• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

Hopelijk vanavond aangepaste carterpan (aanzuigbuis/korf). Dan proberen en kijken of het verschil maakt (zonder vooras nog te monteren de motor laten warmdraaien). Ik durf er bijna niet meer op te hopen.....en ik kan het ook niet echt verklaren wanneer het dit zou zijn. Hoogstens dat door dunnere warmere olie de interne lek in de oliepomp (via de zijkant van de tandwielen) toeneemt, waardoor het zuigende vermogen afneemt. Mijn langere aanzuigbuis met dus meer weerstand zou daardoor dan een probleem moeten worden.

Want normaal gesproken geldt: warmere olie = dunnere olie = lagere leidingweerstand (zou juist beter aan te zuigen moeten zijn)

Laag toerental = weinig flow = lage leidingweerstand (zou juist minder problematisch aan te zuigen moeten zijn; echter probleem juist bij lage toerentallen, terwijl bij hoge toerentallen = hoge flow = hoger leidingweerstand doet ie het wel).

Ik kan het alleen verklaren als de toenemende interne lek via de zijkanten van de tandwielpomp het zuigende vermogen van de pomp gaat beperken.....

We zullen zien

Ik heb geen zin om alle artikelen door te nemen, maar wil toch even een vraagje plaatsen, geen idee of je dat al bekeken hebt of niet.

Het overdrukventiel van de oliepomp, heb je dat al bekeken of zwaarder afgesteld?

Bij CIH's drukken we er vaak een extra ring in of 2 om wat meer druk in het systeem te krijgen bij de lagere toerentallen.

@henk 400rr wrote:Het overdrukventiel van de oliepomp, heb je dat al bekeken of zwaarder afgesteld?

Bij CIH's drukken we er vaak een extra ring in of 2 om wat meer druk in het systeem te krijgen bij de lagere toerentallen.

Dat is al een aantal keer gecontroleerd, maar ik begrijp zo even niet hoe je een hogere druk zou kunnen bereiken bij een laag toerental door een veerveiligheid hoger af te stellen; hij haalt de ingestelde openingsdruk sowieso niet.

Volgens mij werkt dat niet zo. Die veerveiligheid wordt pas aangesproken wanneer de ingestelde druk/veerkracht overschreden wordt (omdat ie de koude/dikke olie niet kwijt kan en/of bij hoge toerentallen).

Vriend van mij had ook nog een tip... Heb je het oliefilter al eens vervangen door een ander type? of compleet gebypassed?

Hij had met een dergelijk los filterhuis een probleem met het filter dat mer er bij adviseerde, vanaf het moment dat hij een ander filter ging gebruiken was de oliedruk een stuk beter. :???:

Hey has extra holes for upper stem wrist but my stödamparfäste will not fit now, you've moved up the holes for the bumper? Sincerely erik

@nygge wrote:Hey has extra holes for upper stem wrist but my stödamparfäste will not fit now, you've moved up the holes for the bumper? Sincerely erik

Do you mean the upper ball joints that are direct under the shock absorber?

In this topic on page 8 (8 october 2011) I described this. I solved this by buying different ball joints that are not as high on the upside. Otherwise you will have to move the mounting holes a little upwards.

IMG_2761.jpg

IMG_2762.jpg

IMG_2764.jpg

:D Pffft! Het oliedrukprobleem lijkt nu echt opgelost.

Een compleet nieuw aanzuigtraject in de carterpan gemaakt. Andere grotere aanzuigkorf met een grovere maaswijdte (van een Ford) en het leidingwerk 1" / 33mm uitwendig / 30mm inwendig. Vooraf afgelast met backinggas. Alle ruimte genomen die er was.

Dit keer 'voor de verandering' de vooras laten zakken en hiermee zo ook test gedraaid.

Motor opgehangen...

Na een half uurtje draaien nu ca. 2,0 bar bij 1.120rpm

Bij 2.000rpm nu 3,0bar (volgens Saab 2,7 bar).

Volgende lijkt er dus aan de hand geweest: door dunnere warmere olie neemt de interne lek in de oliepomp toe (via de zijkant van de tandwielen), waardoor het zuigende vermogen afneemt. Mijn langere aanzuigbuis met dus meer weerstand werd dan op een gegeven moment een probleem bij een laag toerental van de pomp/motor.

Het zou mooi zijn als het probleem nu echt is opgelost je hebt er al zoveel problemen mee gehad echt doorzettingsvermogen heb je ;) super

Dat is mooi! Ziet er weer goed uit! Het is dus net als snorkelen met een te lange snorkel. Op een gegeven moment moet de diameter vergroot worden, anders krijg je geen zuurstof.

Ben op dit moment de vooras weer aan het monteren. Als er geen gekke dingen gebeuren ga ik hem zondag 30 juni meteen 'uitlaten' op Spa Francorchamps tijdens een Driving Experience dag aldaar.

Kan het niet afwachten,.....eindelijk weer.

Mooi Rik.....EN WAAG HET NOOIT MEER OM HEM/HAAR TE KOOP TE ZETTEN :fy1 :swear :wtf ........Dussss

Hahaha Nee geintje Rik,Ik hoop dat het nu klaar is....

We wachten in spanning af :thumb

Ik hoop dat je het zo voor elkaar hebt, maar je hebt de olie denk ik nog niet echt heet gehad.... kun je dat niet simuleren?

@McLambo wrote:Ik hoop dat je het zo voor elkaar hebt, maar je hebt de olie denk ik nog niet echt heet gehad.... kun je dat niet simuleren?

Klopt, maar hij heeft wel bijna een uur gelopen en ik weet wel heel zeker dat de druk nu gewoon een heel stuk hoger is. Maar je hebt gelijk, de praktijk zal het uitwijzen.

Ik zal duimen voor je!

Is die overgang van de aanzuigbuis via carterbodem naar het blok ook goed afgedicht rondom? zodat je daar geen druk verliest?

Overigens: wat is backinggas?

Terug
Naar boven