• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

wat een pech rik het zit niet mee zou zeker even olie verversen en je mag zeker van geluk spreken dat ie geen vloeistof slag heeft gemaakt hopen dat het straks met een andere druk regelaar weer opgelost is .

mijn coupe is ook niet goed meer van het ene op andere moment koppeling bijna weg kan hem bijna niet meer in de versnelling zetten is heel kort ook alles weer open maken :???: maar je blijf lachen :D ook al zit het soms tegen

Tja, ik heb intussen weer wat moed verzameld (en nog wat spulletjes).....en er staan meteen een aantal aanpassingen op stapel voor ik er ook maar een meter weer mee ga rijden.

Afgezien van de 'benzine-overstroming' waren er nog wel een paar onvolkomenheidjes, die ik eerst wil aanpakken:

- te weinig koelcapaciteit (voor circuit-werk)

- te hoge inlaattemperatuur na anderhalve ronde, waardoor pingelen; luchtinlaat zit op een veel te warme plek.

- veel te korte overbrenging, zelfs op een circuit als Assen; alleen GT en Strubben in 4e, rest in 5e en op veel stukken gewoon moeten liften i.v.m. Overtoeren.

Huidige status/planning:

- morgen arriveert koeler van een MB 190-2.5 16v

- luchtfilter naar linksonder achter keienvanger brengen (moet nog)

- toyota Aisin-Warner 57 versnellingsbak is nu middels stalen adapter plaat bevestigd aan koppelingshuis van Manta 1.8; was nog niet zo eenvoudig, maar is nu wel gelukt.

Leuk he Rik,Het ach dat past er zo in verhaal......

Het zit je iig niet mee zeg! :puke En het circuit verhaal valt ook niet mee zo te horen.

Ik hoop voor je dat het snel voor elkaar is Rik.en dat je "gewoon"een dag lang kan rijden.

Sterkte ermee maat!!

man het zit je zeker niet mee rik :shock:

wel een interresante versnellingbak keuze, ik heb er nooit van gehoord.

is dat net zo'n soort bak als een borg warner t5?

;) oh ja, het was niet alleen kommer en kwel daar op het TT-circuit, want hij gaat wel snoei-hard. Ik reed o.a. Tussen E46 M3 Cup-auto's die trainden voor de wedstrijd volgende week en daar kon ik prima tussen blijven rijden. Via toeschouwers op de pitmuur hoorde ik opmerkingen die kwamen van mensen die rondetijden van M3-cup rijders klokten in de trend van: "verd*mme die Ascona zit ook onder de 2 minuten!" Ziengs-cup 3-series en Golf Diesel Cup auto's stonden bij wijze van spreken stil. Leuk is dan vooral dat deze auto's vol met allerlei vleugels/spoilers, strepen, reclamestickers en dan rijdt daar 'gewoon' zo een oude Ascona tussendoor met kentekenplaten, bumpers en niets aan spoilers of wat dan ook.

Maar goed, er is nog wel wat te doen wil ie het echt een uur lang helemaal op vol gas moeten volhouden.... :thumb

@keesjanvanzanten wrote:wel een interresante versnellingbak keuze, ik heb er nooit van gehoord.

is dat net zo'n soort bak als een borg warner t5?

Onderaan pagina 17 van mijn topic staat wel een foto met wat vergelijkmateriaal wat betreft overbrengingen. Onderaan pagina 22 ook nog wat.

Het is een japanse bak gemaakt door Aisin. Zat in Europa in MK2 Supra's en op het zuidelijke halfrond in nog wel meer type Toyota's, maar dan vaak in de W58 uitvoering, waar de 5e nog een stuk langer (minder close ratio) is.

@rik Ophuis wrote:dan rijdt daar 'gewoon' zo een oude Ascona tussendoor met kentekenplaten, bumpers en niets aan spoilers of wat dan ook.

:wors :wors :wors :wors :wors

@voederbiet wrote:@rik Ophuis wrote:dan rijdt daar 'gewoon' zo een oude Ascona tussendoor met kentekenplaten, bumpers en niets aan spoilers of wat dan ook.

:wors :wors :wors :wors :wors

Maar waar HEEEEEL veel tijd en "liefde" ingestoken is/wordt :wors .

@rik Ophuis wrote:;) oh ja, het was niet alleen kommer en kwel daar op het TT-circuit, want hij gaat wel snoei-hard. Ik reed o.a. Tussen E46 M3 Cup-auto's die trainden voor de wedstrijd volgende week en daar kon ik prima tussen blijven rijden. Via toeschouwers op de pitmuur hoorde ik opmerkingen die kwamen van mensen die rondetijden van M3-cup rijders klokten in de trend van: "verd*mme die Ascona zit ook onder de 2 minuten!" Ziengs-cup 3-series en Golf Diesel Cup auto's stonden bij wijze van spreken stil. Leuk is dan vooral dat deze auto's vol met allerlei vleugels/spoilers, strepen, reclamestickers en dan rijdt daar 'gewoon' zo een oude Ascona tussendoor met kentekenplaten, bumpers en niets aan spoilers of wat dan ook.

Maar goed, er is nog wel wat te doen wil ie het echt een uur lang helemaal op vol gas moeten volhouden.... :thumb

Got Balls!!! :wors :wors

leuk om te horen dat ze zo verbaast zijn dat zo,n auto zonder erodinamica lekker mee rijd tussen de bmw geeft toch een goed gevoel :D :kewlpics

'Zoek de verschillen': 1x BMW E30-M3 Getrag bak met Manta 1.8 4-bak koppelingshuis (zojuist uitgebouwd) en 1x Toyota Supra MK2 Aisin W57 met dito koppelingshuis

IMG_3422_zps5c14d3b9.jpg

IMG_3423_zps51413c1f.jpg

IMG_3424_zpsb4e84365.jpg

IMG_3425_zpsf5d1b74b.jpg

De Getrag 265 bouwvorm is wat makkelijker aan het koppelingshuis te monteren omdat de prise-as een stuk langer is dan die van de Toyota; kan dus een fatsoenlijk dikke adapterplaat tussen zonder echt wat van het koppelingshuis hoeven af te frezen. Bij de Toyotabak zou er theoretisch maar 1mm plaat tussen kunnen, maar om er een 8mm dikke staalplaat tussen te zetten zou er dus eigenlijk 7mm van het koppelingshuis gefreesd moeten worden en dan blijft er maar erg weinig over. Ik heb hier 5mm van gemaakt (de lengte van het prise-aslagertapeind van de toyota is ook korter, waardoor het splinedeel eventueel ook tegen de krukas zou kunnen komen). Zo past het in ieder geval wel. Diameter prise-aslagertapeind is het zelfde en ik kan ook de koppelingsplaat van de Toyota gebruiken; past precies :) Druklager past ook exact over het buisdeel (ook 35mm); de buis is alleen wat korter.

In de tunnel ga ik niet veel ruimte over houden, met name aan de bestuurderskant is de Toyotabak nog wat dikker. Hij is wel wat lager dan de Getrag 265. De versnellingspook komt dadelijk 55mm verder richting het dashboard.

Deze Toyotabak heeft weer een schuif-spline aan de uitgaande kant, net als de Opel 265-bakken. Ik heb ook de aandrijfassen van de Supra erbij. Dit moet ik nog uitzoeken, maar afgezien van de afmeting van de kruiskoppeling lijkt de lengte al best goed....wordt vervolgd

Rik Ophuis: Classic Race Engineering TM :-) king:

Waar jij mee bezig bent; dat is echt rocket science op autogebied volgens mij... ik doe het je in ieder geval niet na! :wors

Zeg, die 265 heb je niet toevallig nog een CIH koppelingshuis bij voor marktplaats? :-)

@McLambo wrote:

Zeg, die 265 heb je niet toevallig nog een CIH koppelingshuis bij voor marktplaats? :-)

Wel een koppelingshuis met een complete ZF-bak er aan vast! En aandrijfas etc ;)

@McLambo wrote:Oeps, zo,n drukregelaar heb ik ook :shock: klaarliggen

Weet je zeker dat het exact dezelfde is?

Ik heb bij de eBay verkoper 'gereklameerd'. De reactie was kort:

-stuur onmiddelijk een nieuwe op

-in meer dan 500 verkopen nog nooit gebeurd

Echter,....

Ze hadden totaal geen belangstelling voor het defecte onderdeel en de vanochtend ontvangen vervangende BDR ziet er nogal een beetje anders uit:

- aluminium huis is nu mat i.p.v. gepolijst

- geen bramen meer binnen in de regelaar

- membraan past nu netjes binnen de behuizing

- nu een vlakke harde rubber ring als afdichting achter de blauwe plug i.p.v. O-ring bij de eerste (ongebruikelijk)

- andere boutjes

- veel kortere stelbout

Ik vermoed dat de eerste heel ergens anders is gemaakt .......en dat ze heel goed weten wat er aan de hand was (anders zou je toch graag het defecte deel voor onderzoek retour ontvangen wanneer dit nooit gebeurt).

Uitgangspunt is dat de motor weer gaat draaien op het DTA S40 motormanagement.

Plan van aanpak voor de ombouw naar Saab B204L, zoals ik dat nu voor ogen heb:

1. Motor demonteren: lagers controleren/vernieuwen, kop verwijderen.

2. Klepveren vervangen door Volvo T5 klepveren (i.v.m. hogere toerentallen).

3. Distributiegedeelte controleren en zonodig delen vernieuwen.

4. Eventueel balansassen-ketting en geleiders verwijderen; balansassen zelf laten zitten i.v.m. oliekringloop (wil ik me nog nader over informeren).

5. Carterpan (ver)maken; ongeveer zoals Manta 1.8 of Ascona-B Diesel. Inclusief olieaanzuigbuis en slingerschot.

6. Motor als rompmotor weer opbouwen.

7. Price-as toplager monteren (Manta 1.8 )

8. Sterkere drukgroep zoeken/monteren. Is wat maatvoering exact het zelfde als die van c20XE met plat vliegwiel. Is er misschien een versterkte drukgroep voor een c20LET met een plat vliegwiel?

9. Z20LET uitbouwen :cry

10. Rompmotor met gemonteerde carterpan tegen koppelingshuis Manta1.8/Aisin W57 inhangen. Daarna motorsteunen inmeten/maken.

11. Welk inlaatsysteem; 'origineel' Saab 900NG- of 9000 inlaatspruitstuk met gasklephuis (omgelast), of 45mm TB's tegen Weber spruitstukken. Dit laatste heeft mijn voorkeur, maar volgens mij zijn er geen kant en klare spruitstukken voor te koop. Wellicht zelf maken van inlaatspruitstuk van zelfaanzuigende 9000-16V :hmmz .

12. Geschikte turbolader zoeken/bezorgen; een eventuele kandidaat heb ik al: een CT26 Toyota van een 1993 Supra 7MGTE.

13. Uitlaatspruitstuk maken.

14. Thermostaathuis deksel slangaansluiting 90 graden verlassen dan wel zelf maken.

15. Radiateur 90 graden draaien, zodat warm-in rechts boven komt en koud-uit links onder.

16. Down pipe maken.

17. Radiateur slangen en turbo-/intercooler slangen aanleggen.

18. Positie oliefilter verplaatsen middels adapterplaat.

19. Multiriem loop/lengte bepalen.

20. Opname steunpunt aandrijfas Saab FWD van dynamosteun afslijpen (done)

21. Dwarsrib uit binnenkant motorkap verwijderen, of Diesel motorkap gebruiken. I.v.m. hogere motorblok Saab.

En er zullen nog wel wat zaken naar boven komen voor ie het echt doet.

;) Maar ik zie het wel zitten. Ik moet ook zeggen dat dit blok echt oerdegelijk over komt. Simpel en goed doordacht.

By the way, ik heb hem al helemaal uit elkaar. Paar fotos volgen nog wel.

Oh kijk eens ff!ziet er erg goed uit,

Zelfs de hoonstrepen staan er nog in.

Ga je de z20let nog maken/nazien wat daar het probleem was?

:thumbup Normaal kun je de letters op de zuigers niet meer lezen zonder er eerst met een schuurpapiertje overheen te gaan.

Idd erg fris zo.

Terug
Naar boven