• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

monza a,motor slaat af bij gasgeven

De verdeler heeft wel invloed op het vermogen maar zag niet belemmeren dat ie gas aanneemt vanuit stiltstand als de vacuum vervoeger kapot is.

die temperatuur sensor (blauwe stekker) heb ik al vervangen op 22/01 en vanaf toen start ie wel beter.ik heb die toen gemeten en vergeleken met die waarden op die lijst die jij (gse)had doorgestuurd (site) en die klopte perfect.

en die vacuumvervroeger werkt zoals je (manta) zegt,zuigen en de boel verdraait.

nog eens een grondige test gedaan!!

goed luisteren nu hé want het is iets raars :D

-motor gestart met stekker in luchtklep

-stekker los bij iets gas geven,want doe ik dit niet valt ie stil

-motor enkele minuten laten draaien op verschillende toerentallen en reageert vlot (nog steeds stekker los!)

-controle gedaan op stroom op pomp bij draaiende motor=GEEN stroom(stekker nog steeds los)

-dan controle van benzine uit leiding aan de motor=geen benzine(stekker nog steeds los en motor draait nog vrolijk mee)

-wanneer ik dan die benzineleiding heb los gemaakt valt ie na enkele tientallen seconden stil !!

omdat ik toen twijfelde aan de aansluiting van de leidingen aan de motor (misschien verwisselt?)

heb ik die eens anders aangesloten,zijnde de toevoer aan dat vacuumklokje,en de retour aan die andere leiding,toen kon ik de motor niet meer starten met stekker in of uit.

nu is mijn vraag of het aan dat vacuumklokje kan liggen??:hmmz

De toevoer moet rechtsreeks op de injectoren staan. De druk wordt geregeld door het vacuumblokje wat de toegang tot de retour opend en sluit. Hierdoor wijzigt de druk in het systeem.

Zoals GSE al zegt moet je wel ook even kijken of de goeie vacuumblok (drukregelaar) hebt. Dit verschilt tussen de L en LE jetronic. Ik dacht dat bij de LE de druk 5 bar is en bij de L ca 3 bar.

Het zou kunnen dat je druk regelaar kapot is,al heb ik het nog nooit meegemaakt of gehoort.

De aanvoer komt rechtstreeks op de benzine ratteplan en de retour komt op de druk regelaar te zitten.

Die regelaar regelt de druk af bij 3 bar en wat er meer aan volume/druk komt gaat via de retour weer terug de tank in.

L-jetronic is 3 bar

LE-jetronic is 2,5bar.

Maar ik het hele verhaal niet goed volgen:

je schrijft geen + bij de pomp met lopende motor (wat kans als de stekker van de luchtweger is)

vervolgens heb je geen brandstof in je leidingen en je motor loopt gewoon?????

Dan heb jij de eerste benzine motor die op lucht loopt.

ik heb zonet die regelaar besteld en zou die morgenvroeg kunnen hebben,is wel redelijk prijzig (100eurokes)

volgens een bosch-technieker is dat de "drukregelaar" en die aan de tank zit word "drukdemper" genoemd.

en bij draaiende motor en stekker los heb ik op de twee contacten van de pomp gemeten en géén stroom!!

zonet nog eens laten draaien zonder pomp,minuten aan een stuk!

dus starten met de stekker erin,darm van aanvoer aangekoppelt maar niet aangespannen met klem en dan zie je de benzine eruit spuiten (omdat het klembandje niet is aangespannen).

dan stekker eruit en de benzine stopt met spuiten,motor blijft draaien!

als ik dan de darm los maak valt ie na enkele momenten uit.

dus moet er toch op de één of andere manier een cirquit zijn dat die benzine vooraan geraakt (zeker niet door de pomp!)

hopelijk weet ik morgen iets meer na montage van die nieuwe regelaar:hmmz

en dat ie niet enkel op lucht loopt zie ik aan mijn tank want die zakt:(:(

Hoor je de pomp achteren zoemen als je motor loopt??

Ik heb mijn LPG systeem zelf aangesloten en moet handmatig van benzine naar LPG gaan,ik heb het zo aangesloten dat ik nu het complete brandstof systeem lam leg en dat de motor dan LPG krijgt,eerst had ik de pomp onderbroken,als ik de pomp bij half gas (3000 toeren) uitzet valt de motor gelijk uit,stationair houd ie het een paar sec vol door de druk die in de leidingen zit.

Het kan niet zo zijn dat je pomp niet loopt anders krijg je de motor niet eens gestart,haal je leidingen maar eens los bij je injectie spruitstuk dan krijg je um nooit aan de gang.

Ik zal vanavond ook eens kijken wat er gebeurt als ik de stekker aan de luchtweger los haal,maar ik gok erop dat ie gelijk uitvalt.

Je kan even proberen om een brandstofslang 8mm vanaf je drukregelaar buitenom zo je vulhals in te gooien.

Kijken wat hij dan doet.

als de motor loopt zoemt de pomp niet,en hij blijft draaien totdat ik die toevoerleiding,waar op dat moment niets uitkomt,losmaak valt ie na een paar seconden stil.

door het vele proberen viel het mij op dat mijn oliedruk raar begon te doen bij laag toerental,effe oliepeil gechekt en olie afgelaten,was bijna puur benzine met een scheutje olie.

nu verse olie opgedaan en terug perfecte oliedruk.

maar hetzelfde probleem nog steeds,ook na vervanging van drukregelaar,bij gas geven motor valt stil of verzuipt precies,maar als ik dan die stekker uit de luchtklep trek kan ik wel vlot gas geven en motor reageert vlot in alle toeren.

wel als ik die stekker los maak moet ik een beetje gas bij geven,want doe ik dit bij stationair,dan valt ie direct stil.

Olie bij de bezine hoor ik niet graag,is zeer slecht voor je motor.

Maar als ik zoiets lees dan denk ik aan injectoren die veels te veel inspuiten door kapotte temp sensor.

Heb je de temp meter doorgemeten??

En dat getrek aan die stekker van de luchtweger haalt ook niks uit,als je een andere luchtweger erop hebt gehad en de klachten zijn gelijk en je bent overtuigt dat de kabels er juist inzitten dan zou ik de fout daar niet zoeken.

die heb ik doorgemeten bij het plaatsen van de nieuwe en die gaf de perfecte waarden volgens de temperatuur toen.

vanaf toen starte is wel duidelijk beter!

nee,geen laswerk aan perfecte carosserie moeten doen:D

en heb zonet de wagen naar een garage in de buurt afgesleept die redelijk lang aan oudere modellen van opel heeft gewerkt,ik ben daar de laatste dagen vriend aan huis zowat wegens constant testen van verschillende mogelijkheden.

hij gaat er in de loop van de week tussendoor effe naar kijken en hopelijk de fout vinden.

nu nog een vraagje,zit er eigenlijk een lambda-sonde aan deze wagen??

Nou ik ben erg benieuwd wat het is.

Ik ga bijna aan je computer denken, maar ook die gaan zelden stuk. Zodoende dacht ik aan las-werkzaamheden.

Er zit geen lambda-sonde in je uitlaat.

Als ik allemaal zo lees lijkt het wel dat je op een of andere wijze benzine bij de olie krijgt. Deze dampen komen door de carterventialtie weer terug waardoor de motor blijft lopen. Ook zonder benzinepomp. Alleen hoe je de benzine bij de olie krijgt is mij een raadsel.

Alle slangen goed aangesloten? Dan kan de benzine alleen langs de zuigers of langs de klepgeleiders maar dan zou de auto onmiddelijk verzuipen.

Ben erg benieuwd waar het aan licht.

weet iemand wat ongeveer de cilinderdruk moet zijn,omdat ik ook aan die zuigers dacht,maar start normaal perfect en als ge hem zacht hoort lopen draait ie ook mooi:hmmz

nu dat er een beetje benzine bij die olie kwam kan zijn omdat ie hier wel echt verschillende dagen heeft gedraait,en dan was het echt alsof ie zwaar verzoop,en de rook die er achteraan uit kwam heeft ook niet veel goeds gedaan aan mijn oprit hier,ik kan morgen al grof schuurwerk beginnen doen op bevel van de huisvrouw:swear

Compressie moet niet onder de 9,5 bar komen (als ik het goed heb).

Ik heb aan zoveel dingen zitten denken:

Stationair geeft de gasklepsensor een signaal naar de computer dat hij in z'n stationairprogramma moet lopen. Dit gaat goed.

Als je dan gas geeft, verteld de gaskleppositiesensor aan de computer dat er een ander programma gebruikt moet worden, waarbij de luchthoeveelheidsmeter een belangrijke rol speelt. Hier gaat het volgens mij mis. De injectoren blijven waarschijnlijk veel te lang open staan. En aangezien de gaskleppositiesensor is doorgemeten en de luchthoeveelheidsmeter is vervangen, ga ik denken aan de computer. Het signaal van wanneer de injectoren geopend moeten worden, komt vanaf de ontsteking. Wanneer deze informatie niet klopt (door een massasluiting), zou de auto helemaal niet willen lopen.

Misschien een domme opmerking.. Maar kunnen de eindweestanden van de injectoren (L-Jetronic systeem toch?), die op het linkerbinnenscherm zijn gemonteerd, van invloed zijn op dit fenomeen?

Terug
Naar boven