keuring van mijn 16 v ging ook makkelijk .

Wat de keuze ook wordt blijf het volgen :thumb

Het maximale wat bij m'n Ascona haalbaar was op eze manier was -2,5. Verder ging eigenlijk niet doordat dan je schokbreker in de weg zit. Maar ik denk ook niet dat het heel zinvol is om nog negatiever te gaan.

Terug
Naar boven