• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

New Vivaro 2015: kinderziektes en voor verbetering vatbaar

Mag ik vragen ENKEL positief te reageren en CONSTRUCTIEF? De meesten zijn allen tevreden tot zeer tevreden over hun New Vivaro (of New Trafic), maar er zijn heel veel opties bijgekomen, en dus ook heel veel sensoren. Ook de motortechniek heeft een enorme sprong gemaakt, want men puurt nu tot 140 PK uit een 1600 cc motor met dubbele turbo waar men vroeger minstens een 2 liter dieselmotor voor nodig had.

Vermeld:

1. Juiste type: L1/L2, H1/H2 (H2 = niet Lutonproductie), motorisatie, eventueel opties indien van belang voor punt 3.

2. Datum aankoop (bij voorkeur een tot twee maand wachten na aankoop en lijstje maken of 'bewerken/edit' van jouw

3. Bedenkingen wat anders loopt dan verwacht en of je zelf een voorstel hebt tot verbetering.

4. Misschien ook je globale quotering opgesplitst in 4.1. prijs en 4.2. kwaliteit (eventueel splits je 4.2. zelf op in 4.2.1. kwaliteit motor 4.2.2. kwaliteit verbruik 4.2.3. uitrusting 4.2.4. opties (kun je nog opsplitsen als je met meerder opties problemen hebt).

5. Eventueel vergelijking met concurrentie (hebben ze die optie of hebben ze dan andere opties niet) of met verleden (nieuwe optie versus bestond al)

Dank bij voorhand! VAN BELLE Jean Marc (nog in afwachting van levering auto aan werkgever)

ADDENDUM FABRIEKSOPGAVE VERBRUIK GEMIDDELD PER MOTOR (VAN = gesloten bestelwagen)

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

1.6 90 1.6 90ECO 1.6 115 1.6 120ECO 1.6 140 1.6 140ECO motortype bestelwagen

153 153 168 171 180 180 topsnelheid

6.5 6.1 6.5 5.9 6.5 6.1 gemiddeld gemengd verbruik (niet sportief rijden)

170 160 170 155 170 160 gemiddelde uitstoot

Oude 1.2. had gemiddeld normuitstoot rond de 180 gram, dus zo kunt u omrekenen met de tabel hierboven.

Ik rijd tot en met vrijdag met een tijdelijke L2H1 Vivaro uit december 2014.

Van af vrijdag ga ik met mijn eigen Biturbo L1H1 120 PK rijden.

Wat mij als eerste opviel waren de deur hendels die lomp en zwaar gaan met openen.

Voor de rest rijd het heerlijk.

Wat ook een grote tegenvaller is het brandstof verbruik.

Rijd je rustig tot de 100 km/h is hij aardig zuinig, daar boven lust hij een aardige slok, meer als de 2.0 CDTI

vandaag om 8:00 vertrokken uit Hilversum naar Groningen, later naar Stavoren in Friesland, terug naar Hilversum.

Later weer door naar Eindhoven en terug. 650 km totaal.

Overal de max snelheid aangehouden 120/130 verbruik op boad computer is 8.9 L/100 km.

Het verschil met werkelijk verbruik en board computer zit er nog eens 0,5 liter boven.

In duitsland heb ik al eens een verbruik van 9,91 L/ 100km gehaald met hard rijden.

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/691068.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Oei, groter verbruik dan verwacht. Zou het echter kunnen dat je de 90 PK 'gewoon' hebt zonder ECOFLEX START/STOP (met groene knop) of dat je zonder die knop ingedrukt reed (die eco knop zou de 90 PK héél sloom bij optrekken maken net voor dat lagere verbruik)? 90 PK is hoedanook te weinig versus zijn massa (2 ton+lading) zonder die dubbele turbo, dus kan moeilijk die hogere snelheden en grotere acceleraties aan bij mijn weten. Ik volg jouw verbruiksprofiel en zal de link van mijn verbruik bij de nieuwe ook mededelen. In Nederland rij ik normaal het zuinigst, omdat ik daar zeker met de camions 'meerij'. Thx. +je

PS voor de lezers: Mijn huidige verbruiksprofiel van de 2.0 Trafic is https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/677524.html" onclick="window.open(this.href);return false; (nu gemiddeld verbruik van 6,6 liter, let wel, ik rij meestal 90 km/h op autostrade, en dat wil ik zo uittesten met de komende 1.6 liter Vivaro die je hierboven beschrijft)

Nee ik rijd nog met de 90 PK met eco knop, zonder start stop. met eco knop aan strekt hij behoorlijk sloom op.

De nieuwe Biturbo 120 PK L1H1 is vandaag bij de zaak afgeleverd incl led verlichting.

Onder tussen heb ik een dag de 120 PK Biturbo, rijd geweldig.

Heeft veel trekkracht van af 1300 rpm je kan rustig op dit toerental in zijn zesde versnelling rijden.

Maar waar ik al mee reed is de Navi 50 en niet naar de software gekeken tot vandaag.

De nieuwe had de zelfde software als de tijdelijke bus 4.0.3

Kaarten zijn eveneens van Q4 2012 gedateerd dus.

Heb als een software update gedaan om een fingerprint van het media systeem op een USB stick te krijgen.

Maar dat heb ik nog niet aan de praat.

De leasing L2H1 90 PK NIET biturbo maar WEL ecoflex is toegekomen en vrijdag 26/08/2015 wordt die uitgeleverd, MAAR één bestelde optie ontbreekt zoals ik al vermoedde toen ik goed toekeek op de afgesloten parking en wordt gecrediteerd voor de leasingmaatschappij: de keyless entry (code AVT). Jammer, maar het is nu eenmaal zo. Ook merkte ik dat er wellicht een oudere NAV50 versie 1 op zit, dus dat ik een probleem ga hebben met LIVE updates (ter vervanging van mijn huidige TMC ontvanger op een TomTom, dat wordt ook pijnlijk voor iemand als ik die snel 60.000 tot 80.000 km vreet per jaar tussen Bulgarije en Denemarken en Vereniging Koninkrijk en Spanje. Ik heb de handleidingen al meegekregen en goed bekeken, dus ook dit nog (foto's volgen nog op links die ik zelf ga zetten zodat ze permanent zijn en los van het forum):

Type:

0VE05 Opel vivaro Sportive Sportive Bestelwagen L2H1 1.6 Diesel MT6 0K PK (66kW) Europ 5 Start/stop (let op, mensen: in handleiding wordt al verwezen naar ad blue, en dat wil ik NIET, is dan Euro 6 maar dan moet je dure 'urine' bijtanken onder je dieselvuldop om gewoon te uitlaatstofjes te laten 'kleven' en af te voeren [wat daar milieuvriendelijk aan is, is voor mij echt een raadsel, en ik ben wel degelijk wetenschapper, dus hoop ik dat iemand mij komt weerleggen en uitleggen]. Betekent dus ook dat bovenaan gesloten opbergruimte is maar er is TOCH nog een laadruimte rechts vooraan bij mij, en dat merk ik NIET bij de vorige geleverde Vivaro's/Trafics TENZIJ bij de allergoedkoopste modellen dacht ik (dus in plaats van airbag rechts, zalig, had ik nu ook met m'n Trafic).

92U Midnight Black métalisé met bijhorende zetels TAMB Connect Black, volledig meegeschilderd vooraan, opzij en achteraan en volledige chroom grille (is bij Sportive bij ons zo).

5BT Automatisch koplampen en regensensor

AJS Donker getinte ramen maar in combinatie met J1U achterklep met ruit en links noch rechts ruitjes (te weinig achteruitrijzicht voor mij met gewone deuren en je kunt picknickken in de regen zitten onder de koffer indien nodig bij verre verplaatsingen).

AVT: NIET geleverd = keyless entry, jammer, hier ging de Vivaro het verschil maken met de Vito, Ford en Peugeot/Citroën, nu dus niet...

AYV Flexcargo met bureauopties dus en doorlaadruimte onder passagiersbank, is met doorkijkruim

B68 en ERK: volledige uitbekleding op zowel vloer met kunststof toplaag als zijwandbescherming in houd op volledige hoogte ipv half

BSJ en BSK: schuifdeur zonder raam zowel rechts (normaal) als links (voor als ik in Engeland ben of moet in + uitladen)

C68 Electronic Climate Control: Eigenlijk hier bij de neus genomen: moest ik nemen voor optie keyless, en wou ik enkel omdat in de folders van de Vivaro staat dat je dan GESCHEIDEN verwarming/airco hebt links en rechts, dus als ik ver moet rijden kan ik de passagier in warmte in slaap wiegen en bij mijzelf op koud houden: lijkt NIET zo te zijn, dus misschien onnodige gadget???

K08 Standkachel: Men weet nog niet hoe dit werkt en we vonden zelfs de knop niet, tenzij het de knop is van de PTO zie verder... Benieuwd volgende week

K69 extra sleutel: 3 sleutels (had eigenlijk extra keyless card besteld, maar zijn dus nu sleutels)

V66 Krachtafnemer op motor (PTO = Power Taking Off), in combinatie met 6 polige connector voor ombouwingen, vermoed dat hiervoor de knop rechts stond, want als ik daarop duwde bij stationair toerental op de parking, ging het toerental meteen omhoog. Opnieuw: ze vonden ook niet in het TIS waar dan de aansluiting zit, want ik wil die achteraan in mijn koffer om drilboren of zwaardere machines te kunnen aansluiten of een zware batterij te snelladen, maar niemand vindt de aansluiting zelf op dit moment... Wordt ook aan Abeco voorgelegd (die mijn speciale kofferinrichting die al de vierde camionette meegaat, zal overbouwen en dat wellicht wel weet). Autodelta, zou jij dit weten?

P24: Stalen reservewiel: Voor de prijs van 120 EUR minus 27% korting, is dit immers veel goedkoper dan een gewone band en ik hoop dat ze hierbij ook het ventiel met radiografische sensor inbouwden voor de optie hieronder...

UJ0 Bandenspanningscontrole: systeem zoals op mijn Kawasaki 1400GTR (die toont zelfs standaard in een submenu altijd bandendruk vooraan en achteraan maar gaat in melding met rood lichtje als die te laag komt, sinds ik daar die optie heb, wil ik die altijd).

UTK Centrale deurvergrendeling met deadlocks. Omdat ik toch heel veel ver weg moet (vrijdagmorgen 5 h vertrok ik naar Bulgarije en was dinsdagnacht terug en dat was zo'n 5000 km rijden, ik vind dit zelf onverantwoord, maar nood breekt soms wet en ik ben een bijzondere sportman die voor en na zo'n 'marathons' kan rusten en wel degelijk stopt als die moe wordt).

UV8 FlexDock voor smartphone: Opnieuw pech: Mijn Iphone 6PLUS past er net NIET in, weet nog niet hoe ik dit ga oplossen...

VR2 Trekshaak met TSA

XADP Navigation pack

Oh ja: groot was mijn verrassing toen de ANTENNA aan de Engelse zijde nu blijkt te zitten. Als ik nu een parking in moest met opschrift MAX 2.0 meter, deed ik de deur open en draaide mijn antenna af, maar dat zal nu niet meer kunnen want die zit RECHTS!!! Maarre... de garagehandelaar zei dat hieraan gedacht was en de antenne nu veel langer is, maar helemaal plat kan blijven zodat die niet meer moet (kan?) losgedraaid worden.

Meer binnen een tweetal weken. Vooral verbruik benieuwt mij dus. Mijn Trafic krijg ik intussen mooi tussen 6 en 7 liter en uitzonderlijk eens in een record onder de 6 liter... Zie vorige model 2.0 liter op https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/677524.html" onclick="window.open(this.href);return false;

By the way: de leasingmaatschappij verkoopt de vorige Trafic Grand Confort middernachtzwart métalisé dus ook aan restwaarde (8.000 EUR + BTW, bij bewezen export, geen BTW) maar ik denk dat mijn zoon die wil inkopen, want die rijdt nog werkelijk als nieuw en hij heeft dezelfde economische rijstijl als ik, dus weet nog niet echt of deze te koop komt.

Heb sinds mei de l2 h1 120 pk bi turbo sport edition

Min punten

Hoog brandstof verbruik gem 1op 9,8 zonder zware last

Zware klinken met portier openen

Trailer assist werkt niet

Armsteun is niet verstelbaar

Bekerhouder dashboard breekt eruit als je de bank neerklapt en deze nog open is

Problemen met starten slaat dan aan op twee cilinders en slaat na 5 sec af

Carkit werkt niet goed

Ook geleverd met de lampen zonder led achteraf gemonteerd

Bijvoeging:

Bijkomende verlichting aan de kant met mistlichten is heus veranderd:

1.1. Onder de 42 km/h bij gebruik van knipperlichten gaat kant van knipperlicht aan (naar rechts knipperen om naar rechts te gaan, geeft extra licht rechts, naar links geeft naar links).

1.2. Bij heel traag rijden en je stuur scherper draaien naar links of naar rechts gaat zelfs zonder dat knipperlicht (bijv. bij traag slalommen tussen drempels) ook datzelfde licht aan, en dat vind ik dan wel handiger, al is het eerder een gadget van Peugeot overgenomen.

De automatisch regensensor is ook serieus verbeterd:

2.1. Nu moet ik niet de eerste maal de ruitenwissers activeren om die sensor te activeren.

2.2. Beste resultaat heb ik met gevoeligheidsschakelaar op 2 te zetten (nu mooi aangeduid met almaar dikkere regendruppels, tweede kleinste druppel dus)

De trilling die ik had in het begin in het stuur is heel wat verminderd na de eerste 1000 km, maar misschien laat ik toch eens het spoor nog nazien.

Kreeg (vroeg dat ook) dezelfde Marathon banden 205/15 als mijn Trafic omdat ik daar op mijn achterwielen meer dan 155.000 km met mijn rijstijl mee deed. Toch lijken ze nu zachter dan vroeger te zijn, maar ligt wellicht omdat het nu 2900 is ipv 2700 qua ophanging.

Voorruitenwisser is lager dan vorige versie maar beter, vooral voor passagier ook veel verbeterd. Achterruitenwisser zag ik geen verschil (ik neem altijd grote achterklep voor grotere zichtbaarheid naar achteren, met klapdeuren heb je die brede metalen band in het midden).

Voordeuren zijn veel zwaarder dan vroeger maar klappen beter dicht. Heb dubbele sluiting, misschien speelt dat een rol.

Moet wel boekje nog eens bekijken want sluiten van deuren is standaard anders: 1 X duwen = chauffeursdeur open, je moet 2 X duwen om zijdeur passagier te openen (is wennen). Knop achterportieren is aparte knop bij 3 knopsversie van afstandsbediening.

Binnenin moet je nu 2 X duwen om achterdeuren en passagiersdeur te ontgrendelen. Weet nog niet of automatisch vergrendelen al ingesteld is, dan wel ik dat moet doen door bij contact aan lang de knop 'open deuren' in te duwen.

Met update van NAV50 veeeeel beter dan Tomtom dus en ik apprecieer het almaar beter: Leest duidelijk van de Can bus de snelheid, waardoor zelfs lange tunnels je navigatie gewoon correct doorloopt en op ronde punten, kwam de Tomtom verwarrend achter zodat je twijfelde aan de te nemen afrit, maar de NAV50 weet exact hoe je draait aan je stuur en waar je eruit moet. Is echt veel 'doordachter dan ik dacht' maar ik heb wel 129 EUR betaald om de kaarten van Oost-Europa en postnummers U.K. en POI's extra te nemen, en die konden niet allemaal tegelijk op de kaart, maar nu staan wel alle upgedate flitspalen er ook goed op en 'tuut' de auto extra veel als je echt te rap blijft rijden daarbij!

Hoewel het GEEN liefde op het eerste gezicht was, is het dus bij mij duidelijk liefde op het tweede, derde, vierde gezicht, en nu al blinde liefde vrees ik... Lees dus ook de negatieve topics aub! +je

Amai, gesproken over een uitleg!!! Zou zeggen niet slecht, maar ik vind als je de wagen gebruikt voor meer dan werk alleen dat er heus wel iets extra mocht zijn, zoals voor de meesten onder jullie vermoedelijk muggezifterij, bluetooth geluid bij handsfree bellen, geluid autoradio ( met 2 luidsprekers vooraan en in mijn geval nog 2 extra achteraan ) niet goed, opbergruimtes bij het niet nemen van de bank en de uitvoering cosmo...(dan ook geen opbergruimte onder zetel achteraan) , auto. airco die vergeleken met mij vorige zafira's niet goed werkt. Rammelgeluiden achteraan net achter mijn oren ( ga eens plafondbekleding moeten wegnemen ).

Positief vind ik wel motor, plaats (dubbele cabine en L2) , camera achteraan, rijcomfort, verwarmde zetels moet ik nog testen...

Heb momenteel 5500 km, en verbruik ligt op 8.2 liter zonder eco knop aan ( gebruik dat nooit in feite ), ramen heb ik zelf een donker kleurtje gegeven en dat is vrij goed geslaagd, al zeg ik het zelf...

Johnny0503: Ja, mijn uitleg is 's nachts geschreven en nogal rommelig, sorry. Je wijst me terecht op een nuance waarvoor ik me moet excuseren: Ik beschouwde het inderdaad altijd als 'werkbeest', als je de norm legt op personenwagen, erger je je terecht aan voormelde minpunten. Met dit stukje hierboven begrijp ik beter wat je vroeger bedoelde. Nog straffere nuance echter voor mij: Ik geef GEEN 20.000 EUR (BTW aftrekbaar) aan een camionette, en mijn camionette kreeg ik voor MINDER dan 20.000 EUR, want de 66 kW/90 PK eco was maar leifst 2.000 EUR goedkoper dan de 120 PK en dat vond ik pas onverantwoord.

Denk echter toch eens na over mijn rijstijl à 90 km/h en deze gevolgen: New Vivaro kreeg EXACT dezelfde marathonbanden (vroeg ik ook) en achteraan gingen deze met mijn rijstijl 155.000 km mee. Remblokken alle vier gingen meer dan 100.000 km mee. Enkel nu heel recent darmpje die gesprongen was en melding gaf 'technische storing' met kostprijs 75 EUR die uitlaatgassen mat en van hitte na 187.000 km begeven had).

Dat kun je volgens mij ook enkel als je in 'camiontermen' denkt en 400.000 tot 600.000 km zou willen doen met een voertuig. Aan 8,2 liter zonder eco, belast je alle motoronderdelen ten volle en ook de remblokken, ophanging, vering en uiteindelijk zelfs carrosserie. Dat is dus per jaar zo'n 1.500 EUR kosten per jaar bespaard voor mij. En qua verbruik: 8,2 liter - 5,5 liter = 2,7 liter diesel per 100 km, ik doe er 60.000 à 80.000 per jaar, dus neem 70.000 km / 100 X 2,7 liter à 1,25 EUR/liter = 2.362,50 EUR minder brandstofkosten per jaar.

Qua personenwagen en stilte testte ik de Tesla S... Zonder uitlaat te zien bij de New Vivaro/Trafic, bevindt die zich mooi in het midden tussen een 40 tonner en de Tesla, zelfs iets meer aan de kant van de Tesla, maar niet op het niveau van Mercedes en BMW, dat wel.

Maar dank je voor de correctie om jouw visie hier weer te geven en mijn (MANiakale?) visie terecht te nuanceren. Ik rij liefst ook zo mannelijk sportief als jij in mijn Vivaro Sportive, maar ik kocht hem om zelfstandig te gebruiken en per jaar die 2.000 EUR brandstofkosten + 1.000 EUR onderhoudskosten extra te sparen (welke wagen rijdt er 40.000 km ver tot een forfaitair klein onderhoud van 300 EUR)? PS, nuance: die 2.000 EUR die ik bespaarde, verkwistte ik inderdaad weer aan luxe om te rijden. Dus ergens moet ik jou zeker niet veroordelen en heb ik duidelijk toch ook wel een emotionele kant om graag comfortabel te zijn in deze 'vrachtwagen'. Mea 'minima' culpa?

Heb ook de update uitgevoerd van de navi50, gebeurt binnen de 90 dagen na aankoop gratis dus..., zal het deze week eens testen!

Verder heb ik gehoord dat de bluetooth telefonie gebeurt via een softwarematige module binnenin de radio, weet er iemand hoe dit aan te passen? Wil stereo geluid voor telefonie....Bedankt

Of in het algemeen, hoe we apps zouden kunnen inbouwen in de NAV50 (zoals deels in de NAV80 kan). Wellicht zullen we de leverancier in Hongarije moeten vinden daarvoor. Bluetooth 4 was al stereo, weet ik met mijn motohelmcommunicatiekits zoals bij N-COM in Nolan, maar hier is het bluetooth smart met weinig energieverbruik en de app is niet 'open voor programmeurs' zo te zien. +je

Mijne gaat morgen ook voor preventief extra onderhoud binnen op zo'n 6.000 km voor deze (nogal perfectionnistische zaken, dus ik nuanceer wel):

1. Trilling op stuur à 90 km/h (mijn Trafic 2012 van 188.000 km reed daarentegen nog perfect, maar trilling zat er ook op voor mijn eerste 4 nieuwe banden die ik er recent op stak en daarna reed die nieuw, dus wellicht toespoor van voorwielaandrijving of de loodjes die niet perfect zitten op de banden, vrees ik). Maar is wel heel minimaal en veel minder op 130 km/h maar dat rij ik niet meer omdat ik zelf mijn diesel moet betalen en het eerste jaar wellicht naar de 80.000 km zal gaan of meer met de opening van mijn fiscaal kantoor in Bulgarije)

2. Spatlappen eraan hangen (merkte het achter mij dat ze het niet leuk vonden als het gisteren begon te regenen, en ook opzij wordt de wagen erg vuil)

3. Vragen of ECO led in midden van dashboard kan geactiveerd worden (groen, oranje, rood vlgs handleiding), want dat staat niet aan

4. Sneeuwkettingen besteld

5. Spiegelkapjes in chroom nog niet besteld, vond 171 EUR + BTW wat veel en wacht tot er toch krassen op de spiegels komen bij gebruik.

6. Standaard toerental voor later gebruik PTO naar 1200 of 1300 RPM laten zetten

7. Als het kan standaard START/STOP afzetten want ik heb het gevoel dat dit niet zo goed is voor de lange levensduur van de techniek, kan niet goed zijn dat die oliedruk geregeld wegvalt en volgens mij is het negatief voor het milieu, want DANKZIJ Volkswagen besef ik meer dan ooit dat start/stop van motor ook heel wat meer fijn stof geeft dan de verbranding op temperatuur laten doorgaan (zoals we leerden met gloeilampen overigens, maar we vergeten allemaal zo snel en nu een gloeilamp slechts een paar cent kost, hebben we die verboden hoewel die eigenlijk een minder negatief voetafdruk heeft dan de KGA verwerking en het foute lichtspectrum voor onze ogen en de gassen in een spaarlamp, alles is relatief).

Ook qua PTO wisten ze zelfs niet waar de kabel zat, maar heb dat dan zelf gevonden dankzij wat internationale forumleden (gemengd Renault/Opel/Vauxhall). Misschien moet ik dit verplaatsen naar de algemene opmerkingen? Ik ga het bericht kopieren in elk geval, de forumbeheerders mogen dit gerust naar hun inzicht wijzigen zonder dat ze verantwoording hoeven af te leggen tegen over mij. Thx aan alle actieve forumleden intussen, zeker aan dezen die ook kritiek uiten op mij (dat is pas leerzaam).

PS: Zag gisterenmorgen een mevrouw met een nieuwe Opel Vivaro Mixto op het tweede rijvak in panne van Gent naar Terneuzen. Niemand had gestopt en toen ik de wagen een paar meter verder duwde voor haar naar het linkse sorteervak aan de lichten, stapte ik in haar auto om het probleem te checken en meldde haar dat het de 'buté' ofte drukventiel was voor de schakelingsbak: embréage of ontkoppelingspedaal was ingedrukt en keerde niet terug.

Dit is klassiek en had ik ook ooit met een Vivaro in 2010 ergens nadat die een heel eind had stilgestaan gewoon. Dat ventieltje kost niets, maar het werk om dat te vervangen is wel vrij duur. Dus blijkbaar blijft dat in de New Vivaro/Nouveau Trafic nog altijd een zwak punt (wie problemen heeft met het linker pedaal, laat het best preventief vervangen door de garage in garantie).

+je

Jean Marc, wat voor banden heb jij ik heb het zelfde euvel bij +/- 100 km/h

Bij twee eerdere Vivaro's nooit last gehad.

Ik zit nu op bijna 3000 km en brandstof verbruik is flink gedaald zit nu op 6,3 L per 100 KM

Dit incl file rijden en veel stadsverkeer van rood stoplicht naar rood stoplicht in Amsterdam.

Een auto met start stopsysteem heeft speciale geharde krukas lagers normale kunnen hier niet tegen.

Wil je lang genieten van de motor uit laten zetten, iedere keer als je start staat hij altijd aan.

@Autodelta wrote:Jean Marc, wat voor banden heb jij ik heb het zelfde euvel bij +/- 100 km/h

Dank u Andre_Ede:

Bij mij is het uiterst duidelijk: Heb EXACT dezelfde banden als mijn vorige Renault Trafic waarmee ik die zuinigheidsrecords brak en was dus erg gelukkig als ik die zag liggen op mijn Vivaro L2H1, dus ze moeten niet zeggen dat het aan de banden ligt. Ik had het wel vanaf 133.000 km met mijn Trafic ook, maar de rechtuit sturing vooraan zou veranderd zijn.

Goodyear Cargo Marathon 8PR 205/65 R16 T107/105, fuel efficiency: C, Wet grip: B, Noise DB: 71 / Noise Wave 2

Als ze het morgen niet kunnen in de garage, ga ik naar Jan Deboosere BVBA, Bruggestraat 291 8770 INGELMUNSTER binnen springen die mijn vorige legde op de Trafic (deze marathons gingen achteraan liefst 152.300 km mee!)

Oh, heel belangrijk: Ging zaterdag voor het eerst naar de car wash met mijn auto en heel bizar: het stuur trok enorm naar links wat ook mijn vorige trafic niet deed en ik moest zelfs bijsturen of ik ging op het einde de rechter paal met mijn spiegel aanrijden. Toch iets veranderd dus in het 'winkelkarretjeswieltjesprincipe' (vind graag woordjes uit, bedoel: dat ophangen waardoor het wiel vanzelf recht komt bij vooruit rijden; in de car wash wordt het wiel vooruitgetrokken en is dat dus een andere belasting ervan). Let dus ook op!

Benieuwd of die elektrische stuurbekrachtiging ook zo onderhoudsvrij blijft als de oude overigens (enorme grote ronde blok als je de motorkap open doet). +je

Ik heb exact de zelfde banden, heb altijd continentals er onder gehad. Wat ik geen fijne banden vond 2 x klapband op + 130 km/h

En ik heb meerdere collega's waarbij dit gebeurd is.

Pas ook de was straat in geweest, als je hem op start/stop uitzet blijft de stuurbekrachtiging werken. rolde de hele straat gewoon uit.

Wel mis ik soms vermogen tussen de overgang van eerste turbo naar de tweede tussen de 2000 en 2500 rpm.

Hierboven gaat hij als de brandweer :thumb

Na een aantal weken bemerkte dat ik steeds harder aan de deur hendels moest trekken op de deuren te kunnen openen.

Dit heb ik opgelost door een beetje witte teflon vet te spuiten op het gedeelte wat geleid en je uittrekt.

Nu gaan ze weer soepeltjes open

@VAN BELLE Jean Marc wrote:@Autodelta wrote:Jean Marc, wat voor banden heb jij ik heb het zelfde euvel bij +/- 100 km/h

Dit om te melden, dat ik na 5500 km naar Bulgarije over en weer het euvel NIET meer had in Duitsland bij lagere snelheden. Zijn de banden 'ingesleten' of is de ophanging door de soms heel erg slechte wegen in Bulgarije genormaliseerd, ik weet het niet, maar ik heb het gevoel dat bij mij de trilling volledig weg is.

PS: Na wat ambetante problemen van de boordcomputer en uiteindelijke vervanging van de sensoren ervan (zéér goed zoekwerk van mijn garage Bariseau te Kortrijk, gaven niet op en bleven geduldig zoeken bij een uiterst moeilijke diagnose), ben ik dolverliefd op deze wagen. Zelfs de optie van 'vertrekken zachte grond', had ik plots nodig in Bulgarije toen de weg erg ontoegankelijk werd en ik niet kon keren op de baan.

Laat je iets weten of dit qua trilling bij jou ook zo verdween, André? +je

Nu ik fatsoenlijk geluid uit de radio installatie heb (na investering van €599), Opel een nieuwe Bluetooth microfoon monteerde en nu eindelijk mijn richtingaanwijzers weer uitgaan na een bocht, heb ik nog de volgende punten die aandacht behoeven.

Het geluid van de radio staat standaard zeer zacht als je de telefoon opneemt, dit zal verholpen moeten worden via een software up date vanuit Opel neem ik aan?

Het is natuurlijk belachelijk dat je het volume op max moet zetten als je een oproep beantwoord.

En zelfs dan is het nog maar net te verstaan!

Ik wil de lampen uit de koplamp gaan vervangen, de dagrij verlichting is wit LED, in de frontbar zitten ook witte LED's maar de gewone koplampen zijn ouderwets geel licht....

Zo lelijk!

Voor €13 koop je wit schijnende lampjes,moet er alleen nog even achter zien te komen of het H4 of H7 is.

In het instructieboekje kan ik het niet vinden dus zal ik even een lampje moeten demonteren.

Ik wil een tweetonige toeter monteren, het huidige toetertje laat mensen lachen als ik hem gebruik.....

Als ik toeter moet iemand weten dat ik het ergens niet mee eens ben!

Hij/zij moet niet gaan lachen!

Ik heb al gehoord dat de claxon het makkelijkst te bereiken is door linksvoor het binnenscherm achter het wiel te verwijderen.

Akkoord, arnovariante:

1. Ik wou het automatisch 'knipperen' tot 3 keer ipv 1 keer van de richtingaanwijzers afzetten. Reden: Ben vooral camionneur en om een camion te bedanken om tussen te mogen, is het dankbaarheidsprotocol 2 X links 2 X rechts en eventueel nogmaals 2 X links. Kun je NIET meer met de New Vivaro/Trafic. Is het dat wat je bedoelt of was er iets mis met automatisch uitvallen van richtingaanwijzers bij 'terug'sturen?

2. Koplampen zijn H4 bij mijn weten, altijd geweest, en zal ik ook laten vervangen door blauwachtige Xenons. Maar zal dit de garage laten doen, ik heb altijd verdomd veel miserie om zelf die koplampen te vervangen, hoewel het eigenlijk puur routinetechniek is (ben erg handig, maar dit lukt mij niet goed, met je vingers kun je er niet zo goed aan, maar het is wel al beter bij het nieuwe model).

3. Toeter vind ik véél beter dan de vorige versie. Nu is het degelijk en luid. Als ik toeter, zie ik niemand lachen. Kort 2 of 3 X energie geven bij het afscheid met familie of kennissen, is nu ook echt energie en geluidsoverdragend. Voor mij geen vervanging nodig.

4. Voorlopig verder tevreden maar misschien voeg ik terug een 'lichtkrant' of 12 volt reclamebanner erbij terug op de achterruit met voorgeprogrammeerde boodschappen zoals ik ooit op mijn moto deed (zie http://logocom.be/moto/panam/080501-upgrade-lichtkrant/" onclick="window.open(this.href);return false; voor meer foto's) en het achterste remlicht zou volgens mij feller mogen flikkeren als je op de rem gaat staan (zoals bij nieuwe camions maar ook de nieuwste Vito van Mercedes) zodat ze van mijn trekhaak achteraan blijven...

5. Wat wel dringend moet, is de bijsturing van de boordcomputer qua verbruik: Ze gingen de Duitse merken achterna hierin: mijn vorige Trafic was tot op 0,1 liter verbruik correct is uiteenlopende omstandigheden, maar nu wordt één tank van 75 liter herleid tot een tank van 70 tot 72 liter en het gemiddelde verbruik dus 0,2 lager op de boordcomputer dan in het echt. Vroeger zou ik hier niet over gevallen zijn, maar onze dieseltank verminderde al van 80 liter tot 112 liter bij schuin staan (officieel 90 liter) tot 75 liter (speelt geen rol meer of die schuin staat), door het voorzien van die 20 liter tank voor die 'pisse/urine' = 33% ureum bij water ofte in pseudomilieuvriendelijke woord 'Add Blue' genoemd, en nu weet ik dat het al juist rekende, dus kan het wel degeiljk... Gewoon in de software volgens mij de huidige berekeningen X 1,05% doen en de boordcomputer zal wellicht weer messcherp juist zijn).

5. Oh ja: ook spiegel aan voorruit hing hoger bij aankoop en zag dus beter wat er achter mij lag, maar sinds de vervanging van de voorruit (onder omnium)... hangt die toch weer iets te laag, merk ik nu, maar is niet zo erg. Die achteruitrijcamera zo hoog geplaatst op mijn kofferdeksel (geen deuren van mij), is wonderbaarlijk goed, en dat simpele dodehoekspiegeltje in de rechter klep, is ook echt veilig als je die nodig hebt of om te zien of er op een afgelegen parking op weg naar Bulgarije mensen staan waar ze niet horen te staan...

Dus nogmaals, zoals vermeld, hoewel ik aanvang van mijn reisgezelling Vivara niet zo tevreden was, is het nu de volste liefde tussen ons 'bijtjes'... +Je

+je

Terug
Naar boven