Nou.......dat is nog steeds een probleem. Ik weet intussen wel dat de oliepomp teveel speling heeft.
Voordat ik de tandwielen heb verwijderd heb ik eerste de speling tussen de buitenste ring en het huis gecontroleerd; zou volgens de Haynes manual 0,03-0,08mm moeten zijn. Ik kan er een voelermaat van 0,15mm tussen steken

; niet goed dus.
Nu is het natuurlijk de vraag waar de meeste slijtage zit; in het huis of op de ring?
Ik heb thuis niet het geschikte meetgereedschap om de buitenring te meten; volgens de schuifmaat ca. 103,9mm. Daarna met een schroefmaat gemeten: 103,89mm.
Ik weet nog niet of dit te verhelpen is met twee nieuwe tandwielen of dat het huis (distributiehuis) is uitgesleten...en of dit dan DE oorzaak is, of dat er ergens anders in de motor misschien toch overmatige speling aanwezig is (?). De overstort plunjer is het niet, die is gaaf en dicht wel af.
Ik heb ook de koppelingen van de olieslangen vervangen door rechte koppelingen met een grotere doorlaat en de sandwichplaat met thermostaat laten vervallen om daar de weerstand te verkleinen. Resultaat 0.
Wanneer de motor koud is, is er niets aan de hand. De eerste paar minuten is de oliedruk mooi stabiel wanneer ie stationair loopt (3-3,5bar), maar wanneer ie op bedrijfstemperatuur komt loopt dit steeds verder terug tot ca. 1 bar nog zonder te rijden. Wanneer je een beetje gaat rijden blijft er stationair nog maar 0,5-0,6bar over. Wanneer je echt gaat trappen ga je de hydro stoters horen en gaat de lamp aan :shock: . Te bedenken dat ik er al 10W50 synthetisch op heb terwijl standaard 5W30 geadviseerd wordt. Ik heb nog geluk gehad dat het die vrijdag op Assen pijpenstelen regende en ik niet echt voluit kon gaan, anders ben ik bang dat het meteen al helemaal fout afgelopen was.
Ja, ik moet toegeven dat ik hier niet echt vrolijk van wordt.
Het ziet er naar uit dat de hele motor er weer uit moet en helemaal gedemonteerd moet om de oorzaak te achterhalen (lagerschalen?). Moet ik eerst nog wel weer moed voor verzamelen, want na al het werk valt me dit nu wel 'wat' tegen. Zit nog niet erg mee na jaren een goeie ouwe CIH (c20XE, z20LET en Saab B204)
Oh ja, even dat kleine beetje rook na een tijdje stationair draaien is zeer waarschijnlijk een versleten turbo; dat kan ik nog wel hebben, maar die motor vind ik echt een stukje minder.