• Welkom op het nieuwe Opel-forum!

We zijn verhuisd naar een nieuw forumplatform. Deze overstap hebben we gemaakt om het forum sneller, stabieler en overzichtelijker te maken, en om ruimte te bieden voor nieuwe functies.

Wat is er nieuw?

• Sneller en moderner forum
    • Een aparte Downloads-sectie voor het plaatsen van werkplaatshandboeken, schema’s en documentatie
    • Een marktplaats waar leden zelf onderdelen en auto’s kunnen aanbieden
    • Betere zoekfunctie
    • Volledig geschikt voor mobiel en tablet

Wat is er verhuisd.

• De bestaande forumstructuur
    • Topics en reacties (waar mogelijk)
    • Gebruikersaccounts

Wachtwoorden zijn om veiligheidsredenen niet overgezet – gebruik indien nodig ‘wachtwoord vergeten’.

• Gebruikers zonder reacties zijn verwijderd. Deze kunnen zich opnieuw registreren.

Wat vragen we van jou?

• Neem even de tijd om rond te kijken
    • Vul je profiel aan indien nodig
    • Meld eventuele fouten of ontbrekende zaken in het forum “Downloads – Discussie en Ondersteuning”

Dank voor jullie geduld tijdens de overgang.
    Samen bouwen we verder aan hét Opel-forum voor liefhebbers en sleutelaars.

Veel plezier op het forum!

— Het Opel-forum team

nokkenassen slijpen

[rquote=1911002&tid=145816&author=Miruni]

Nokkenassen worden niet opgelast!

Als je een tekeningetje ziet dan snap je het hoe je meer lift kunt krijgen.[/rquote]

Wat wordt bedoeld met "lift"?

Als je de kleppen grafiek wilt veranderen, het openen van de kleppen wilt vervroegen, moet er op die "vroegere" plaats wel al het begin van de nok zijn. Dit kan enkel door toevoegen van materiaal.

Ik heb bij een bedrijf ooit geïnformeerd naar prijzen en ik kreeg toen de keuze tussen: een nieuwe nokkenas of mijn oude laten oplassen en slijpen.

[rquote=1914724&tid=145816&author=robert1701][rquote=1911002&tid=145816&author=Miruni]

Als je een tekeningetje ziet dan snap je het hoe je meer lift kunt krijgen.[/rquote]

Als je de kleppen grafiek wilt veranderen, het openen van de kleppen wilt vervroegen, moet er op die "vroegere" plaats wel al het begin van de nok zijn. Dit kan enkel door toevoegen van materiaal.

Ik heb bij een bedrijf ooit geïnformeerd naar prijzen en ik kreeg toen de keuze tussen: een nieuwe nokkenas of mijn oude laten oplassen en slijpen.

[/rquote]

Je kan ook het hele profiel wijzigen (tot op zekere hoogte) en dan werken met shims. Dus je over de hele nok zeg maar 2 mm weg om het profiel te wijzigen, en dat verschil weer opvangen met shims.

Vervroegen kan toch ook met andere verstelbare tandwielen?

Een nokkenas oplassen zou wel het laatste zijn wat ik zou doen, want de structuur van het staal wordt er echt niet beter op.

[rquote=1914724&tid=145816&author=robert1701][rquote=1911002&tid=145816&author=Miruni]

[/rquote]

Je kan ook het hele profiel wijzigen (tot op zekere hoogte) en dan werken met shims. Dus je over de hele nok zeg maar 2 mm weg om het profiel te wijzigen, en dat verschil weer opvangen met shims.

Vervroegen kan toch ook met andere verstelbare tandwielen?

Een nokkenas oplassen zou wel het laatste zijn wat ik zou doen, want de structuur van het staal wordt er echt niet beter op.

[rquote=1914958&tid=145816&author=mr-turbo]

dacht dat ik alles gehoord had, nokkenassen oplassen :wors

:P

en dan vooral ook met de stelligheid waarmee het geschreven wordt....[/rquote]

Dat niet iedereen op de hoogte is van alle technieken, kan ik aannemen, maar dat wilt niet zeggen dat het niet bestaat.

Lees bvb. in deze pdf bovenaan blz. 15: http://www.innovam.nl/RPTPowerUp/Zelfstudie/ebat/ebat_143.pdf

In andere forums kan je zelfs posts lezen van mensen die het al hebben laten doen.

re_nokkenas.jpg

En, de aarde is rond, niet plat. Voor in't geval iemand dit ook nog niet moest weten. :D

[rquote=1914958&tid=145816&author=mr-turbo]

dacht dat ik alles gehoord had, nokkenassen oplassen :wors

:P

en dan vooral ook met de stelligheid waarmee het geschreven wordt....[/rquote]

Dat niet iedereen op de hoogte is van alle technieken, kan ik aannemen, maar dat wilt niet zeggen dat het niet bestaat.

Lees bvb. in deze pdf bovenaan blz. 15: http://www.innovam.nl/RPTPowerUp/Zelfstudie/ebat/ebat_143.pdf

In andere forums kan je zelfs posts lezen van mensen die het al hebben laten doen.

re_nokkenas.jpg

En, de aarde is rond, niet plat. Voor in't geval iemand dit ook nog niet moest weten. :D

[rquote=1914746&tid=145816&author=2000]Een nokkenas oplassen zou wel het laatste zijn wat ik zou doen, want de structuur van het staal wordt er echt niet beter op.[/rquote]

De bedrijven die dat doen zullen wel weten waarmee ze bezig zijn. Als het niet goed gedaan was, zouden ze snel zonder klanten zitten.

Ik heb ergens gelezen dat het soms in een gasgevulde kast gelast wordt.

Je kan altijd nog de slijtageweerstand verbeteren door middel van "lasercladden".

http://www.nedclad.nl/default.asp?mid=reconditioneringpraktijk3

lasercladden.jpg

Je kan je niet voorstellen wat er allemaal aan een motor gedaan wordt om er de laatste pk's uit te halen.

Spijtig dat hier in de handel niet zoveel voorhanden is als in de US.

Een collega van me heeft z'n Amerikaan getuned en dit kon gewoon door stukken te bestellen uit een cataloog.

Toen hij de eerste keer z'n garage uitreed lieten de banden al direct een laagje rubber achter. De wagen is nu net een wild beest.

[rquote=1914746&tid=145816&author=2000]Een nokkenas oplassen zou wel het laatste zijn wat ik zou doen, want de structuur van het staal wordt er echt niet beter op.[/rquote]

De bedrijven die dat doen zullen wel weten waarmee ze bezig zijn. Als het niet goed gedaan was, zouden ze snel zonder klanten zitten.

Ik heb ergens gelezen dat het soms in een gasgevulde kast gelast wordt.

Je kan altijd nog de slijtageweerstand verbeteren door middel van "lasercladden".

http://www.nedclad.nl/default.asp?mid=reconditioneringpraktijk3

lasercladden.jpg

Je kan je niet voorstellen wat er allemaal aan een motor gedaan wordt om er de laatste pk's uit te halen.

Spijtig dat hier in de handel niet zoveel voorhanden is als in de US.

Een collega van me heeft z'n Amerikaan getuned en dit kon gewoon door stukken te bestellen uit een cataloog.

Toen hij de eerste keer z'n garage uitreed lieten de banden al direct een laagje rubber achter. De wagen is nu net een wild beest.

Terug
Naar boven