Hahaha, ja als je geluk hebt, maar van alle lease bakken, en persoonlijk aangeschafte nieuwe auto's van collega's (meer dan 400 zijn dat er die ik allemaal persoonlijk goed ken) en onze clubleden bij de ASK in Hilversum (bijna 400 leden) is de realiteit dat veel nieuwe auto's helemaal niet zo probleemloos rijden.
Ken meerdere schrijnende gevallen met distributiekettingen (peugeot 3008 1.6 htp, wat een dramabak!! Ford Galaxy 1.6 turbo benzine, drijfstang door blok. Om over een arsenaal aan Mercedes en VW leed maar te zwijgen) en ja, er was sprake van garantie, maar je bent zomaar je auto een paar dagen kwijt, en als dat op vakantie gebeurt en je weet niet eens wanneer het weer klaar is, lekker!
Het lijkt meer schering en inslag te worden, auto's worden blijkbaar ook voor de eerste assemblage te ingewikkeld om betrouwbaar af te leveren, en de fabrikanten worden zowel door de consument als de politiek onder druk gezet om ze goedkoop te leveren, maar wel met een hele winkel opties, en nog milieuvriendelijk ook??!? Hoe dan??
Mijn advies is, wacht eerst eens drie jaartjes af en koop dan een auto die betrouwbaar is gebleken, met een onderhoudshistorie waar enkel gewoon onderhoud in zit en geen dikke reparaties. Zo ben je betrouwbaarder uit dan nieuw, puur omdat je het risico op kinderziektes zo verkleint.
Ik vond trouwens de kleine cylinderinhoud een goed punt hierboven. De specs van die 3008 hpt zijn toch heel wat op papier, maar hoe lang tunen motorbouwers al motoren, ook 1600tjes, en om die cijfers te halen weten we allemaal wat dat met de betrouwbaarheid doet. Om dat in een productiemodel toe te passen, waar het dus niet om handgebouwde fijnafstemming en perfectie betreft is best naiëf. Lijkt het althans, want ook hier is door de overheid door emissieeisen de fabrikant weer het mes op de keel gezet. En waarom?? In het hele streven naar een betere uitstoot wordt nog steeds productievervuiling weggewuifd, terwijl daar het leeuwendeel van de emissie en de vervuiling al plaatsvindt. Voordat je return of investment hebt qua emissie op de productievervuiling ben je 30 jaar verder als je een "oude stinkoldtimer" naast een groene blaadjes "a" label auto zet uit 2015.
Om nog even een nadeel aan te kaarten wat ik persoonlijk heel naar vind aan nieuwe auto's is de boomstam van een A-stijl, die in veel auto's zelfs nog een Y-splitsing maakt. In dat soort auto's kom je hoofdschuddend op elke kruising aan om langs de stijl te kijken of er zich niet net een fietser of motorrijder achter heeft 'verstopt'.
Dit is trouwens wel een bezwaar bij meer mensen, en wordt nu ook uitgebreid onderzocht of dat niet aan een maximum maat moet gaan voldoen die aan het gezichtsveld mag ontbreken.
Hoe zo veilig? Veiligheid is bij moderne auto's heel eenzijdig bekeken, er wordt alleen maar gedacht aan de inzittenden!

uke