• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

die zijn je wel ff mooi tegenmoet gekomen zeg!

dat gaat soms wel eens anders op een sloop :vertag

lagers waren wel echt weg zeg :shock:

als ik jou was zette ik er ook een nieuwe oliepomp op.

je hebt nu alles los liggen en ik ging het risico niet lopen om het zaakje er weeeeeer uit te moeten halen :thumb

suc6 met de opbouw en hopelijk zien we ons dat eindelijk eens Am Ring dit jaar king:

ben echt blij voor je dat je na

al die pech toch eens een meevaller hebt.

vind het wel eerlijk van die mensen met hun tegemoetkoming.

wens je alvast veel suc6. :thumb

kijk dat is service daar kunnen sommige bedrijven een puntje aan zuigen

lekker kan je weer niuwe spullen in bouwen top nu weet je dat dat in orde is sucses met het opbouwen :thumb

Kijk dat is dik voor mekaar, zal iig goed naar de oliepomp en je overdruk

ventiel kijken. En als je het niet vertrouwd vervangen, omdat je toch

alles los hebt nu. Succes dr mee.

De axiale speling van de oliepomp is keurig binnen tolerantie, daar is niets mis mee. De overdruk plunjer en zitting mankeert ook niets aan. Het lag absoluut aan de te grote spelingen in de krukaslagerschalen. Daar ben ik wel van overtuigd nu.

De nieuwe krukas zit er al weer in.

Ik moet nu nog een paar 'pluggen' / bussen maken die de olietoevoer naar de balansassen afblinden. De balansassen komen er niet meer in. Naar Zweeds advies; ja er lezen/kijken intussen ook Zweedse liefhebbers mee die zo'n Saab motor in een Ascona-B hebben zitten. Via het Nederlandse Saabforum mee in contact gekomen. Ze maken overigens ook gretig gebruik van mijn modificaties aan de Ascona om wat meer geweld aan te kunnen. Erg leuk vind ik.

- http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=324617" onclick="window.open(this.href);return false;

Nogmaals mijn complimenten voor je doorzetting vermogen........ :thumb

Nu "snel"afmonteren en hopelijk lekker genieten. :jerry

Keep up the good work :afro

Zo, de motor zit weer zo goed als dicht.

Heb de balansassen er nu uit gelaten (scheelt weer wat bewegende delen, lagerpunten, olieafnamepunten). Voor het comfort heb ik 'm toch niet 😉 .

De achterste glijlagerbussen 9mm verder naar achteren geschoven, zodat de oliekanalen daar geblokt zijn. Aan de voorkant heb ik de vrij nauwkeurig passende lichtmetalen lagerpunten gewoon weer geplaats (met vloeibare pakking ertussen) en in de olieboringen M5 getapt/imbusboutje erin met borgmiddel. Het astapje zonder omleid-kettingwiel ook weer geplaatst en oliegaatje dicht gelast. Het oliekanaaltje van de balansas-kettingspanner is afgeblind met een plaat. Nu kan er geen olie onbedoeld ontsnappen.

Er komt nog iets nieuws aan:

Nu zit er bijna van alle merken iets op haha, super project.

En als de oliepomp binnen de tolerantie's zit en de plunjer is

goed dan kan het haast niet anders dat hij de druk verloor door

de te grote speling. Daar kan dan geen 1 pomp aan pompen haha.

Succes dr mee.

Hey why have you changed the angle of the stop on the a-arm? it is just to the rim should not take the shock absorber? //Erik

@nygge wrote:Hey why have you changed the angle of the stop on the a-arm? it is just to the rim should not take the shock absorber? //Erik

Hi Erik,

That is only because the Bilstein shocks (that I like) are to long fully extended when you use very stiff springs on a rather lowered car (for tarmac racing). For the same reason I moved the upper shock suspension up as far as I could (just not hitting the inside of the engine hood). This is to asure that the stroke of the shocks are in a better working area.

If you do not plan to have it lowered that much, or using shorter shocks like yellow Koni's then you should not make this change. When you plan to use it on graffel roads / rally-ing then you should not either.

Regards,

Rik

@nygge wrote:Hej i have yellow koni should i do that ?

That is a personal decision. Of course yellow Koni's are already much better shocks than a lot of others. Some people favour these above anything else. They are certainly not bad. If I am not wrong only the extracting stroke is damped, not the in going stroke. You can adjust the orifice and make them (to) hard.

The good thing is that they have short ones for Ascona/Manta's that allow lowering about 80mm.

Nou,..... waar zal ik eens beginnen.

Heel kort samengevat -ben ik bang- dat ik nog steeds een oliedrukprobleem heb. Misschien eentje die bij normaal straatgebruik tot stevig doorrijden niet tot problemen leidt, maar op het circuit is toch een heel ander verhaal - ben ik nog steeds bang voor -.

Na de nieuwe krukas, lagers afdichtingen nog steeds het verschijnsel dat na starten van koude motor eerst stationair 4 bar tot bedrijfstemperatuur stationair (zonder te rijden) naar 1,7 bar en 2,5 bar bij krap 2.000 rpm Dient wel opgemerkt dat de getalwaarden niet al te letterlijk moeten worden genomen omdat de toerenteller wat teveel aangeeft (5-10%) en de nauwkeurigheid van de druksensor/uitlezing weet ik al helemaal niet.

Vanmiddag ook nog maar een nieuwe set oliepomptandwielen en deksel gemonteerd (weggegooid geld helaas), want ook dit heeft helaas niets gebracht.

Maar dit is wat ik zie verlopen......

Motor koud (18 grad) ca. 1200rpm: ca. 4 bar

Na een paar minuten stationair (55-60 grad) ca. 1200rpm: ca. 2.8 bar

Koelvloeistof op bedrijfstemperatuur (75-80 grad) nog steeds stationair: 1.6-1.7 bar

Daarna ben ik een stukje stevig gaan trappen, zo'n 20 minuten waarbij de olie dan ook iets warmer wordt.

Resultaat: 1200rpm 1.2-1.3 bar

Bij 2000 rpm, of misschien wat minder in werkelijkheid i.v.m. afwijking toerenteller: ca. 2.2 bar

Nou :?: hoe beoordelen jullie deze situatie (olie is volsynt 5W40)?

Ik had gehoopt op meer overtuigende getalwaarden; ben nog niet echt blij.

Misschien gaat ie het overleven op een goede 10W60, maar mooi vind ik het niet zo.

De 19T doet het trouwens prima. Hiermee lijkt de toerenband nog wat meer 'opgerekt'

hij zou rond de 2,7bar moeten hebben bij 2000 toeren volgens Autodata.

als ik dan rekening houd met wat afwijking van de toerenteller zou dit toch redelijk over een komen.

en anders toch die 10W60 misschien eens erin gooien??

p.s je hebt er ook nieuwe lagers in zitten toch he?

is het dan wel verstandig om meteen flink te gaan trappen?? :shock:

@GSI Racer wrote:

p.s je hebt er ook nieuwe lagers in zitten toch he?

is het dan wel verstandig om meteen flink te gaan trappen?? :shock:

Wanneer alles netjes past en de juiste oppervlakteruwheid heeft dan zie ik het nut van 'inrijden' niet zo. Ik ben eerder geneigd te beweren dat wanneer er iets niet goed zit dan gaat ie toch wel stuk, rustig inrijden of niet.

Nieuwe auto's worden ook niet meer ingereden (oke, sommigen/velen blijven het gewoon altijd doen; 20.000km per jaar inrijden ;) )

Ik zou iig die 10w60 proberen. En weet je zeker dat je van je oliedruk meter

aan kan. Anders kun je hem eens vergelijken met een oliedrukmeter op het

motorblok.

Terug
Naar boven