• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

:) Even een korte update van de versnellingsbakwissel.

Omdat het buisdeel waarover het druklager schuift bij de toyotabak nogal wat korter is en het andere druklager eraf zou kunnen raken, of kantelen/schranken, heb ik een druklager van een Toyota MA61 (waar ook de bak van is) gekocht. Deze heeft een wat grotere inwendige diameter waardoor ik een schuifbus kon maken waar dit lager weer op past. Deze schuifbus is naar achteren ook wat langer (net als bij de Toyota). Lijkt me goed gelukt zo.

IMG_3428.jpg

De overgang van de koppelingshuis-aansluiting waar normaal een klein vierbakje tegenaan zit vond ik er bij deze wat grotere bak niet sterk genoeg uitzien. Ik zag een risico dat de bak van het koppelingshuis zou breken. Daarom heb ik vier 'spalkjes' gemaakt vanaf de stalen adapterplaat naar de bouten waar het koppelingshuis mee aan het blok zit. Twee aan de bovenkant en twee aan de onderkant.

IMG_3431.jpg

IMG_3432.jpg

Nu maar eens kijken of ik 'm erachter gemonteerd krijg (vast wel, maar hopelijk zonder al te veel tunnelverbouwing ;) )

je hebt ook het voordeel dat je een achteras en

een versnellingsbak hebt dat dergelijke vermogens

kan verdragen. ik zou het persoonlijk niet proberen

met een standaard opel as. ben je tevreden over

de vlotheid van het schakelen van je m3 versnellingsbak?

ben zelf ook nog aan het zoeken achter een goeie versnellingsbak

maar ben er ook nog niet uit welke (voor een cih)

@arrowboy wrote:ben je tevreden over

de vlotheid van het schakelen van je m3 versnellingsbak?

ben zelf ook nog aan het zoeken achter een goeie versnellingsbak

maar ben er ook nog niet uit welke (voor een cih)

Mijn E30M3 schakelt mooier dan ik had gedacht, maar ik weet wel dat dit sterk afhangt van de staat van de synchromeshen. Want ze schakelen niet allemaal even mooi (maar dat heb je natuurlijk altijd). Ik kan hem wel aanbevelen, dat zeker.

Ik heb daarnaast een schakelpook/mechanisme van een Z4 gemonteerd, waardoor de schakelweg van de relatief lange pook wordt verkort.

ik blijf het geweldig vinden, echt!

die schop bij lage toeren zal mede komen omdat je met TB's rijd denk ik he?

mijn LET begint pas bij 3000 toeren aardig te trappelen.... :wtf

Nou, de versnellingsbak zit eronder. Koppeling lijkt goed, aandrijfas zit ook goed. Bijna 3 liter olie erop. Ben nu ook echt benieuwd hoe ie het gaat doen.

IMG_3434.jpg

Ook de radiateur is gemonteerd en aangesloten. Koelvloeistof zit erop. Oliekoeler moest nu achter de vloeistof koeler omdat ik er anders met de slangen niet omheen kon.

IMG_3436.jpg

Nu alleen nog de aluminium collector nog achter de gasklephuizen schroeven en dan maar eerst weer eens proberen.

Als het een beetje werkt dan nog het gesloten luchtfilter me de koude lucht aanzuiging aanleggen.

Ja, ik hoop ook dat het nu een tijdje heel blijft, want het is nu wel behoorlijk wat werk geweest allemaal,.....maar wat gaaf zo :thumbup . Mega-Funfactor. Vanavond zo'n 120km mee rond getourd. Intussen ook met gesloten luchtfilter met koude lucht aanzuiging. Ook heel apart: je rijdt 1.800 toeren (geen centje pijn) en geeft gas en krijgt meteen een schop in je rug; net een moderne diesel, maar dan met een wat grotere toerenband.

IMG_3445.jpg

IMG_3446.jpg

@Ascona20E wrote:Rik

Weet jij toevallig welke versnelling dit is

kijk op de foto bij de pijl

img1460725711.jpeg

Foei, dat is al weer een tijdje geleden dat ik de mijne gereviseerd heb. Moet ik weer even goed nadenken....... :hmmz

Vooraf: Het eerste tandwiel op de gedeelde primaire as (daar waar de koppelingsplaat op zit; rechtsboven op de foto) zit vast op dit korte asdeel en draait altijd wanneer de koppeling niet ingetrapt is. Dit tandwiel maakt de secundaire as aan het draaien (die ik daar in de hand houd).

Volgens mij zit het dan als volgt, van links (cardanzijde) naar rechts (koppelingzijde) kijkende naar de secundaire as (die ik daar in m'n hand heb) zie je:

Kleine tandwiel helemaal links = 1e

Tweede nog kleinere tandwiel = achteruit (loopt in het aparte omkeertandwiel dat achter het rechthoekige dekseltje met 4 boutjes zit; staat hier niet op de foto)

Derde tandwiel van links = 2e EN DIE WIJST DE RODE PIJL AAN.

Vierde tandwiel van links = 3e

Vijfde (en grootste) tandwiel van links = 5e

In z'n 4 draait de primaire gedeelde as in 1 lijn en vind de aandrijving niet via de secundaire as plaats (deze draait wel mee maar geen van de genoemde tandwielen grijpen in).

Terug komend op je vraag. Ik zou dus zeggen de 2e versnelling.

Nog even ter illustratie (niet dat het daar nu ineens zo duidelijk van wordt ;) :

ZF-05.jpg

ZF-04.jpg

De exploded views kloppen niet 100% ben ik toen achter gekomen bij de revisie.

Ok dat wou ik weten omdat die tand wiel kapot is

We hadden verschillende bedrijven gemaild/gebeld voor dat tandwiel maar de meeste wilden ook weten welke versnelling dat was zo dat ze iets makelijker zoeken konden BEDANKT :D

trouwens die explorer klopt zeker niet 100% :D

@McLambo wrote:Zit de motorkap dan niet meer met die 'haak' vast die je vanonder je dashboard bediend?

Ja, bij mij zit ie ook nog met de originele haak (bij wedstrijd-auto's niet). Maar nu 'wakkelt' de motorkap niet meer zo bij hoge snelheden.

Terug
Naar boven