• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

Navi & Systeem updates

Hoi Franss, Bedankt voor de tip maar ik had het zo al geprobeerd. Gisteren een beurt gehad en in de garage lukte het ze ook niet. Het rare is dat ik versie 15 wel gewoon steeds zonder problemen terug kan zetten. Zelfde usb.

Ik heb de moed een beetje opgegeven.

Vreemd!

Is je FW wel up-to-date? Las hier (https://peugeot-meeting.nl/forum/viewtopic.php?t=7654, Noot 3 bij WAVE2) dat voor kaart 17 en 18 je FW up-to-date moet zijn!

Laatste FW is momenteel: 21.08.25.12_NAC-r0 (15/01/2020)

yv6a37gtnvq7if43uvh2putlukmlph63.jpg

Laatste firmware aanwezig. Volgens mijn garage moet Opel iets veranderen om het mogelijk te maken. Zijn eigen auto lukte ook niet.
fmvlt8hnsm0olbvj4gryaxuwqapgktf6.jpg

Hij loopt steeds op precies hetzelfde punt. Zowel bij 17 als 18. Aan de USB kan het niet liggen omdat deze garage steeds dezelfde gebruikt en hij het bij de meeste wel gewoon doet.

Het is eigenlijk een aanfluiting dat ze dit niet voor elkaar krijgen maar gelukkig hebben we Android auto nog. :happy02:

Heeft niets met Duits forum te maken. Kaarten komen direct van TomTom waar ze al eerder vandaan werden gehaald.

Omdat bij mij en sommige andere versie 18 niet wil lukken contact opgenomen met Opel en het volgende antwoord ontvangen:

Hartelijk dank voor uw e-mail van 17 augustus jongstleden waarin u aangeeft te willen weten wanneer een nieuwe kaartenupdate beschikbaar komt en feedback geeft over de niet beschikbare navigatie update.

De kaartenupdates zijn beschikbaar via my.opel.nl - echter, de huidige systeem software van uw navigatiesysteem zal geüpdatet moeten worden om compatibiliteit met de nieuwe kaartenupdates te kunnen garanderen. Opel werkt er hard aan om deze systeemsoftware-update (ook wel 'Firmware-update' genoemd) zo snel mogelijk beschikbaar te stellen aan de Opel dealers.

Wij verwachten dat deze updates eind augustus/september bij de Opel dealer beschikbaar zullen zijn. Graag adviseren wij u om contact op te nemen met een erkende Opel dealer en de mogelijkheid tot bijwerken van de systeemsoftware-update te bespreken.

Ze zijn er dus wel mee bezig. Ben benieuwd of ze het gaan oplossen.

[quote quote=18386134] Ze zijn er dus wel mee bezig. Ben benieuwd of ze het gaan oplossen.[/quote]
Kan aan mij liggen , maar dit komt wel zo als een standaard afwimpel antwoord over...

De standaard antwoorden heb ik ook al een paar keer gehad. Die zijn iets simpeler. Deze reactie kwam na een officiële klacht.

Aangezien ze nu een maand noemen waar ze hopen dat het klaar is, geeft het misschien aan dat ze er echt mee bezig zijn. Ik wacht het maar gewoon even af.

De laatste firmware is voor mij geen oplossing. Die draait al in mijn auto. Ik wacht op de volgende. Als ik mijn garage mag geloven ben ik niet de enigste waarbij het gewoon niet lukt.

@RonaldGLX

Bij jou gaat het niet on de FW (je hebt al de laatste versie) maar om het installeren van kaartversie 18. Heb je kennis genomen van de post van Tjerk 17-aug 19:43... over het vinkje v d gegevensverbinding?
En nu komt de crux. In de bluetooth instellingen van de gekoppelde telefoon, op het infotainmaint systeem, kun je ook nog instellingen doen. En hier stond de gegevens verbinding uitgevinkt.

Hieruit blijkt dus dat het updaten van de firmware niet zal slagen zonder een internet verbinding.
Misschien is de internetverbinding ook nodig voor het updaten van de kaarten (zoals ikzelf ook al eerder aangaf)? Het moet toch ergens aan liggen?

@Grandsteef

Dit draadje heeft al 26 pagina's. Snap dat het verleidelijk is maar graag on topic blijven of gewoon een nieuw draadje beginnen.

@Grandsteef

Het getuigt van weinig stijl om iemands naam te verbasteren en daar je frustratie over de auto aan te linken. Over overbodig gesproken...

Ik heb de kaart zonder problemen geupdate naar V18. De kaart uitgepakt met 7-zip.

Het updaten doe ik onder het rijden. Het waren ook nog korte ritjes. Er waren 3 ritten voor nodig.

Als je stopt gaat de update daarna gewoon weer verder. De totale update tijd wordt er wel langer door denk ik.

Maar verder zonder problemen

Ik word zo langzamerhand helemaal simpel van het aantal posts in dit topic.

Gewoon de beurt afwachten en de dealer erop attenderen dat 'ie even update.

Scheelt mij en veeeeeeeeeeeeeele anderen meerdere zinloze mailtjes per dag aangaande de updates...........!!!!!!!!!

Willen jullie mij nog eens uitleggen hoe ik dat moet doen dat updaten.

Grapje ? Helemaal gelijk quandor. Ik heb er de tijd niet eens voor. Ik heb 3 x per jaar onderhoud bij de dealer en die zet de nieuwste versie erop. Maar dan nog ik merk weinig verschil. Laten we het eens over de heerlijke rijeigenschappen hebben van de GLX :good:

@Tjerk Visser : hetgeen Quadrijder2 schrijft is ongeveer precies een welkome aanvulling op hetgeen ik schreef.

Anders benaderend : het is niet nodig om elke 3 maanden de hele handel te updaten, tenzij je een ZZp'er in dienst van Post NL bent en ook nog eens keer iedere week een andere stad krijgt toebedeeld (hetgeen niet gebeurt........)

Het lijkt verdikkie wel omdat iets gratis is (lees : de updates een keer of 4 per jaar binnen halen) dat iedereen zonodig elk kwartaal aan de computer hangt om een update binnen te hengelen. Volkomen zinloos!

Gewoon tijdens de reguliere onderhoudsbeurt even vragen aan de dealer!

Enne, gelet op de aanschafdatum van mijn Grandland X (particulier) in november 2017, was ik volgens mijn dealer één van de eerste 5 mensen in Nederland die een Grandland X reed. Binnenkort wordt 'ie 3 jaar oud en ik meen op basis van de leeftijd van de auto een heel klein beetje recht van schrijven te hebben. B-) :applause01: :dank-u:

Voilá!!!

Voor 99% mee eens, maar dat ene procentje..........

Toen de kids nog een jaar of 10 a 12 waren en navigatie eerder een zeldzaamheid dan gemeengoed was, reed ik redelijk veel in de zomervakanties naar Spanje. De plaats / stad / dorp van bestemming vinden was idd. a.d.h. van papieren kaarten redelijk eenvoudig, maar de lokatie / camping zelf was veelal een crime om te vinden. Dán is navigatie tot op straatnaamniveau vandaag de dag toch wel verrekte gemakkelijk.

En nogmaals idd. het iedere 3 maanden updaten is absoluut zinloos. 1x per jaar is imho meer dan voldoende, tenzij je, zoals ik al eerder schreef, een ZZP'er bent in 'dienst' van PostNL en je rijdt het halve land door. Dan krijg ik wél beelden bij een drie maandelijkse update.

Ik zal niet zeggen dat je niet zonder kan (deden we inderdaad "vroeger" ook zo), maar hoe makkelijk is het als je thuis op je laptopje al heb opgezocht met bv Google Maps hoe ver/lang het rijden is naar bv de dierentuin (met eventuele huidige vertragingen in de calculatie meegenomen), dan in je auto te stappen en met 1 druk op de knop die route ook gelijk te kunnen gaan volgen .... (in het geval van Google/Android auto dan en met een ingelogde telefoon).

Of als je de interne navigatie met TomTom Traffic hebt gekoppeld dat hij ondanks dat je elke dag dezelfde route rijdt wel meldt dat die ene dag toevallig er een vrachtwagen is omgevallen en je vertelt dat je beter dat achteraf weggetje kunt pakken ?

Dan is het toch erg prettig dat die systemen weten dat die pas aangelegde of opgeheven wegen er wel/niet zijn.

Dat je daar niet perse de meest recente kaart voor moet hebben is duidelijk, maar bij eentje van 3 jaar oud pak je toch af en toe een keer mis..

20 jaar geleden hadden we ook geen mobiele telefoon (in elk geval niet in de hoedanigheid als nu), dus afspreken en elkaar daar dan vinden in de menigte ergens deden we zonder. Dat ging prima, maar ben toch blij dat nu we hem wel hebben, het maakt het toch wel een heeeeel stuk makkelijker..

Terug
Naar boven