Uitgangspunt is dat de motor weer gaat draaien op het DTA S40 motormanagement.
Plan van aanpak voor de ombouw naar Saab B204L, zoals ik dat nu voor ogen heb:
1. Motor demonteren: lagers controleren/vernieuwen, kop verwijderen.
2. Klepveren vervangen door Volvo T5 klepveren (i.v.m. hogere toerentallen).
3. Distributiegedeelte controleren en zonodig delen vernieuwen.
4. Eventueel balansassen-ketting en geleiders verwijderen; balansassen zelf laten zitten i.v.m. oliekringloop (wil ik me nog nader over informeren).
5. Carterpan (ver)maken; ongeveer zoals Manta 1.8 of Ascona-B Diesel. Inclusief olieaanzuigbuis en slingerschot.
6. Motor als rompmotor weer opbouwen.
7. Price-as toplager monteren (Manta 1.8 )
8. Sterkere drukgroep zoeken/monteren. Is wat maatvoering exact het zelfde als die van c20XE met plat vliegwiel. Is er misschien een versterkte drukgroep voor een c20LET met een plat vliegwiel?
9. Z20LET uitbouwen :cry
10. Rompmotor met gemonteerde carterpan tegen koppelingshuis Manta1.8/Aisin W57 inhangen. Daarna motorsteunen inmeten/maken.
11. Welk inlaatsysteem; 'origineel' Saab 900NG- of 9000 inlaatspruitstuk met gasklephuis (omgelast), of 45mm TB's tegen Weber spruitstukken. Dit laatste heeft mijn voorkeur, maar volgens mij zijn er geen kant en klare spruitstukken voor te koop. Wellicht zelf maken van inlaatspruitstuk van zelfaanzuigende 9000-16V :hmmz .
12. Geschikte turbolader zoeken/bezorgen; een eventuele kandidaat heb ik al: een CT26 Toyota van een 1993 Supra 7MGTE.
13. Uitlaatspruitstuk maken.
14. Thermostaathuis deksel slangaansluiting 90 graden verlassen dan wel zelf maken.
15. Radiateur 90 graden draaien, zodat warm-in rechts boven komt en koud-uit links onder.
16. Down pipe maken.
17. Radiateur slangen en turbo-/intercooler slangen aanleggen.
18. Positie oliefilter verplaatsen middels adapterplaat.
19. Multiriem loop/lengte bepalen.
20. Opname steunpunt aandrijfas Saab FWD van dynamosteun afslijpen (done)
21. Dwarsrib uit binnenkant motorkap verwijderen, of Diesel motorkap gebruiken. I.v.m. hogere motorblok Saab.
En er zullen nog wel wat zaken naar boven komen voor ie het echt doet.

Maar ik zie het wel zitten. Ik moet ook zeggen dat dit blok echt oerdegelijk over komt. Simpel en goed doordacht.
By the way, ik heb hem al helemaal uit elkaar. Paar fotos volgen nog wel.