Ben aan de voorkantwat aan het passen en meten geweest met de verschillende astappen (origineel, Granada, commodore-B) en verschillende naven.
Gemeten:
Ten opzichte van een originele naaf komt het wiel bij een 5-gaats Irmscher-naaf +18mm verder naar buiten.
Schuif je deze Irmscher-naaf op een Granada-astap dan komt er nog eens +5mm bij. Ziet er zo uit:
Echter, ik ben hierbij tegen een niet onbelangrijk 'probleem' aangelopen. De stuurarmpjes zitten t.o.v. het onderste fusee 'te' hoog; in ieder geval hoger dan origineel, waardoor de spooreindstangen tegen de stabilisator aan komen (zoals ik het heb met de dubbele). Zie hieronder.
Op zich wel op te lossen (met een standaard lengte afstandbuisje i.p.v. korte), maar feit is dat de spoorstangeinden dan nog verder omhoog wijzen dan origineel het geval; en daar was het nu net om begonnen (en veerweg minder op het eind bij verlaagde wagenhoogte). ....en om nu die armpje te gaan ziten warm stoken/ verbuigen/ verlassen :hmmz
Houd ik nog twee opties over:
1. Originele astappen met Irmscher 5-gaats naven (kleine lagers en +18mm)
2. Commodore-B astappen en naven (grote lagers en +14mm)
Zo ziet het er met Commo-spullen uit:
Tja, maar eens verder uitpuzzelen.
Ik ben er intussen wel van overtuigd geraakt dat de kleine originele lagers goed genoeg zijn mits je hittebestendig wiellagervet gebruikt (bijv. Kroon Labora). Sindsdien heb ik geen last meer van snel ontstaan van speling.