• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Mijn Saabscona-B 400R

@Haasje17 wrote:Gewoon bij de dealer die van een astra ofzo vragen.

Ahum..ik weet niet welke ervaringen jij bij een gemiddeld onderdelen magazijn van 'de dealer' hebt, maar een vraag op deze manier stellen resulteert meestal in een blik :shock: gevolgd door "heeft u het kenteken voor mij?" ... en dan ben je al weer klaar.

Dan wil ik eerst wat beter beslagen ten ijs kunnen komen (GM- of Opel nummer).

Ik kan me niet eens precies voorstellen hoe die dingen er uit zien.

@RacesconaB204 wrote:Weet iemand waar/of ik misschien kunststof spreidmoeren/pluggen kan kopen waar je de Manta side-skirts mee vast zet tegen de kokers? Het onderdeelnummer zou misschien al helpen.

Bij voorbaat dank!

Via de 'Manta'-afdeling werd ik getipt:

http://www.mantaparts.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij heeft ze nieuw op voorraad. Wordt geregeld. :thumb

Alvast een paar kiekjes. Zo moet het er volgens mij aan komen te zitten. De achterste spatbordkoepels moet ik nog wel helemaal doen (vóór is af). De huidige wieltjes (8x17, et25) staan er nog wel wat ieltjes onder zo ;)

Bij de tankdop moet er iets van de rand van de verbreder af; kan het niet anders maken :hmmz

mijn%20ascona%202011%2010.jpg

dat van het tankklepje klopt !

Alvast een beetje fantaseren ;)

Hoewel het maar de vraag is of ik aan deze pré-verbredingsplannen-wielen wel wat ga hebben (8x17-et30). Heb dadelijk waarschijnlijk iets met veel lagere et-waardes nodig. Eerst ook nog maar eens kijken hoe breed ik vóór uitkom met de Irmscher 5x120 naven (ik schat ca. 16mm verder naar buiten) en de Granada astappen (nog eens ca. 9mm zo lijkt het).

@RacesconaB204 wrote:@Haasje17 wrote:Gewoon bij de dealer die van een astra ofzo vragen.

Ahum..ik weet niet welke ervaringen jij bij een gemiddeld onderdelen magazijn van 'de dealer' hebt, maar een vraag op deze manier stellen resulteert meestal in een blik :shock: gevolgd door "heeft u het kenteken voor mij?" ... en dan ben je al weer klaar.

Dan wil ik eerst wat beter beslagen ten ijs kunnen komen (GM- of Opel nummer).

Ik kan me niet eens precies voorstellen hoe die dingen er uit zien.

Ik kom er vaak genoeg, dus mij vragen ze voortaan niet meer om het kenteken, maar enkel of ik zelf even het nummer opzoek en in het magazijn kijk. Er zijn hier dus nog wel dealers met klantvriendelijkheid.. haha.. voor de sleutelaar en tuner.

Ben aan de voorkantwat aan het passen en meten geweest met de verschillende astappen (origineel, Granada, commodore-B) en verschillende naven.

Gemeten:

Ten opzichte van een originele naaf komt het wiel bij een 5-gaats Irmscher-naaf +18mm verder naar buiten.

Schuif je deze Irmscher-naaf op een Granada-astap dan komt er nog eens +5mm bij. Ziet er zo uit:

Echter, ik ben hierbij tegen een niet onbelangrijk 'probleem' aangelopen. De stuurarmpjes zitten t.o.v. het onderste fusee 'te' hoog; in ieder geval hoger dan origineel, waardoor de spooreindstangen tegen de stabilisator aan komen (zoals ik het heb met de dubbele). Zie hieronder.

Op zich wel op te lossen (met een standaard lengte afstandbuisje i.p.v. korte), maar feit is dat de spoorstangeinden dan nog verder omhoog wijzen dan origineel het geval; en daar was het nu net om begonnen (en veerweg minder op het eind bij verlaagde wagenhoogte). ....en om nu die armpje te gaan ziten warm stoken/ verbuigen/ verlassen :hmmz

Houd ik nog twee opties over:

1. Originele astappen met Irmscher 5-gaats naven (kleine lagers en +18mm)

2. Commodore-B astappen en naven (grote lagers en +14mm)

Zo ziet het er met Commo-spullen uit:

Tja, maar eens verder uitpuzzelen.

Ik ben er intussen wel van overtuigd geraakt dat de kleine originele lagers goed genoeg zijn mits je hittebestendig wiellagervet gebruikt (bijv. Kroon Labora). Sindsdien heb ik geen last meer van snel ontstaan van speling.

Misschien kan je eens controleren bij beide astappen hoeveel de sporing verandert bij in- en uitveren.

Best te controleren door een laser(pen of een andere) horizontaal op de naaf (het vlak waar je de velg tegen monteert) vast te plekken en een (liefst witte) plank voor het wiel tegen de muur te zetten.

Hierop teken je een vertikale lijn waar de lazer schijnt in ingeveerde stand en een vertikale lijn bij uitgeveerde stand.

Door de afstand tussen beide lijnen te meten zie je hoeveel de sporing verandert bij in en uitveren.

Nu heb je een bijkomend argument welke van de twee het beste gaat rijden.

Verder kan je ook spelen met de hoogte van de stuurkogel. Dus in de fusee of een beetje lager. Dit doet veel in het veranderen van de sporing.

Dit is maar een tip dewelke je nu nog kan proberen voor de eigenlijke eindmontage.

Ja, ik ben de Commodore fusees en naven al aan het monteren. Grote fuseekogel aan de onderkant gemonteerd. Camber/wielvlucht lijkt gelijk te blijven (dadelijk nog even controleren). Nieuwe remschijven besteld (335x32mm van een MB W221 S-serie; komen kwa hoogte mooi uit tegen de commo-naven).

....en dan nog deze (nageaapt van Louwe, alleen iets groter in diameter vanwege de remmen vóór): 10x17 et17 en 8,5x17 et13. Die gaan 'm vast goed staan :D

Dikke wielen... Ik heb dezelfde voor mijn GTV, ook in die maten. Overigens kom ik niet zo goed uit met 330mm schijven en Brembo 4 pots klauwen in de Azev's, de inwendige diameter van het wiel is ter hoogte van mijn klauw niet echt groot, moet nu 1mm met mijn klauwen opschuiven richting het midden. :???:

Welke bandenmaat ga je er op monteren?

Terug
Naar boven