• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

@louwe 16 klepper wrote:@RacesconaB204 wrote:Ik had nog steeds standaard rubber bussen in de onderste langsdragers (Rekord-E) van de achteras. In Europa werden voor zover ik wist hiervoor geen massieve PU-bussen verkocht.

Hier gaat het om:

de achterste

de voorste

en dit komt er nu voor in de plaats:

Massieve PU-bussen van Whiteline uit Australie (worden in Australie gemaakt door Nolathane). In Australië hebben ze 'Opel Rekord's met V8 motoren; heten daar Holden Commodore en daar wordt wel mee geracet daar. Technisch zijn ze vrijwel identiek aan onze oude Opels (in ieder geval de wielophanging).

De voorste (kleine) bussen zijn van het type: W61024

De achterste (grote) bussen zijn van het type: W61079

Meer info via website: http://www.whiteline.com.au" onclick="window.open(this.href);return false; (ook Europese/NL leveranciers)

Ik zal dit ook nog wel even posten bij Rekord/Commodore

stond ook al in het topic van "manta-aero"

zelf had ik deze bussen al eens uit teflon gedraaid

met de zelfde reden dat ze toen nog nergens leverbaar waren

en nylon nog harder dan teflon is ;)

Ik heb zelf gedraaide teflon bussen in/op mijn panhardstang, maar nadat ik een keer dwars tegen een rand aan gleed zit er wel ruimte in. Volgens mij was dit met PU niet het geval geweest. De teflon bussen gaan er uit, en worden bij mij iig vervangen door Pu. Nu moet ik er wel bij zeggen dat iets raken natuurlijk de bedoeling niet is maar toch......

@2000 wrote:

Ik heb zelf gedraaide teflon bussen in/op mijn panhardstang, maar nadat ik een keer dwars tegen een rand aan gleed zit er wel ruimte in. Volgens mij was dit met PU niet het geval geweest. De teflon bussen gaan er uit, en worden bij mij iig vervangen door Pu. Nu moet ik er wel bij zeggen dat iets raken natuurlijk de bedoeling niet is maar toch......

teflon bussen komt op den duur altijd speling in (gaan rammelen), vanwege de eigenschap van teflon dat het 'kruipt' (onder langdurige belasting gewoon uitwijkt). Is niet elastisch op de lange duur. Het heeft wel een heel lage wrijvingscoefficient, maar je zult vaak moeten wisselen. Bij PU is dit niet het geval, gaat veel langer mee.

Winterprojecten ;)

Twee elektrische stuurbekrachtigingen RHD (rechts gestuurde corsa-b met losse ECU en eentje van een corsa-c met aangebouwde ECU). Maar eens kijken welke ik het meest geschikt acht (die van een corsa-b lukt in ieder geval):

Twee complete wielnaven 5x120 (volgens mij Irmscher) aan standaard Ascona/manta fusee met astap; dus met kleine/originele wiellagers:

Zit wel een groot verschil in waar de remschijf gemonteerd is; veel verder naar binnen toe. Vergt dus een andere 'hoogte' remschijf i.v.m. originele naaf. Of het wat uitmaakt in spoorbreedte moet ik nog controleren.

Misschien van beide ombouw maar aparte topics maken. Deze wordt wel erg groot intussen :hmmz

Die stuurbekrachtiging staat ook nog steeds in de planning bij. Heb bij de Irmscher naven ook weleens gezien, dat ze bevestiging van de remschijf hebben afgedraait, zodat ze normale remschijven kunnen gebruiken. Alhoewel het lijkt alsof ze niet massief zijn de naven, zitten er tussen de bouten, "gaten"? Deze naven zijn trouwens ook niet gemakkelijk te krijgen!

Is dit de uiteindelijke oplossing, of ga je toch proberen om de commodore fusee's te gebruiken met evt. andere of aangepaste stuur armpjes?

@Manta-aero wrote:Die stuurbekrachtiging staat ook nog steeds in de planning bij. Heb bij de Irmscher naven ook weleens gezien, dat ze bevestiging van de remschijf hebben afgedraait, zodat ze normale remschijven kunnen gebruiken. Alhoewel het lijkt alsof ze niet massief zijn de naven, zitten er tussen de bouten, "gaten"? Deze naven zijn trouwens ook niet gemakkelijk te krijgen!

Is dit de uiteindelijke oplossing, of ga je toch proberen om de commodore fusee's te gebruiken met evt. andere of aangepaste stuur armpjes?

Deze naven zijn inderdaad 'hol' / niet massief; afdraaien is hier dus geen oplossing omdat je dan geen draadgaten voor de bevestiging overhoudt. BMW remschijven die gewoon over de wiel tapeinden gaan zou misschien ook kunnen, maar ik wil het afgeveerde gewicht liever zo laag mogelijk houden........

De eindoplossing die ik nu voor ogen heb is een combinatie (hoe kan het ook anders ;) )

# Ford Granada fusee met astap

# Deze Irmscher 5x120 naven

# Remschijven en klauwen nog te bepalen

Komen die lagers dan redelijk overeen, of wil je die lagers van de granada pasmaken in de Irmscher naven? Ik heb ook weleens gekeken maar er zijn geen lagers (voor zover ik kon vinden) die op de granada astap passen en dan bijvoorbeeld in de commodore naaf.

@Manta-aero wrote:Komen die lagers dan redelijk overeen, of wil je die lagers van de granada pasmaken in de Irmscher naven? Ik heb ook weleens gekeken maar er zijn geen lagers (voor zover ik kon vinden) die op de granada astap passen en dan bijvoorbeeld in de commodore naaf.

Wiellagers en onderlinge afstand tussen binnenste en buitenste lager is van een Granada gelijk aan Ascona/Manta-B :thumb je kunt dus originele lagers gebruiken zolang je Ascona/Manta-B, of Irmscher naven gebruikt.

Wil je Commodore naven gebruiken dan wordt het een ander verhaal. Hier zitten grotere lagers in voor ook een wat grotere astapdiameter dan Ascona/Manta-B & Granada.

Bij Commodore naven moet je dus ook een fusee met dikke astap van een Commodore gebruiken,omdat je anders een niet te overbruggen maatverschil in lagers hebt (ben niet zo'n voorstander om bussen op de astap te gaan persen; dit is toch best een veiligheidskritisch onderdeel)

Hey what are your brake master cylinder and servo? how big are the rear brakes?

Did you have a home-steel strut before the manta axle? / / Erik

@nygge wrote:Hey what are your brake master cylinder and servo? how big are the rear brakes?

Did you have a home-steel strut before the manta axle? / / Erik

Master brake cylinder and servo are series / standard Ascona/Manta-B (20,6mm)

Rear discs are series Volvo 240 (281mm)

If you mean the tube in front of the series rear axle with the drive shaft inside; yes, I exchanged the light metal alloy tube for a steel tube (fortunately, because one day the forged steel drive shaft broke on the race track).

:-D De Ascona doet het nu echt goed met de Saab-motor.

Afgelopen zondagavond al wat rondjes gereden op de Nordschleife van de Nürburgring en maandag 23 september tijdens de trackday heel wat rondjes (max 5 achter elkaar want dan moest er weer getankt), waarbij de auto op het lange rechte stuk, waar ook de op- en afrit is niet de kans kreeg om 'bij te komen'. In tegendeel....

Hier een rondje voor een indruk

" onclick="window.open(this.href);return false;

Geen enkel probleem :thumbup

Altijd leuk om hier mee te lezen.

En als je de snelheid in beeld zou brengen doe dan meteen een extra binnenspiegel, kunnen we naar achter mee kijken :jerry

Hello may thank for all the tips they received, the springs, the mb w123 front springs cut in half? what did you have for springs back when you had opel shoulder?

Extra kränghämmaren rear is from mantaA? Sincerely, Erik

@nygge wrote:Hello may thank for all the tips they received, the springs, the mb w123 front springs cut in half? what did you have for springs back when you had opel shoulder?

Extra kränghämmaren rear is from mantaA? Sincerely, Erik

Yes, I did end up with exactly half of a W123 front spring. This was for racing on tarmac. If you plan to have a more rally-type Ascona then you might have them a bit longer.

In the rear I used shortened springs that are original in the front of an Ascona/Manta-B.

The extra anti-rollbar on the rear axle is also from an Ascona/Manta-B I think, but from very early types 1976->? I am not quite sure.

@RacesconaB204 wrote:Ik had nog steeds standaard rubber bussen in de onderste langsdragers (Rekord-E) van de achteras. In Europa werden voor zover ik wist hiervoor geen massieve PU-bussen verkocht.

Hier gaat het om:

de achterste

de voorste

en dit komt er nu voor in de plaats:

Massieve PU-bussen van Whiteline uit Australie (worden in Australie gemaakt door Nolathane). In Australië hebben ze 'Opel Rekord's met V8 motoren; heten daar Holden Commodore en daar wordt wel mee geracet daar. Technisch zijn ze vrijwel identiek aan onze oude Opels (in ieder geval de wielophanging).

De voorste (kleine) bussen zijn van het type: W61024

De achterste (grote) bussen zijn van het type: W61079

Meer info via website: http://www.whiteline.com.au" onclick="window.open(this.href);return false; (ook Europese/NL leveranciers)

Ik zal dit ook nog wel even posten bij Rekord/Commodore

Na afgelopen weekeinde weer een prachtige dag op Spa Francorchamps te hebben gereden is het nu weer tijd voor wat 'winter-projecten'.

Gisteren de originele rubber bussen uit de onderste langsdragers vervangen voor massieve PU-bussen.

De oude bussen:

De nieuwe gemonteerd:

Welke drukgroep gebruik je nu eigenlijk? Die van een Viggen toevallig? Van welk bouwjaar?

Ik wil die gaan gebruiken met een bmw plaat alleen vind ik overal enkel complete setjes van koppelingen te koop en dat is een beetje zonde geld als ik niks aan de plaat en het druklager heb. :(

Ik gebruik een drukgroep van een Saab 9000-2.3 Aero (een goede gebruikte, zijn wel te koop).Dit is voor een plaat van 9,5"/240mm i.p.v. 9"/228mm die op de meeste andere zitten.

I.v.m. De Supra-bak (van een MA61) gebruik ik de 9,5" plaat van een MA70 3.0 turbo 7M-GTE.

De koppeling trapt ongelofelijk licht. Zo licht dat ik er van te voren van overtuigd was dat ie het niet zou gaan houden; dus wel, geen enkel probleem.

Ik zat al een tijdje te kijken of er (intussen heel misschien) beter geschikte Bilstein schokdempers te koop zijn voor mijn race-gebruik.

Ik heb wat gespeurd en dit is wat ik nu vond:

Ik reed tot nu toe altijd met Bilstein B6 Kadett-C rallydempers, omdat deze dempers korter zijn dan rally dempers voor een Ascona/Manta-B (bound/rebound => waarde voor demping ingaand/uitgaand):

Vooras: 24-009089 (bound/rebound = 156/64)

Achter: 24-009188 (98/36)

B6 Rally-dempers Ascona/Manta-B:

Vooras: 24-008839 (261/108)

Achter: 24-008938 (220/80)

B6 Race-dempers Ascona/Manta-B:

Vooras: 24-000819 (310/160)

Achter: 24-000918 (274/95)

Tot nu toe was mijn informatie dat alleen de dempers met rally-afstelling verkrijgbaar waren. Bij de types met race-afstelling stuite ik altijd op "niet meer leverbaar". Na dit topic ben ik nog eens opnieuw aan het speuren gegaan en jawel, voor zowel Ascona/Manta-B als Kadett-C zijn nu de Bilstein B6 racedempers verkrijgbaar (MK-Fahrwerkstechnik):

Ik heb daarop besteld en intussen ontvangen een set

B6 'Motorsport' Race-dempers Kadett-C:

Vooras: 24-633369 (320/160) 458mm lang; rally was: (156/64)

Achter: 24-633376 (195/90) 652mm lang; rally was: (98/36)

Zijn dus een heel stuk stugger.

Ben erg benieuwd naar het verschil :)

Terug
Naar boven