• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Monza heeft kuren *nog eens update*

Opel_Bjorn

Post veel
Gisteren leuk met de Monza naar sevenum gaan kijken :D. Was me een zeer leuk dagje. Héél de dag zonder problemen verlopen. 's Avonds weer lekker terug gekeerd naar Weelde. Echter begon de Monza kuren te krijgen nog geen kilometer verder. Met horten en stoten reed hij :o. Als je de koppeling in trapte viel hij dan ook gelijk uit. Ff de boel aan de kant gezet, en hop hij starte weer gelijk. Dus dacht dat het maar een éénmalig iets was. Dus terug de snelweg op tegen een rustig tempo. 15km verder "stoot, stoot" vermogen verlies, en niet meer reageren op het gaspedaal. Dus lekker de pechstrook op :fy1:argue om het euvel eens nader te bekijken. Niks te zien onder de motorkap, dus alles stekkers eens los getrokken en uitgeblazen. Weer proberen te starten, en hop daar ging hij weer als een trein :D. Ik natuurlijk zeer blij en snel erin gesprongen om men weg verder naar huis te zetten. Echter na 5 km "stoot stoot" en weer uitvallen. Auto weer aan de kant en hier niet meer aan de praat te krijgen. Dus het thuisfront verwittigd dat ze me maar moesten komen halen. Na 10minuutjes toch nog eens proberen te starten. En ja hoor "it's alive!!!" hij deed het weer. Weer 10km kunnen rijden zonder problemen om da weer uit te vallen en niet meer aan de praat te krijgen. Weer 10minuten gewachten en daarna starte hij weer vanzelf. Gelukkig bleef hij het sinds dien de ganse weg doen tot ik thuis kwam (hij reed toen weer perfect). Dus daarnet een gaan zoeken naar het probleem, en het duurde niet lang voor ik het gevonden had. Bleek de bougiekabel die in de bobijn zit volledig doorgesmoord te zijn :o:swear en de bobijn zelf is inwendig ook gesmolten. Echt een wonder dat hij het nog tot thuis gedaan heeft :wors. Echter zal ik nu een nieuwe bobijn + bougiekabels kunnen steken. Maar als hiermee het euvel verholpen is ben ik al zéér blij!!

29emc8m.jpg

28veujc.jpg

k31uzn.jpg

Heb het nog nooit gehad,en verwacht dat dit gewoon een fout van de bobine is...

Vervangen en het moet goed zijn..

bougie's en verdeelkap + rotor zijn 3000km geleden vervangen dus die moeten nog wel eventjes meekunnen. in principe zijn de bougiekabels nog goed (buiten degene die van de bobijn vertrekt naar de verdeelkap), volgens mij is het idd vooral de boboijn geweest die voor de problemen heeft gezorgt. We zullen zien of het goede kabels zijn als ze aankomen. En anders kopen we er weer nieuwe :D

origineel gepost door rinus de boer

Ik leer steeds meer Belgisch hier...een bobijn is een bobine :P:P

Dat kan je er nog in lezen...

Dat een bougie in Belgie ook wel kaars genoemd wordt, snap ik ook nog.

Maar zodra het meer Frans wordt, dan wordt het echt moeilijk...

Ach, zo leer je nog eens wat over de grens ;)

Ik hoop voor je bjorn dat het probleem is opgelost, hou ons op de hoogte.

Rebel

Heb net men bougiekabels al aangekrege, en tzien er eerlijk gezegd eigenlijk toch degelijke kabels uit hoor. Hopenlijk komt morge de bobijn aan en kan ik em weer aan de praat krijge :p

Vandaag was zoals verwacht ook de bobijn gearriveerd, dus meteen de boel weer herstellen! :D Alles angesloten zoals het hoort, terug netjes vast gezet, en dan het grote moment :p. "Wuwuwuwuwuwuwuwuwuwu......." niet willen starten :O. Ik werd al een beetje groen. Dus alles nog eens nalopen, of alle stekkers er wel opzitten en of ze goed contact maken. Weer starten "Wuwuwuwuwuwuwuwuwu...." niet willen starten :O. Dus multimetertje boven halen en overal de spanning nameten. Overal spanning zoals het hoort. Dus kon ik er niet aan uit waarom hij niet wilde starten. Nogmaals proberen "Wuwuwuwuwu... prut...wuwuwuwu...prot..." :p. Ik hoorde hem pruttele, dus ontsteking had hij en benzine had hij zeker want daar stonk hij al hard genoeg naar. Viel men eurocent ineens :p. Staat men ontsteking 180° verkeerd. Stom stom stom van mij, maar ik had alles los gemaakt om te reinigen en men nieuwe bougiekabels te plaatsen. Draai de ontsteking 180° en "Broaaaaaaam!!!!!" the Monza is Alive!!!!. Hij doet het weer héél mooi en hij schud ook niet meer op stationair toerental (maar wat wil je met zo een slechte bougiekabels die erop zaten). Dus test ritje gaan maken, en hij rijdt weer even vrolijk als voordien :D. Wat ben ik weer blij :D

Monzaron, bougiekabels zijn best wel goede hoor, passen zeer netjes en je ziet niks van vonkoverslag (heb em net in het donker laten draaien en de motor is ook nat geworden van de regen maar nergens zie je iets van vonkoverslag. Ze zijn ook even dik als degen die eraf kwamen. Voor 35€ zijn het goede kabels hoor.

25kssbo.jpg

33bieio.jpg

Dat was even zweten toen die niet wou starten zeker?

maar gelukkig loopt die nu weer goed.

Geen geld 35 euries voor zo'n setje kabels !

En ook niet te lang volgens de foto's , heb wel eens kabels vervangen en dan moest ik er eerst een lus inleggen om ze een beetje goed weg te leggen....

Geen geld en dan nog goed passende kabels ook !

Zal eens kijken of ze er ook van een 24V hebben.

Ik elke 30.000 km of 2 jaar.

Wat kosten nou 6 bougies ?

dat kan de kop niet kosten en zeker niet als je langs de weg staat dat die slecht loopt !!!

Elke grote beurt, en dat komt bij mij neer op ene keer in de twee jaar (bij de Monza dan). Bij een grote beurt zit het er automatisch in, net zoals alle filters, enz. En dan heeft tie net 15 dkm gelopen, misschien iets meer gedurende die tijd. 6 bougietjes kosten niks. Ik beknibbel nooit op onderhoud.

Lol 1x in de 5 heb ik nieuwe bougies derin gezet,omdat ik de kop heb vervangen 2 jaar terug,verder nooit niks aan bougies gedaan,als het goed loopt mooi zo laten lopen...

Over bougies gesproken. Moet bij de 24V het hele aanzuig traject eraf, of ken je er gewoon bij als je die deksels eraf haal? Nog niet naar gekeken eigenlijk.

De helf moet los,alles na de 2 rubberen slangen moet deraf dan kun je die rode deksel loshalen en de bougies met sleutel 14 of 15 loshalen,met zo,n lange dop.

Terug
Naar boven