• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Navi & Systeem updates

[quote quote=18354685]Heb de stoute schoenen voor de grap maar eens aangetrokken en beide updates, zowel de kaartupdate alsmede de firmware update (die van maart 2018), op een 32 gig usb 3 stick gezet. Updaten verliep uitstekend, (zonder dus van usb stick te hoeven wisselen) Hoe dat er dan uitziet? In de map SWL komen beide updates te staan, je weet wel, die mapjes met de lange numerieke naam. ALLEEN : gelet op de tijdsduur van de beide updates (35 minuten per stuk!!!!!) staat je auto dus met draaiende motor 70 minuten te updaten en da’s toch écht niet van deze tijd. Ik vermoed dat Opel en Peugeot zeer zwaar hebben bezuinigd op het in het systeem zittende processortje, want zelfs op een laptopje van 9 jaar geleden, verloopt een update met een respectievelijke grootte van 8 en 2,6 gig (kaartmateriaal 8 en de firmware 2,5 gig) van een programma sneller dan 2×35 minuten. Moraal van dit verhaal? Als je niet wekelijks jezelf ‘zoek’ rijdt omdat je kaartmateriaal niet update is, dan raad ik je af om je systeem per kwartaal of zo zelf te updaten. Het wordt dan een paar keer per jaar ‘zelfkwellen’. Dus lekker aan de dealer overlaten als je autootje daar voor het jaarlijks onderhoud is. (Tenzij je jezelf natuurlijk verveelt en weinig anders te doen hebt dan 70 minuten met draaiende motor te gaan wachten……………)[/quote]

Heb je de kaarten van de Opel site gehaald of van Peugeot

Peugeot België / Nederland.

Opel Nederland biedt de kaarten nog niet aan, waarover ik toevallig vanochtend een 'ticket' aan heb laten maken. Ik krijg over een dag of drie antwoord van de klantenservice van Opel Nederland. Ik ben met name een beetje op mijn 'strepen gaan staan', omdat ik één van de allereerste Grandland X rijders in Nederland was. (afleverdatum 3e week november) en we nu, 5 maanden na dato, nog steeds niet bij Opel Nederland kunnen gaan downloaden. Kijk, dat je bij een splinternieuw model als fabrikant de 1e twee maanden nog niet alles op en top voor elkaar hebt op je website oké, dat kan misschien, maar we zijn nu bijna een half jaar na de eerste leveringen van de Grandland X aan de klanten hier in Nederland en dan vind ik het toch echt te gortig worden dat je bij je eigen importeur niet de vereiste bestanden kunt downloaden.

[quote quote=18354708]Peugeot België / Nederland. Opel Nederland biedt de kaarten nog niet aan.[/quote] ben benieuwd wanneer ze dit gaan aanbieden. Omdat Opel Duitsland ze ook al wel aanbied

[quote quote=18354687]Duurt inderdaad best lang, echter heb ik de update al rijdende gedaan (woon/werkverkeer) en dat werkt perfect![/quote]

Stukje uit de handleiding bij de kaartupdate :

Let op: Tijdens de volledige updateprocedure moet de motor blijven draaien Tijdens de updateprocedure is het af te raden om met de wagen te rijden Schakel de "Stop & Start" functie uit om te vermijden dat de motor afslaat, vooral wanneer niet wordt gereden Verwijder nooit de USB stick vooraleer de volledige updateprocedure is afgewerkt

Schakel de “Stop & Start” functie uit om te vermijden dat de motor afslaat, vooral wanneer niet wordt gereden.
Zoals je kunt lezen loop je meer risico als de auto stilstaat!

Niet echt, want zoals je in dat gekopieerde stukje uit de handleiding kunt lezen (en wat je zelf hierboven quote), staat daar ook nadrukkelijk iets over het deactiveren van het Start-Stop systeem. (Da's slechts 1 druk op het knopje, zodat het oranje lampje gaat branden) Als je de adviezen van de fabrikant opvolgt (geldt imho voor de gehele handleiding van auto's) dan loop je sowieso altijd het minste risico. Dat er soms onzinnige dingen in handleidingen staan zoals wekelijks de olie controleren etc. etc. oké, maar op sommige terreinen mag ik toch graag de adviezen van de fabrikant volgen, ze schrijven ze veelal niet voor Jan met de korte achternaam, toch?

[quote quote=18354708]Peugeot België / Nederland. Opel Nederland biedt de kaarten nog niet aan, waarover ik toevallig vanochtend een ‘ticket’ aan heb laten maken. Ik krijg over een dag of drie antwoord van de klantenservice van Opel Nederland. Ik ben met name een beetje op mijn ‘strepen gaan staan’, omdat ik één van de allereerste Grandland X rijders in Nederland was. (afleverdatum 3e week november) en we nu, 5 maanden na dato, nog steeds niet bij Opel Nederland kunnen gaan downloaden. Kijk, dat je bij een splinternieuw model als fabrikant de 1e twee maanden nog niet alles op en top voor elkaar hebt op je website oké, dat kan misschien, maar we zijn nu bijna een half jaar na de eerste leveringen van de Grandland X aan de klanten her in Nederland en dan vind ik het toch echt te gortig worden dat je bij je eigen importeur niet de vereiste bestanden kunt downloaden.[/quote]

Ben benieuwd naar hun reactie.

Ik vrees met grote vrees voor een redelijk onbenullig antwoord.

Ik weet niet of je alle topics in het forum van de Grandland X een beetje hebt gevolgd, maar er is door mij ergens wat gepost over het niet mogelijk kunnen zijn van het rechtstreeks invoeren van GPS coördinaten in het Navigatie-systeem. Zowel de dealer alsmede Opel Nederland gaven eerst aan dat dit niet zou kunnen. Later ontdekten wij, de Grandland X rijders zélf, dat het wél kan, maar toen had ik van Opel Nederland al een onzinnig mailtje gehad. Ik zal eens kijken of het 2e mailtje van ze, aan mij gestuurd nadat ik HEN erop gewezen had dat het wel kon, nog heb, dan post ik dat zodadelijk.

Update : helaas ik heb dat mailtje niet meer.

[quote quote=18354715]Ik vrees met grote vrees voor een redelijk onbenullig antwoord. Ik weet niet of je alle topics in het forum van de Grandland X een beetje hebt gevolgd, maar er is door mij ergens wat gepost over het niet mogelijk kunnen zijn van het rechtstreeks invoeren van GPS coördinaten in het Navigatie-systeem. Zowel de dealer alsmede Opel Nederland gaven eerst aan dat dit niet zou kunnen. Later ontdekten we met zijn allen dat het wél kon, maar toen had ik van Opel Nederland al een onzinnig mailtje gehad. Ik zal eens kijken of het 2e mailtje van ze, aan mij gestuurd nadat ik HEN erop gewezen had dat het wel kon, nog heb, dan post ik dat zodadelijk.[/quote]

Lijkt wel of het geautomatiseerde mailtjes zijn.

Soms lijkt het daarop ja, maar mijn sporadische ervaringen met de klantenservice van Opel Nederland doen mij ook vermoeden dat er slechts 'call center' mensen zitten die van auto's totaal geen verstand hebben, maar slechts een trefwoord in een computer invoeren (trefwoord van jouw probleem) en dan papegaaien wat het scherm hun vertelt. Ga je er dan dieper op in, dan weten ze het niet meer en gaan ze een 'ticket' aanmaken om dagen erna op je vraag terug te komen.

Mijn ervaring met klantenservices zijn het zelfde zowel bij Opel als VW,de enige positieve ervaringen he ik met de klantenservice van toyota daar zatten mensen met verstand van zaken.

Soms dan kom ik in de verleiding om tegen zo'n klantenservicemevrouw/meneer te zeggen :

als ik de oplossing voor het probleem dat ik ervaar in de handleiding kan vinden, denkt u dan ik dat ik klantenservice zou hebben gebeld, ik ben toch geen ********* ?

[quote quote=18354588]Hoi Allen, Had Opel nederland gebeld. En ze zeiden dat ik hier moet raadplegen voor updates kaarten ….. Oude kaarten dus en dan nog 149 euro voor vragen!
wpml_sad.gif
wpml_negative.gif
http://www.navigation.com/home/nl_N...eq-Partnership&utm_source=Opel_NL_Website[/quote]

Heb ook een mail naar Opel Nederland gestuurd over de kaartupdates.

scz8eqt3e5ohfdh5vaztv5umsde0smdb.jpg

Kijk, dát begint 'hout te snijden'. Ik ben benieuwd wanneer en welk antwoord ik ga krijgen op dezelfde afgelopen donderdag gestelde vraag........

[quote quote=18354910]Kijk, dát begint ‘hout te snijden’. Ik ben benieuwd wanneer en welk antwoord ik ga krijgen op dezelfde afgelopen donderdag gestelde vraag……..[/quote]

Ik had deze mail vanmorgen gestuurd en vanmiddag al antwoord :good:

Maaaaaaaaaar, het blijft in en in triest dat wanneer de levering van de Grandland X al in november 2017 is gestart, men hier bij Opel NL bijna 6 maanden na de eerste aflevering, de zaakjes op de website nog steeds niet voor elkaar heeft.

Geen belletje terug gehad van Opel, .......... zucht.

Maar ik zag gisteren wel op de Nederlandse My Opel website dat er een paginaatje is aangemaakt waarin beschreven wordt dat het mogelijk is. Alleen ontbrak de download link nog. (idd. wordt het mogelijk om 4x per jaar gedurende 5 jaren te updaten) Kennelijk is men met de pagina / optie "bezig". Mogelijk een kwestie van nog een dag of wat.

Ik heb vandaag de laatste navigatie bestanden gedownload vanuit de persoonlijk OnStart pagina.

Optie: UPDATE UW NAVIGATIEKAART

"Update uw navigatie voor de Crossland X of Grandland X

Let op: Dit is een gratis update, alleen voor bovenvermelde modellen.
Als u een ander Opel model rijdt, kunt u een navigatie update kopen via http://opel.navigation.com

Onderstaand beschrijft het update proces van de navigatiekaart in de auto

Download proces
Dit bestand is tussen de 8 en 16 GB groot en vereist een stabiele internet connectie en een FAT32/MBR geformatteerde USB stick met een capaciteit van 16GB of meer

Selecteer de onderstaande link om de download te starten

Start de download

Zodra de download is afgerond, pakt u het bestand uit op de USB (Unzip). Het navigatiesysteem ondersteund geen bestanden die zijn gecomprimeerd"

Wanneer je op "Start de download" klikt gaat de download starten.

Suc6.

Klopt het dat er 2x gevraagd wordt: wilt u updaten? Nadat er ge-update is krijg ik nl. Opnieuw die vraag in het scherm te zien. Alvast dank voor je reactie.

Terug
Naar boven