• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Navi & Systeem updates

Weer een paar pogingen gedaan. Helaas zonder resultaat. Folder structuur aangehouden zoals op dit forum is aangegeven. Blijft meldingen geven 'USB stick' en 'Geen media'. Enige wat ik me nog kan bedenken is het 'formatteren' van de usb stick op de macbook. Welke instellingen gebruiken jullie bij 'partitioneren'?

by51g5w50dnnpbkwvtinxdg5jl0iougq.jpg

Ik heb de firmware geupgrade met bovenstaande map structuur
License Key rechtstreeks in root. Niet in een mapje.

[quote quote=18371853] Ik heb de firmware geupgrade met bovenstaande map structuur License Key rechtstreeks in root. Niet in een mapje.[/quote]

Gek is dat, bij mij werkte dat niet. Ik moest echt een mapje "license" aanmaken en daarin het license-key bestand plaatsen.

[quote quote=18371852]Weer een paar pogingen gedaan. Helaas zonder resultaat. Folder structuur aangehouden zoals op dit forum is aangegeven. Blijft meldingen geven ‘USB stick’ en ‘Geen media’. Enige wat ik me nog kan bedenken is het ‘formatteren’ van de usb stick op de macbook. Welke instellingen gebruiken jullie bij ‘partitioneren’?[/quote]

De stick moet als FAT32 geformatteerd worden, niet als NTFS of ander soort bestandssysteem, wellicht is dat het verschil? Anders een andere USB stick proberen?

(Ik heb geen Mac dus kan je niet helemaal precies zeggen hoe dat moet)

Ik ga de firmware morgen proberen te updaten. Vandaag de navigatie gedaan en was het wel even zat om zo lang te wachten. Weet iemand wat er veranderd is?

Hoi, ik heb tot nu toe nog niet veel verschil gemerkt, naar mijn idee is ie iets sneller geworden met reageren op de touchscreen maar kan sugestie zijn van mij hoor, maar heb het eigelijk nog niet veel gebruikt, heb nu de versie 2020 erop staan. :good:

Navigatie update is gisteren gelukt maar de firmware wil niet lukken.

Map license aangemaakt en daar de sleutel in geplaatst. Ik heb nu dezelfde mappen als Gaudo.

Krijg eerst de melding: Fout media . Geen media content op usb stick

Vervolgens de melding: Versie incompatibel met de hardware.

Het lukt nu wel. De map license moest met kleine letters geschreven worden.

[quote quote=18371675]Hi Marcel, jouw verhaal komt me bekend voor. Zowel de firmware als de navigatie-software op 1 USB-stick zetten en updaten werkt niet. Alleen de firmware update wordt herkend en deze update is bij mij gelukt (duurt ca 30 minuten, stilstaande auto, motor aan laten). Dus heb ik van dezelfde stick de firmware software eraf gehaald en weer dezelfde USB-stick gebruikt. TIP: tussen de voorstoelen aan de achterkant zit bij de Ultimate ook een USB-ingang, die heb ik gebruikt en dat werkt ook. De navigatie software wordt dan wel herkend, maar heb wel enkele malen de USB-stick eruit en erin gedaan. De navigatie software werd gestart maar halverwege kreeg ik de melding dat de update werd gestopt omdat de navigatie nog actief was (dat was niet , dus waarom deze melding kwam is me nog steeds een raadsel). De volgende dag de auto gestart en naar mijn werk gereden. De USB-stick werd weer herkend en de navigatie software werd ge-update. Na ca 50 minuten was deze klaar, kon ik de navigatie weer gebruiken en had de laatste versie er op staan. Trial and error en vooral doorgaan.
wpml_wacko.gif
Groeten, Peter[/quote]

Ik had gisteren eindelijk tijd om even een ritje te maken die lang genoeg was. Inmiddels zag ik in de Opel App dat er weer een firmware update was (21.08.25.12_NAC-r0)...

Peter, bedankt voor de tips. De aanhouder wint inderdaad. Kaarten direct van 11 naar 16, duur 45 minuten. Firmware update 35 minuten. Ik heb een aantal dingen anders gedaan en hierbij voor iedereen even mijn bevindingen: (garantie tot aan de deur :cheers: )

- Voor Apple computer gebruikers: Ik had mijn USB stick in OSX Catalina geformatteerd via het Schijfhulpprogramma. Structuur: MS-DOS (FAT32) en Indeling: MBR (Hoofdopstartrecord). Dit zou goed moeten zijn, maar misschien was dit het probleem. Ik heb ook via Parallels nog Windows draaien en heb hem toen in Windows geformatteerd. Sindsdien geen problemen.

- Ik heb de USB poort achter gebruikt en niet die in het opbergvakje voor. Ook hiervan verwacht ik niet dat dit per se uitmaakt, maar het werkte wel. Scheelt ook nog geklooi want een USB stick in die voorste poort steken vind ik wat krap. Uiteraard heb je niets aan deze tip als je die 2e USB niet hebt.

-Als je je stick in de USB poort van de auto doet zegt het systeem eerst dat er geen media op staat (wat klopt). Je moet dan even wachten tot het systeem zegt dat er een update op de stick staat. Dit duurde bij mij soms iets van een halve minuut.

- Zorg bij de firmware update dat de License Key ook op de stick staat! Dus de "SWL" map en daarnaast los de Key. (Bij mij werkte dat zonder een speciale map aan te maken voor de Key).

- Zet de Kaartupdate niet op de zelfde stick als de Firmware update. Dit kan op zich ook niet omdat in beide gevallen de map 'SWL" heet. Je hoeft natuurlijk niet per se 2 sticks te hebben. Dan moet je alleen tussendoor je stick wissen en daar de andere update opzetten.

- Ik heb beide updates rijdend kunnen uitvoeren zonder problemen. Zorg wel dat je weet hoe je moet rijden want je kunt de navigatie niet gebruiken.

- Als je het voor elkaar hebt gekregen dat het werkt, hou dan die USB stick apart speciaal voor deze updates. Dan hoef je niet meer na te denken over dat formatteren, maar gewoon de volgende keer de stick te wissen en de nieuwe update er op kopiëren...

ngtnrbzh9zd8o2y1ohhen6j4buhzw1y9.jpg

ykpz2iuw2nssnfar82tapcl2oanksw7h.jpg
m6zvrmo456ia608yj9emk60kkb268a3l.jpg
wmi0vjo1tcuiy300p7sbodhh0b6sf181.jpg

[quote quote=18371635]

Airwave wrote:

Oscar Suijk wrote:
Ik heb de originele Opel firmware gebruikt. Ben benieuwd wat ze bij de dealer dan moeten doen qua software. Dealer vertelde mij dat zij alles openzetten op auto’s die ze afleveren.
Ben even langs de dealer gegaan. Als je het erover hebt, kijken ze alsof ze water zien branden. Ze weten het echt niet. Heb contact gehad met de Peugeot dealer of zij het zouden kunnen gezien het hetzelfde systeem is. Helaas niet. Normaal teken je daar een contract, die gaat naar de importeur en dan wordt aldaar het geactiveerd en kan je het in de auto activeren. Klopt ook wat je op de peugeot site leest, daar gaat het dus fout. Ik vermoed dat het probleem niet in de auto zit, maar bij de activatie bij Opel Connected Services. Klopt ook wel, omdat ik zie dat de auto verbinding maakt met PSA en ook antwoord krijgt, maar het niet geverifieerd krijgt.
kastje…muur….[/quote]

Oscar heb je het inmiddels al opgelost? Ik eindelijk wel.

Vandaag moest hij naar de dealer voor het stellen van de deur. Heb aangedrongen dat ze er nog eens naar zouden kijken omdat op de website nog steeds wacht op identificatie stond, ze hebben een case ingeschoten naar Opel Nederland. Vanmiddag zag ik opeens dat de status op de website veranderd was (naar wacht op activatie). Net activatie nogmaals geprobeerd en het werkt :good: Ik zou je dealer dus vragen een case in te schieten naar Opel, zodat ze de identificatie door kunnen zetten.

Klopt ook wel dat ik wel kon zien dat de website met PSA website verbinding maakte, maar er niet doorkwam omdat Opel zijn zaakjes nog niet op orde had.

Voor de andere, er zijn dus verschillende statussen op de Opel Connect website. Als je inlogt in je account zie je dat staan.

Wacht op identificatie (waiting for association op de engelse website)--> Moet Opel Nederland oplossen. Van een Peugeot dealer begreep ik dat er bij hun een formulier ingevuld moet worden en daarmee wordt de identificatie afgerond worden. Opel heeft dit nog niet goed op orde, dus die moeten dit actief doen. De dealers hebben naar ik hoorde maar amper bijscholing gehad en die hebben geen idee wat er moet gebeuren, dus daar kan je niet van verwachten dat zij dit oplossen. Zij moeten blijkbaar met je VIN contact opnemen met Opel NL.

Wacht op activatie --> Naar de gegevens diensten in de auto gaan en dan de dienst activeren

Active --> Dienst geactiveerd in de auto.

Heel even nog een andere navigatie gerelateerde vraag:

Mijn navigatiebestemming is iedere keer als ik de auto heb afgezet weg. Hebben meer mensen hier last van of is dit normaal voor het navigatiesysteem van de GLX? Is dit misschien ergens in te stellen?

Vrij onhandig als je naar Zuid Frankrijk rijdt met 2 kinderen die iedere 1,5 uur moeten stoppen.... En dan dus iedere keer naar Menu>Mijn Bestemmingen>Recent te moet gaan om het overnachtingshotel terug te toveren....

Dan toch maar weer navigeren via Apple CarPlay.... Maar dan heb je die handige aanwijzingen op het info scherm voor je neus niet.... :help:

[quote quote=18372025]

Oscar Suijk wrote:

Airwave wrote:

Oscar Suijk wrote:
Ik heb de originele Opel firmware gebruikt. Ben benieuwd wat ze bij de dealer dan moeten doen qua software. Dealer vertelde mij dat zij alles openzetten op auto’s die ze afleveren.
Ben even langs de dealer gegaan. Als je het erover hebt, kijken ze alsof ze water zien branden. Ze weten het echt niet. Heb contact gehad met de Peugeot dealer of zij het zouden kunnen gezien het hetzelfde systeem is. Helaas niet. Normaal teken je daar een contract, die gaat naar de importeur en dan wordt aldaar het geactiveerd en kan je het in de auto activeren. Klopt ook wat je op de peugeot site leest, daar gaat het dus fout. Ik vermoed dat het probleem niet in de auto zit, maar bij de activatie bij Opel Connected Services. Klopt ook wel, omdat ik zie dat de auto verbinding maakt met PSA en ook antwoord krijgt, maar het niet geverifieerd krijgt.
kastje…muur….
Oscar heb je het inmiddels al opgelost? Ik eindelijk wel. Vandaag moest hij naar de dealer voor het stellen van de deur. Heb aangedrongen dat ze er nog eens naar zouden kijken omdat op de website nog steeds wacht op identificatie stond, ze hebben een case ingeschoten naar Opel Nederland. Vanmiddag zag ik opeens dat de status op de website veranderd was (naar wacht op activatie). Net activatie nogmaals geprobeerd en het werkt
wpml_good.gif
Ik zou je dealer dus vragen een case in te schieten naar Opel, zodat ze de identificatie door kunnen zetten. Klopt ook wel dat ik wel kon zien dat de website met PSA website verbinding maakte, maar er niet doorkwam omdat Opel zijn zaakjes nog niet op orde had. Voor de andere, er zijn dus verschillende statussen op de Opel Connect website. Als je inlogt in je account zie je dat staan. Wacht op identificatie (waiting for association op de engelse website)–> Moet Opel Nederland oplossen. Van een Peugeot dealer begreep ik dat er bij hun een formulier ingevuld moet worden en daarmee wordt de identificatie afgerond worden. Opel heeft dit nog niet goed op orde, dus die moeten dit actief doen. De dealers hebben naar ik hoorde maar amper bijscholing gehad en die hebben geen idee wat er moet gebeuren, dus daar kan je niet van verwachten dat zij dit oplossen. Zij moeten blijkbaar met je VIN contact opnemen met Opel NL. Wacht op activatie –> Naar de gegevens diensten in de auto gaan en dan de dienst activeren Active –> Dienst geactiveerd in de auto.[/quote]

Volgens mij heeft Opel NL een hele lijst weggewerkt, want bij mij doet ie het nu ook! Snap ook eigenlijk niet waarom dit niet af-fabriek is geregeld, zodat je als berijder alleen maar hoeft te activeren. Is toch gratis....

Moet zeggen: het werkt goed!

Weet iemand trouwens of er een lijst is met spraakcommando's voor de Navi 5? Van mijn vorige auto (Ford Focus) was wel zo'n lijst beschikbaar.

Je kan spraakcommando HELP of HULP ? roepen. Dan worden de meeste commando's wel voorgesteld. Je kan ook specificeren Hulp navigatie bijvoorbeeld. Maar misschien wist je dit al ?

Hier zat voor mij de gouden tip tussen mbt het formatteren via een MacBook. De usb stick herkende hij, echter kwam nog de melding systeem niet compatibel. Dit heeft met de license key te maken. Aparte folder gemaakt met kleine letters ‘license’ . Hier de key ingezet. Stick voor de zoveelste keer in de auto gestopt en dan ineens vind hij de update. De aanhouder wint. Vind het immers wel erg summiere instructies vanuit Opel. Het gaat immers hier heel erg om de details. Als de firmware is geïnstalleerd dan maar de kaart downloaden en installeren. Bedankt zover voor het delen van jullie informatie en kennis, erg nuttig.

Ik heb me suf gezocht in dit topic maar kan het antwoord niet meer vinden terwijl ik (bijna) zeker weet dat ik het ergens gelezen had: hoe stel je in de navigatie in wat je huidige positie is, hoe kan je deze opslaan? Iemand het verlossende antwoord?

Bij het updaten van de navigatiekaart gaat het toch weer mis. Hij vind map-eur, installeren 'ja', vervolgens zegt hij dat het mislukt is.

Wie o wie enig idee? Gister wel de firmware update geïnstalleerd. Bedankt alvast

i3bh2a5khi6mpzwusmz6k1b2c5v6qdfy.jpg

Voor de kaart ziet het er als bovenstaand uit op de usb stick. Of het bestand updateinfo.xml echt nodig is weet ik niet. Ik lees hier weleens dat de update mislukt omdat de navigatie nog bezig was met een route ?? Meer aanwijzingen heb ik even niet

Gister hele poos bezig geweest met de laatste firmware update (van 20-01-2020). Ging wel installeren, maar ongeveer halverwege ineens de melding 'firmware update error' en daarna alleen nog een melding 'system has limited functionality'.

Meerdere opties geprobeerd; licentie bestand (.key file) in root, map license, License, UpdateInfo.xml wel en niet op stick, maar maakte geen verschil. Steeds weer dezelfde error. Vanochtend nogmaals geprobeerd, nu met map LICENSE (dus alles in hoofdletters), key file hierin, UpdateInfo.xml in root en uiteraard de SWL map. En nu is de update WEL geïnstalleerd... :applause02:

Wie het weet mag het zeggen, (ben IT'er, firmware updates zijn mij allesbehalve onbekend), gister echt alles 'check-double check' gedaan (ook nog andere usb stick geprobeerd), maar blijkbaar moet de LICENSE map (soms?) blijkbaar toch in hoofdletters (net als de SWL map overigens). Raar maar waar?!

hier was het ook even proberen, lukte toen ik USB stick opnieuw geformateerd had. license file zowel in ede root als ook in de folder license gezet.

waar ik nu nog niet achtergekomen ben: wat is er verandert in de firmware? kan geen verschil ontdekken met de oudere versie firmware

Terug
Naar boven