@Orang-pinda wrote:Dus niet 50/50 Freek? Wat als ik nou bijvoorbeeld: 9 liter 98 tank en er een liter ethanol bij ingooi. Heeft dat zin? Kan dat kwaad?
E85 durf ik niet zonder grotere injectoren en een grotere brandstofpomp, straks is mijn motor dood. Ben er wel nieuwsgierig naar.
E85 bevat zo'n 20% minder energie t.o.v. benzine. Je moet dus minstens 20% meer kunnen inspuiten.
De zogeheten "bi-fuel" auto's tegenwoordig die benzine en E85 vreten, herkennen de brandstof en schakelen automatisch.
Jij zal dat moeten doen door ergens iets mechanisch te forceren. Bijvoorbeeld met een hogere brandstofdruk. Andere optie is grotere injectoren.
En als je huidige injectoren nog genoeg ruimte bieden, kan je via chippen of een tussendoosje (doen ze veel in USA, frankrijk en duitsland) de PWM dutycycle van je injectoren omhoog zetten.
Op die manier maak je helaas geen gebruik van de kracht van E85. Dat is namelijk het hogere octaangetal (107 RON). Daardoor kan je dikkere compressie of hogere vuldruk (turbo, supercharger) draaien zonder dat er pre-detonatie (pingelen, kloppen) plaatsvind.
Met alleen injectie aanpassing heb je dus gewoon origineel vermogen tegen 20% meer brandstof verbruik. E85 is helaas nog niet goedkoop genoeg om dat te verantwoorden.
Een mix van 1op10 (oftewel E10) is algemeen geaccepteerd veilig voor alle Opel motoren, met uitzondering van de 2.2 directe injectie blokken (o.a. Y22SE).
De meeste Opeltjes hebben trouwens sinds de 90's al geen rubber brandstofleidingen meer, maar kunststof (die blauwe pijpjes, zitten o.a. ook op m'n Corsa B GSi). Sowieso is het afhankelijk van de rubbersamenstelling of het problemen oplevert, en voor zover ik weet maakt het bij een Opel niks uit. Ze rijden in brazilie al 30 jaar op E85. O.a. de Corsa B is daar verschrikkelijk populair.
Ik heb zelf, bij gebrek aan E10, een tijd E5 gereden en heb geen problemen gehad met m'n Calibra, waar nog rubber slang onder hangt.