Nou,..... waar zal ik eens beginnen.
Heel kort samengevat -ben ik bang- dat ik nog steeds een oliedrukprobleem heb. Misschien eentje die bij normaal straatgebruik tot stevig doorrijden niet tot problemen leidt, maar op het circuit is toch een heel ander verhaal - ben ik nog steeds bang voor -.
Na de nieuwe krukas, lagers afdichtingen nog steeds het verschijnsel dat na starten van koude motor eerst
stationair 4 bar tot bedrijfstemperatuur stationair (zonder te rijden) naar 1,7 bar en 2,5 bar bij krap 2.000 rpm Dient wel opgemerkt dat de getalwaarden niet al te letterlijk moeten worden genomen omdat de toerenteller wat teveel aangeeft (5-10%) en de nauwkeurigheid van de druksensor/uitlezing weet ik al helemaal niet.
Vanmiddag ook nog maar een nieuwe set oliepomptandwielen en deksel gemonteerd (weggegooid geld helaas), want ook dit heeft helaas niets gebracht.
Maar dit is wat ik zie verlopen......
Motor koud (18 grad) ca. 1200rpm: ca. 4 bar
Na een paar minuten stationair (55-60 grad) ca. 1200rpm: ca. 2.8 bar
Koelvloeistof op bedrijfstemperatuur (75-80 grad) nog steeds stationair: 1.6-1.7 bar
Daarna ben ik een stukje stevig gaan trappen, zo'n 20 minuten waarbij de olie dan ook iets warmer wordt.
Resultaat: 1200rpm 1.2-1.3 bar
Bij
2000 rpm, of misschien wat minder in werkelijkheid i.v.m. afwijking toerenteller: ca. 2.2 bar
Nou :?: hoe beoordelen jullie deze situatie (olie is volsynt 5W40)?
Ik had gehoopt op meer overtuigende getalwaarden; ben nog niet echt blij.
Misschien gaat ie het overleven op een goede 10W60, maar mooi vind ik het niet zo.
De 19T doet het trouwens prima. Hiermee lijkt de toerenband nog wat meer 'opgerekt'