@RacesconaB204 wrote:Nieuw projectje bedacht dat nu in de voorbereidingsfase is en waarvan de uitvoering in de komende 'winterstop' gepland is.
Aanleiding is het feit dat ik toch vrij regelmatig voorwiellagerspeling oploop cq. voorwiellagers moet vervangen na circuitwerk. Een paar grotere sterkere lagers zouden welkom zijn. Eerste gedachte was om te bouwen naar 5x120 met Commodore-B fusees/naven. Hier zitten nog wel een aantal haken en ogen aan (niet onoplosbaar, maar ook zeker niet plug and play). Bijv. ervoor zorgen dat de stuurarmpje correct worden, remklauw/remschijf bevestiging opnieuw uitdokteren, impact hogere fusee op camper......
Ik had wel eens wat opgevangen over het toepassen van Ford Granada voorwielophanging onderdelen (?), maar het hoe of wat ????. Intussen ben ik daar wel achter (zie topic "Ombouw naar 5x120").
Ik heb me voorgenomen om in ieder geval Ford Granada fuseestukken te gaan gebruiken. Moet ik nog kijken hoe ik op een verstandige manier op 5x120 steek uitkom; Commodore naven, of Granada naven aanpassen of nieuwe maken.
Het positieve effect op de draagarm geometrie bij een lage auto spreekt me erg aan. Waarschijnlijk krijg ik binnenkort een setje Granada spullen; dan eerst maar eens meten/vergelijken.
Tja,.....ik heb nu die mooie Ford Granada Fusees met astap (die een stuk hoger zitten). Deze zijn nu eigenlijk 'te' plug and play voor mijn oorspronkelijke idee om met grotere wiellagers te gaan rijden. Wat is namelijk het geval: volgens mij passen de originele Ascona/Manta-B voorwielnaven 1-op-1 op de Granada fusees met astap. Granada's hebben exact dezelfde voorwiellagers als Ascona/Manta-B en ook de onderlinge afstand is gelijk. Sommigen zullen dit misschien een groot voordeel vinden....
Onderste conische boring voor fuseekogel en spoorstangeind zijn ook gelijk. Alleen de conische boring van de bovenste fuseekogel is groter bij een Granada (misschien M14x1,5 fuseekogel van BMW X5 E53 vooras boven nemen)....en natuurlijk de bevestiging van de remklauwen is anders.
Geeft toch ook te denken, wanneer zo'n zware Granada (zelfs één van de wat robustere onder de Fords naar mijn idee) het ook moet kunnen doen met dit soort lagers..... :hmmz
Ik heb voordat ik naar de Nordschleife ging ook nog even al het standaard wiellagervet (max 120-130°C) vervangen voor een soort die een veel hogere temperatuur bestendigheid heeft (Kroon oil Labora). Wellicht is dit afdoende; moet ik nog controleren.
Zie:
http://www.kroon-oil.com/nl/product...cht-transport/kroon-oil-vetten/labora-grease/" onclick="window.open(this.href);return false;